De opleiding
De master Fysiotherapie in een praktijkgerichte deeltijdopleiding, waarin je kennis en vaardigheden ontwikkelt binnen één van de specialisaties en er aandacht is voor jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je kunt kiezen uit de masterspecialisaties: Geriatriefysiotherapie, Kinderfysiotherapie, Orthopedisch Manuele Therapie, Psychosomatische Fysiotherapie of Sportfysiotherapie.
Inhoud van de opleiding
Hoe begeleid je ouderen om zo lang mogelijk vitaal en zelfstandig te blijven? De master Geriatriefysiotherapie richt zich op verbetering en behoud van gezondheid, zelfredzaamheid, participatie en kwaliteit van leven van kwetsbare ouderen of ouderen die het risico lopen kwetsbaar te worden. Je leert onderbouwd praktisch handelen vanuit evidence-based practice en integreert nieuwe ontwikkelingen binnen het beroepsveld in je eigen praktijk.
Thema's
Het onderwijs is opgebouwd rondom actuele thema's uit het werkveld met praktijkopdrachten op je eigen werkplek. Thema’s die in deze master aan de orde komen, zijn:
- Veroudering.
- Kwetsbaarheid en multimorbiditeit.
- Zelfredzaamheid.
- Neurologische aandoeningen zoals CVA en dementieperioperatieve zorg.
- Oncologie.
De behandeling van kinderen vraagt om een specialistische benadering. Groei, ontwikkeling en bewegen hebben een wisselwerking met elkaar. Vanuit onderbouwd kritisch handelen en met de nieuwste ontwikkelingen uit de praktijk kan je vanaf dag één gelijk aan de slag.
Thema's
Het onderwijs is opgebouwd rondom actuele thema's uit het werkveld. Tijdens de master Kinderfysiotherapie komen de volgende thema's aan de orde:
- Leeftijdsgericht onderzoeken en behandelen.
- Lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.
- Motorisch leren.
- Fysieke fitheid.
- Specifieke pathologie en complexiteit bij kinderen en jongeren.
- Interprofessioneel samenwerken binnen verschillende werkdomeinen.
Tijdens de master Orthopedische Manuele Therapie leer je een uitgebreide verdieping in diagnostiek en behandelvaardigheden. Je leert jouw praktisch handelen te onderbouwen en complexe patiëntenzorg in jouw klinische praktijk te onderzoeken, behandelen en evalueren.
Thema's
Tijdens de master Orthopedische Manuele Therapie krijg je onder meer de volgende thema's:
- Specifieke diagnostiek binnen de manuele therapie (o.a. pathologie, manuele diagnostische vaardigheden, klinisch redeneren bij complexe klachten, keten problemen, etc.).
- Manuele therapie bij patiënten met klachten aan de wervelkolom en de extremiteiten.
- Implicaties voor diagnostiek en behandeling van (chronische) pijn.
- Interdisciplinaire samenwerking binnen het musculoskeletale domein.
Bij de master Psychosomatische Fysiotherapie kijk je naar de complexe relaties tussen fysieke, psychische en sociale factoren. Je wordt een specialist op het gebied van fysiek bewegen en mentale gezondheid en houdt je bezig met complexe patiëntenzorg.
Thema's
Tijdens de master Psychosomatische Fysiotherapie krijg je onder meer de volgende thema's:
- Specifieke diagnostiek binnen de psychosomatische fysiotherapie.
- Psychosomatische interventies gericht op lichaam en cognitie.
- Psychosomatische fysiotherapie bij stemmings- angststoornissen.
- Chronische pijn-patiënten.
- Acceptatiegerichte therapieën.
In deze master richt je je op het begeleiden en coachen van patiënten met een beweginggerelateerd gezondheidsprobleem in de sportcontext. Je leert en ontwikkelt competenties waarmee je een veilige deelname aan fysieke activiteiten bevordert en patiënten adviseert en ondersteunt in herstel van optimaal functioneren. Daarnaast draag je bij aan het voorkomen van blessures en het verbeteren van sportprestaties bij sporters van alle leeftijden en niveaus.
Thema's
Tijdens de master Sportfysiotherapie krijg je onder meer les in de volgende thema's:
- Specifieke diagnostiek binnen de Sportfysiotherapie.
- Fundamenten van sportrevalidatie.
- Sportrevalidatie in de praktijk.
- Toegepaste inspanningsfysiologie.
- Specialist van de toekomst.
Wil je een losse module volgen?
Je kunt een aantal modules uit de master Fysiotherapie ook los volgen. Na het behalen van een module ontvang je een certificaat. Je krijgt op die manier een goed beeld van de opleiding en kunt besluiten om in de toekomst de gehele opleiding te gaan volgen.
Specialisatie Geriatriefysiotherapie
In deze cursus verdiep je je kennis over kanker en ontdek je welke behandelmogelijkheden je als fysiotherapeut hebt om de negatieve effecten van de behandeling en de ziekte te verminderen.
Accreditatie
De mastermodule Oncologie en Ouderen is geaccrediteerd voor 50 punten voor het Algemeen Fysiotherapie en het Geriatriefysiotherapie register voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer ID538176.
Deze module richt zich op de begeleiding van oudere patiënten rondom een zware operatie. Je leert op voorhand risico’s en complicaties in te schatten en onderzoekt hoe je na de ingreep de fysieke conditie en zelfredzaamheid op peil brengt.
Accreditatie
De mastermodule Ouderen en perioperatieve zorg is geaccrediteerd voor 50 punten voor het Algemeen Fysiotherapie register en voor het Geriatriefysiotherapie register bij het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 529231.
Specialisatie Kinderfysiotherapie
De specialistische kennis die van de eerstelijns kinderfysiotherapeut wordt verwacht, bestrijkt een breed gebied van al dan niet gediagnosticeerde ontwikkelingsstoornissen en pathologie. In deze module leer je goed onderbouwde en zelfstandige keuzes maken.
Accreditatie
De mastermodule Kind in de Eerste lijn is geaccrediteerd voor 50 punten voor zowel het Algemeen Fysiotherapie als het Kinderfysiotherapie register voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 543899. Tevens is de module geaccrediteerd voor Oefentherapeuten voor 68 punten onder nummer 459806.
Kinderen met een lichamelijke beperking hebben vaak meerdere hulpvragen. Voor optimale begeleiding werk je als kinderfysiotherapeut samen met verschillende disciplines. Deze module gaat in op de specifieke eisen van deze inter- en multidisciplinaire aanpak.
Accreditatie
De mastermodule Kind met lichamelijke beperkingen is geaccrediteerd voor 80 punten voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 459947.
Specialisatie Orthopedische Manuele Therapie
Tijdens deze praktijkgerichte cursus van Hogeschool Utrecht krijg je actuele klinische en wetenschappelijke inzichten in het beweeggedrag bij cliënten met klachten aan de schouder.
Accreditatie
De mastermodule Klinisch redeneren bij cliënten met schouderklachten is geaccrediteerd voor 50 punten voor de registers Algemeen Fysiotherapie, Manueel fysiotherapie en Sportfysiotherapie voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 533123.
Problemen aan het kaakgewricht kunnen uitstralen naar het hele gebied rondom kaak, oor, hoofd en nek. In deze module leer je mobilisatie- en manipulatietechnieken gericht op dit specifieke gebied.
Accreditatie
De mastermodule Multidisciplinaire samenwerking bij patiënten met temporomandibulaire disfuncties is geaccrediteerd voor 50 punten voor het Algemeen Fysiotherapie register en voor het Manueelfysiotherapie register bij het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 533610.
Je verdiept je in het bewegend systeem van de lumbale wervelkolom (LWK) en de bekken(bodem). Je ontdekt welke behandelmogelijkheden je als fysiotherapeut hebt en hoe je de samenwerking optimaliseert met andere medische disciplines.
Accreditatie
De mastermodule Lage rugpijn, bekkenpijn en de bekkenbodem is geaccrediteerd voor 62 punten voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 459960.
Specialisatie Psychosomatische Fysiotherapie
Cliënten met angst- of stemmingsstoornissen worden vaak vooral cognitief en medicamenteus behandeld. In deze module ligt de focus op de helende kracht van bewegen. We besteden ook aandacht aan de samenwerking met andere zorgprofessionals.
Accreditatie
De mastermodule Angst, Depressie en Bewegen is geaccrediteerd voor 50 punten voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 527086, en voor 54 punten bij St. ADAP onder nummer 460859.
Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK), ook vaak functionele klachten genoemd, hebben een grote impact op de jongere en zijn omgeving. Deze module geeft je specifieke handvatten en kennis voor een passend behandelplan.
Accreditatie
De mastermodule Jongeren, Adolecenten en SOLK is geaccrediteerd voor 83 punten voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie en voor 68 punten bij St. ADAP, onder nummer 460864.
Specialisatie Sportfysiotherapie
Werk je met kinderen met een sportgerelateerde blessure? In deze cursus leer je hoe je interventies voor deze kinderen vormgeeft, waarbij je samenwerkt met de ouder, trainer/coach en kinderfysiotherapeut.
Accreditatie
De mastermodule Sportfysiotherapie en de Jeugdige Sporter is geaccrediteerd voor 50 punten voor zowel het Algemeen Fysiotherapie register, als voor het Sportfysiotherapie register en Kinderfysiotherapie register voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 538225.
De focus van deze module ligt op de revalidatie van patiënten die sporten. Hoe kun jij een topsporter zo snel mogelijk weer fit krijgen en langdurig fit houden? Na deze cursus weet je het.
Accreditatie
De mastermodule Toegepaste inspanningsfysiologie in de (sport-)praktijk is geaccrediteerd voor 50 punten voor zowel het Algemeen Fysiotherapie register, als voor het Sportfysiotherapie register voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie onder nummer 535257.
In deze mastermodule leer je veelvoorkomende acute (sport)letsels screenen, diagnosticeren en behandelen in de acute fase. Je hebt hierbij oog voor de afbakening van jouw specialistisch domein en je werkt samen met relevante partners in de acute (sport)zorg.
Accreditatie
De mastermodule Traumatologie en Acute Zorg is geaccrediteerd voor 50 punten onder nummer 496219 voor het Kwaliteitshuis Fysiotherapie - register Algemeen Fysiotherapie en Sportfysiotherapie.
"Ik heb voor de HU gekozen omdat mij de docenten erg gedreven leken, nu kan ik met zekerheid zeggen dat dit zo is."
Bo Hendriks (28 jaar)Tweedejaars student
Ik heb voor de HU gekozen omdat mij de docenten erg gedreven leken, nu kan ik met zekerheid zeggen dat dit zo is. Ze hebben passie voor hun vak maar ook om het zo goed mogelijk over te brengen op de studenten. Het mooie van de opleiding vind ik dat je anders gaat leren kijken naar literatuur. In het begin had ik niet verwacht dat dit ‘iets voor mij zou zijn’ maar nu begin ik het nog leuk te vinden ook.
Op de opleiding leer je samen te werken met de andere disciplines zoals psychosomatiek en manuele therapie. Hierdoor kan je elkaar in de praktijk beter gaan aanvullen. Verder wordt er tijdens de opleiding van je verwacht om een pro-actieve houding aan te nemen en daarbij je voorbereidende lesstof eigen te hebben gemaakt. Dit vind ik logisch en zo kan je ook het meeste uit de lesdag halen. Je moet denken aan 20 uur studiebelasting per week, hier zit de lesdag van 8 uur bij in.
De studie maakt je een betere therapeut maar ook zeker als mens omdat je overstijgend leert kijken naar problemen.
"Bij Hogeschool Utrecht voel je de passie en gedrevenheid om de fysiotherapie te verbeteren"
Jelle Heisen, MSc
Bij Hogeschool Utrecht voel je de passie en gedrevenheid om de fysiotherapie te verbeteren. Dit brengt dat je in de masteropleiding het beste in jezelf naar boven wilt brengen. Bij de HU merk je dat je op de toekomst wordt voorbereid. Het fysiotherapeutisch landschap is aan het veranderen en het is aan ons deze verandering te vormen en ons erop aan te passen. De HU geeft aandacht aan meer competenties dan alleen specialistisch fysiotherapeut. Dit stimuleert om jezelf breder te ontwikkelen dan alleen vakinhoudelijk en een echte masterattitude te ontwikkelen.
"Studenten leren via een accuraat klinisch redeneerproces zo adequaat mogelijk keuzes maken"
Rik Geus
Sinds een aantal jaar ben ik stagebegeleider voor de specialisatie Sportfysiotherapie. De acht dagen dat de masterstage duurt zijn voor mij één van de hoogtepunten van het jaar. Dit dankzij de gedegen opzet van deze stage en doordat de studenten mij als collega’s inspireren. Om bij het laatste te starten: hoe gaaf is het dat een collega sportfysiotherapeut met alle laatste wetenschappelijke inzichten meedenkt in het oplossen van complexe patientcasuïstiek.
Hogeschool Utrecht staat bekend om hun hoogwaardig wetenschappelijk fundament. De studenten krijgen naast deze academische transformatie ook echt handvatten om deze kennis om te zetten in praktische handvatten aangereikt. De fase om dit in te zetten bij de reguliere, complexe patiënt is een zeer pittige opgave. Dit proces is het leukste wat er is. Niet op de werkvloer terugvallen dus in oude routines, maar via een accuraat klinisch redeneerproces zo adequaat mogelijk keuzes maken. De studenten zijn hier echt in getraind en hebben een helder palet aan mogelijkheden die afgewogen en ingezet worden. Het is de Hogeschool Utrecht gelukt om een curriculum te schrijven waarin dit mogelijk is geworden.
De Fysiotherapie docenten
Alle docenten hebben een masteropleiding afgerond, of zijn gepromoveerd als gespecialiseerd fysiotherapeut. Daarnaast krijg je les van experts uit aanverwante disciplines als geneeskunde en bewegingswetenschappen, of uit het bedrijfsleven en de technologie.
Specialisatie Geriatriefysiotherapie
Brenda heeft in 2017 Geriatriefysiotherapie (MSc.) afgerond aan de Hogeschool Utrecht. Zij heeft uitgebreide ervaring als (geriatrie)fysiotherapeut in het ziekenhuis, de verpleeghuiszorg en eerste lijn. Brenda is op dit moment ook werkzaam als junioronderzoeker binnen het lectoraat Leefstijl en Gezondheid. Hier levert zij een bijdrage aan onderzoek waarin het herstel (na een beroerte) van lopen en balans in kaart wordt gebracht door middel van bewegingssensoren. Met als doel gepersonaliseerde revalidatie voor mensen na een beroerte.
Carla is fysiotherapeut en klinisch gezondheidswetenschapper. Binnen de specialisatie Geriatriefysiotherapie is ze werkzaam als hogeschooldocent. Daarnaast geeft ze les binnen de bacheloropleiding Fysiotherapie en Oefentherapie Cesar en is ze onderzoeker binnen het lectoraat Innovatie van Beweegzorg.
Esther is werkzaam als docent binnen de specialisatie Geriatriefysiotherapie en daarnaast promovenda binnen het lectoraat Innovatie van Beweegzorg van Hogeschool Utrecht. Ze is zowel fysiotherapeute als bewegingswetenschapper. Haar expertise ligt op het gebied van innovatie van fysieke zelfredzaamheid en interprofessioneel samenwerken in de wijk. In het verleden werkte zij als onderzoeker op het gebied van motorisch leren bij mensen met de ziekte van Parkinson en als docent voor het Parkinsonnet. Voor de specialisatie Geriatriefysiotherapie verzorgt ze onderwijs op deze gebieden en is ze tutor in jaar 3 waarbij ze het afstuderen begeleidt.
Marjan is geriatriefysiotherapeut en binnen het Instituut voor Bewegingsstudies werkzaam als docent en examinator bij de specialisatie Geriatriefysiotherapie. Daarnaast werkt zij als geriatriefysiotherapeut in het Expertisecentrum Ouderenzorg in de eerste lijn en heeft zij ruim dertig jaar ervaring in de intramurale zorg.
Interdisciplinair samenwerken staat bij haar hoog in het vaandel. De kwaliteit van zorg voor de oudere patiënt is hierbij altijd het speerpunt. Haar vele contacten met stakeholders binnen de ouderenzorg helpen haar bij het vormgeven van goed onderwijs en goede zorg in de praktijk.
Miriam heeft in 2011 de masteropleiding Fysiotherapie specialisatie Geriatriefysiotherapie (MPT) afgerond aan Hogeschool Utrecht. Daarnaast studeerde ze in 2020 af als klinisch epidemioloog (MSc) aan de Universiteit van Amsterdam.
Miriam heeft uitgebreide ervaring als geriatriefysiotherapeut in zowel de eerste- als de tweedelijns gezondheidszorg. Daarnaast schreef ze mee aan het beroepscompetentieprofiel van de geriatriefysiotherapeut. Op dit moment is ze werkzaam als junior onderzoeker binnen het lectoraat Innovatie van Beweegzorg. Hier doet ze onderzoek binnen de perioperatieve zorg voor mensen die een grote operatie moeten ondergaan.
Binnen de specialisatie Geriatriefysiotherapie is Miriam werkzaam in het tweede jaar van de opleiding. Hier probeert ze vooral het kritisch denken en handelen van de studenten te stimuleren.
Tiny is fysiotherapeut en bewegingswetenschapper. Ze heeft zich gespecialiseerd in de intramurale fysiotherapie binnen het verpleeghuis.
Specialisatie Kinderfysiotherapie
Barbara Kölzer is hoofd Kinderfysiotherapie. Ze is kinderfysiotherapeut en heeft jarenlang gewerkt in de eerste lijn daarnaast heeft ze de studie Klinische Gezondheidswetenschappen gedaan aan de Universiteit Utrecht.
Naast haar werk voor Kinderfysiotherapie is ze binnen Hogeschool Utrecht werkzaam als coördinator en docent in de minor Kind en Beweging en is ze lid van de Toets Expert Groep (TEG).
Anjo geeft als hogeschooldocent les in het derde jaar van de specialisatie Kinderfysiotherapie. In het onderwijs wil ze een koppeling maken tussen wetenschap en de klinische implementatie van onderzoeksgegevens.
Daarnaast is Anjo als kinderfysiotherapeut en fysiotherapiewetenschapper verbonden aan het Radboud UMC en het Amalia kinderziekenhuis. Haar expertises liggen bij motorische testen, neonatologie, follow-up, prematuren (ook haar promotieonderzoek), mitochondriële aandoeningen, spierkrachtmetingen bij kinderen en het beoordelen van observeerbare kwaliteit van bewegen.
Eline is tutor in de specialisatie Kinderfysiotherapie. Ze is kinderfysiotherapeut en klinisch epidemioloog en gespecialiseerd in kinderrevalidatie.
Manon is van oorsprong kinderfysiotherapeut en heeft veel ervaring opgedaan met kinderen met beperkingen. Haar passie ligt in het ondersteunen van deze kinderen en hun ouders zodat deelname aan maatschappelijke activiteiten, zoals sport, spel en actief buitenspelen, gerealiseerd kan worden. Ze heeft de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen gevolgd aan de Universiteit van Utrecht. Daarna werd ze hogeschooldocent Kinderfysiotherapie in de master Fysiotherapie van Hogeschool Utrecht.
Sinds 2011 is zij als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leefstijl en Gezondheid. Van 2013 tot haar promotie in 2017 deed zij onderzoek naar fysieke fitheid en fysiek gedrag bij (rolstoelrijdende) kinderen en jongeren met spina bifida. Dat onderzoek vormt de basis voor het onderzoeksproject “Wat Beweegt Jou?!”. Daarnaast is Manon verantwoordelijk voor de onderzoeksactiviteiten binnen de SIA-postdocsubsidie Kind met beperkingen en participatie in beweegactiviteiten.
Marike is kinderfysiotherapeut en orthopedagoog. Na 10 jaar in het ziekenhuis te hebben gewerkt als kinderfysiotherapeut is ze in 2016 als onderzoeker binnen het lectoraat Leefstijl en Gezondheid gestart met een promotieonderzoek naar de variatie in de grof motorische ontwikkeling van zuigelingen in de tijd (GODIVA-KIT studie, HU/ UU). Het belang van spel in de kinderfysiotherapie en de rol die ouders spelen in de ontwikkeling van hun kind zijn de specifieke aandachtsgebieden van Marike in onderwijs en onderzoek.
Marleen is tutor in de specialisatie Kinderfysiotherapie. Ze is kinderfysiotherapeut en werkzaam geweest in de kinderrevalidatie. Ze heeft de Master Kinesitherapie en Revalidatiewetenschappen (afstudeerrichting kinderen) gedaan aan de K.U. in Leuven.
Naast haar werk als docent op Hogeschool Utrecht is ze onderzoeker bij het lectoraat Leefstijl en Gezondheid. Binnen dit lectoraat is zij als promovendus betrokken bij het ‘Let’s Ride’ onderzoek van het project Fit-For-the-Future.
Mirjam is kinderfysiotherapeut en bewegingswetenschapper. Ze werkt als kinderfysiotherapeut in het Amsterdam UMC, locatie VUmc. Hier werkt zij vooral met kinderen met lichamelijke beperkingen zoals cerebrale parese, het syndroom van down en neuromusculaire aandoeningen. Mirjam is sinds 2013 werkzaam als docent bij Hogeschool Utrecht.
Mirjam heeft in 2016 haar promotieonderzoek afgerond waarbij ze vooral gekeken heeft naar participatiemogelijkheden bij kinderen en jongeren met cerebrale parese. Ze is daarnaast lang betrokken geweest bij de congrescommissie van de NVFK.
Specialisatie Orthopedische Manuele Therapie
Vanuit één van zijn aandachtsgebieden, namelijk duizeligheid, was Bart al betrokken bij de opleiding als gastdocent. Sinds 2021 is hij ook vast lid van het docententeam. Als manueel therapeut en orofaciaal therapeut heeft de cervicale wervelkolom en de kaak-hals regio zijn speciale aandacht. Bart is nog 3,5 dag per week werkzaam binnen de 1e lijn en is tevens verantwoordelijk voor innovaties binnen de praktijk. In zijn eigen woorden: ‘Ik vind het combineren van specialistische kennis opdoen in een stimulerende omgeving en het delen van verworven kennis vanuit mijzelf zeer waardevol. Ook ben ik nog veel in de praktijk actief en ken dus ook de problemen waar een student in een praktijk tegen aan kan lopen. Vanuit mijn persoonlijke enhousiasme en passie van het combineren van praktijk en evidence hoop ik een student te kunnen enthousiasmeren en stimuleren tot groei’
Esther is sinds 2020 vast lid van het docententeam van de specialisatie Orthopedische Manuele Therapie. Zij combineert het docentschap op de master met promotieonderzoek aan de Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de VU. Zij doet onderzoek naar prognostische factoren voor bekkenpijn tijdens de zwangerschap, waarbij kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden gecombineerd worden. In het onderwijs wil zij een brug slaan tussen wetenschap en praktijk om zo bij te kunnen dragen aan de professionele ontwikkeling van moderne, specialistische manueel therapeuten.
Martine is fysiotherapeut en orthopedisch manueel therapeut en als docent betrokken bij Orthopedische Manuele Therapie. Tevens doet ze onderzoek naar prognostische factoren van chronificatie bij acute, niet-traumatische, nekpijn.
Martine combineert onderzoek en onderwijs met haar beroepspraktijk om klinisch relevante manueel therapeuten voor de toekomst op te leiden. Ze zet state-of-the-art didactiek in zodat studenten uiteindelijk zelfstandig complexe problematiek weten te analyseren ten behoeve van de patiënt.
Nick is sportfysiotherapeut en orthopedisch manueel therapeut. In zijn praktijk neemt hij uitgebreid de tijd voor de patiënt om klinisch te kunnen redeneren.
Als docent binnen het derde jaar van de specialisatie Orthopedische Manuele Therapie probeert hij studenten vooral kritisch te laten denken en breed te leren kijken. Binnen zijn werkzaamheden in zowel praktijk als de specialisatie integreert hij onderzoek, praktijk, onderwijs en ondernemerschap.
Kerndocent master Orthopedische Manuele Therapie, Epidemioloog, PhD kandidaat, fysiotherapeut pijnpoli UMC.
Sabrine is sinds 2012 kerndocent bij de master Orthopedische Manuele Therapie. Naast haar werk als docent voerde ze promotieonderzoek uit aan de Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de VU. Het promotieonderzoek richt zich op veranderingen in de motorische cortex en de relatie met klinische tests door mensen met lage rugpijn. Daarnaast werkt Sabrine samen met anesthesiologen bij de pijnpoli van het UMC en is ze lid van het kernteam van de Pain Community. Pijn (en het brein) heeft de interesse van Sabrine en is een vervolg waar ze zowel binnen het onderzoek, onderwijs als praktisch werk een grote vulling aan geven.
Specialisatie Psychosomatische Fysiotherapie
Als opleidingshoofd van de master Psychosomatische Fysiotherapie zorgt Linda - samen met de docenten - voor een onderwijsprogramma dat aansluit bij de beroepspraktijk en meebeweegt met recente wetenschappelijke ontwikkelingen. Daarnaast werkt ze als psychosomatisch fysiotherapeut in de eerstelijn. Op die manier streeft Linda ernaar de combinatie onderwijs-onderzoek-praktijk, die de Hogeschool Utrecht centraal heeft staan, zo optimaal mogelijk vorm geven.
Ariane is psychosomatisch fysiotherapeut en al meer dan 10 jaar als hogeschooldocent verbonden bij de specialisaties Sportfysiotherapie, Orthopedische Manueel Therapie en Psychosomatische Fysiotherapie. Centraal in haar werk als docent staan het bevorderen van het persoonlijk leerproces van de student, de samenwerking binnen de diverse specialismen en het implementeren van psychosociale factoren en wetenschap in de beroepspraktijk. Haar specialisaties zijn gezondheidspsychologie, overspanning, stressreductie en de therapeutische relatie binnen de fysiotherapie.
Ariane is werkzaam bij een fysiotherapiepraktijk met een groot interdisciplinair samenwerkingsverband.
Binnen Hogeschool Utrecht begeleidt Evelien met veel plezier studenten in het tweede jaar van hun masteropleiding, waarin de ontwikkeling van de student en integratie van de driehoek wetenschap-praktijk-onderwijs, centraal staan.
Evelien heeft ruim twintig jaar ervaring als psychosomatisch fysiotherapeut. Ze is betrokken bij de wetenschappelijke PARASOL studie, gericht op behandeling van somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) en aangesloten bij het lectoraat Innovatie van Beweegzorg. Naast SOLK heeft ze affiniteit met angst- en depressieklachten.
LinkedIn
Mieke is als docent betrokken bij het eerste jaar van de master Sportfysiotherapie, OMT en Psychosomatische Fysiotherapie. Haar interesse ligt bij overspanning en/of burn-out en de "klik" met de patiënt. Ze wil studenten enthousiasmeren voor de ontwikkeling van de psychosomatiek en wetenschappelijk onderzoek.
Mieke is al ruim dertig jaar werkzaam in de eerstelijn als psychosomatisch fysiotherapeut en manueel therapeut, en heeft twintig jaar ervaring als bekkenfysiotherapeut.
Specialisatie Sportfysiotherapie
Stefan Janssen is hoofd van Sportfysiotherapie. Samen met een team van hoogopgeleide docenten en andere afdelingen van het Instituut voor Bewegingsstudies werkt hij met veel passie aan het continue verbeteren van een onderwijsprogramma waarbij de sportfysiotherapeutische beroepspraktijk, de wetenschap en actuele ontwikkelingen vanuit de maatschappij samengebracht worden.
Stefan is daarnaast werkzaam als sportfysiotherapeut in de eerstelijns beweegzorg waarbij hij gespecialiseerd is in het onderzoeken en behandelen van sportgerelateerde knie- en schouderklachten. Naast het klinisch handelen als sportfysiotherapeut heeft hij kennis en ervaring opgedaan als ondernemer binnen de (sport)fysiotherapeutische zorg.
LinkedIn
Caroline is werkzaam als kerndocent bij de specialisatie Sportfysiotherapie. Na het afronden van de master in Public Health heeft zij als sportfysiotherapeut uitgebreide internationale ervaring opgedaan in het begeleiden van topsporters en heeft zij gewerkt als hoofd sportfysiotherapeut bij Cirque du Soleil. Caroline is gepromoveerd aan het Amsterdam UMC binnen de afdeling Sociale Geneeskunde. Haar onderzoek omvatte een kwalitatieve studie naar contextgebonden preventie van sportletsels.
Jeroen is bewegingswetenschapper (MSc.), docent lichamelijke opvoeding (ALO) en geregistreerd Strength & Conditioning coach (CSCS, ASCA L2). Naast zijn werk als kerndocent binnen Sportfysiotherapie werkt hij als inspanningsfysioloog en strength & conditioning coach voor de Japanse nationale schaatsploeg (allround & sprint) en daarvoor voor TeamNL.
Zijn expertise ligt onder andere op het biomedische en biomechanische vlak, met een bovengemiddelde interesse in het vertalen en toepassen van (sport)wetenschap naar de (sport)praktijk zonder hierbij de mens achter de patiënt/sporter te verliezen.
Rik Geus is kerndocent bij de Master Sportfysiotherapie. Daarnaast is Rik als Sportfysiotherapeut werkzaam in zijn eigen eerstelijns praktijk in Haarlem. Rik zijn focus en expertise ligt op de eindrevalidatie (Retun To Play) van sporters met een gezondheidsprobleem van de onderste extremiteit. Rik combineert evidence based zorg met veel creativiteit waarbij de uniciteit van bewegen centraal staat. Hij heeft ruime ervaring met het begeleiden van topsporters en is gefascineerd door het oneindige oplossingsvermogen van het menselijk lichaam. “Als we als sportfysiotherapeut onze cliënt op de juiste manier prikkelen en uitdagen om bepaalde complexe beweegproblemen op te lossen kunnen we de optimale situatie creëren waarbij het lichaam het snelste en beste herstelt”.
Mohamed is sportfysiotherapeut en gezondheidswetenschapper en doet promotieonderzoek naar de relatie tussen krachttraining en dagelijks functioneren. Hij is docent binnen het eerste jaar van de specialisatie Sportfysiotherapie.
Naast onderwijs en onderzoek houdt Mohamed zich ook bezig met het ondernemen in de zorg. Zo is hij eigenaar van Sports & Science in Lochem. Op creatieve wijze zet hij als fysiotherapeut diverse producten en diensten in de markt. Deze ervaringen implementeert hij in de opleiding.
LinkedIn
Sarina is kerndocent bij de master Sportfysiotherapie. Daarnaast werkt ze als sportfysiotherapeut in een sportmedisch centrum, waar ze nauw samenwerkt met een interdisciplinair team van zorgprofessionals en specialisten. Haar expertisegebied is het diagnosticeren en behandelen van sportgerelateerde klachten bij voornamelijk jeugdige sporters. Ze zet zich in om praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek in de praktijk te implementeren. Ze is ook docent lichamelijke opvoeding.
Sijmen is fysiotherapeut en epidemioloog en werkt als docent binnen de bachelor- en masteropleiding fysiotherapie. Daarnaast werkt hij als eerstelijnsfysiotherapeut.
Sijmens expertise is onder andere diagnostiek en interventies bij patiënten met schouderklachten. Hij combineert zijn epidemiologische kennis met de beroepspraktijk, om complexe vraagstukken binnen de specialisatie te analyseren en te beantwoorden, om zo het niveau van (sport)fysiotherapeutisch handelen te verhogen.
Meer weten over deze opleiding?
De master Fysiotherapie in deeltijd bestaat uit 90 studiepunten. Het onderwijs is praktijkgericht. Naast lessen op de HU ga je ook op je eigen werk aan de slag met praktijkopdrachten. Je moet rekening houden met een gemiddelde studiebelasting van 20 uur per week.
Heb je veel relevante werkervaring of een relevante (master) vooropleiding waardoor je bepaalde competenties al hebt verworven? Dan kun je de opleiding mogelijk sneller afronden via een persoonlijke leerroute. Neem contact op met sanne.verkerk@hu.nl om te bespreken wat jouw mogelijkheden zijn.
Tijdens de master Fysiotherapie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Je maakt opdrachten in en over de organisatie waar je werkt. Het is daarom belangrijk dat je een werkplek hebt die past binnen je specialisatie en waarin je voldoende ruimte, tijd en begeleiding krijgt om deze opdrachten uit te voeren.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Deze driejarige master kost € 8.175,- voor studiejaar 2024/2025. Dit bedrag is een richtlijn voor de kosten voor de volgende jaren. Ieder studiejaar worden de kosten voor het daarop volgende studiejaar bepaald.
Binnen de master Fysiotherapie werken we met de meest actuele literatuur, veelal in de vorm van online artikelen. Er zijn enkele boekwerken (totale kosten € 300 - € 500) die we aanraden, maar we adviseren om met de aanschaf te wachten tot na de start van de studie.
Informatie over de betalingsmogelijkheden vind je op de pagina Aanmelden, onder ‘Meld je aan voor cursussen, modules en leergangen’ (overige informatie).
Heb je geen recht op studiefinanciering? Via de Levenlanglerenkrediet-regeling kun je geld lenen voor je studie tegen 0% rente. Deze lening kun je voor aanvang van de studie aanvragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Interesse in de Master Fysiotherapie?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur