Werken bij Hogeschool Utrecht
benieuwd naar onze sollicitatieprocedure?
Omdat we er zeker van willen zijn dat jij en de HU bij elkaar passen, hebben we een zorgvuldige procedure waarin we elkaar goed kunnen leren kennen.
doorlopend aandacht voor jou
Jouw werkplezier en persoonlijke ontwikkeling zijn voor ons een groot goed. Dat zie je terug in onze uitstekende arbeidsvoorwaarden.
Als professional verder ontwikkelen
Hoe jij je beweegt binnen de HU, bepaal je voor een flink deel zelf. Wij geven je de ruimte om je als professional verder te ontwikkelen.
"Je eigen ontwikkeling staat hier centraal"
Fatima Aroug Teamleider Verpleegkunde
"Je eigen ontwikkeling staat hier centraal"
Fatima ArougTeamleider Verpleegkunde
Leven lang ontwikkelen
Fatima Aroug is teamleider bij de opleiding Verpleegkunde. Als leidinggevende ondersteunt ze docenten en studenten binnen de opleiding. ‘Ik omschrijf mijzelf als een bruggenbouwer. Het gaat mij om kwaliteit en welzijn van student én docent’.
Als jong meisje werd ze gefascineerd door de geheimzinnige wereld van het ziekenhuis. ‘Ik vond het spannend om te zien wat die in het wit geklede mensen deden.’ Na de havo deed ze de opleiding HBO-Verpleegkunde. Haar eerste baan was op de afdeling verloskunde bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Na de specialisatie gynaecologie volgde ze de lerarenopleiding: ‘Ik wilde studenten begeleiden en mij bezighouden met didactiek en de psychologie van het leren.’
Gemeenschappelijk doel
Als verpleegkundig opleider maakte ze de overstap naar de hogeschool. Een logische stap: ‘Ik zag het als een kans om de kloof tussen theorie en praktijk te dichten.’ Tot dan toe waren opleiding en praktijk gescheiden werelden. ‘We hebben elkaar nodig om studenten op te leiden en dan kan je beter uitgaan van een gemeenschappelijk doel.’ Docenten met een verpleegkundige achtergrond gingen als stagedocent werken, waardoor ze ook op de werkvloer kwamen. ‘Dat was de start van een hele mooie samenwerking waar we nu nog steeds de vruchten van plukken.’
Autonome professionals
Inmiddels werkt ze bijna 25 jaar bij de hogeschool. Vervelen doet haar werk allerminst: ‘Ik heb ieder jaar het gevoel dat ik een nieuwe baan heb.’ Dat heeft veel te maken met de ruimte die de hogeschool biedt: ‘De hogeschool is een omgeving waarin leren en ontwikkelen centraal staan. Er zijn hier heel veel mogelijkheden om je verder te ontwikkelen.’ Autonome professionals krijgen veel vrijheid: ‘Docenten stellen ieder jaar hun eigen takenpakket samen.’
Zorginnovatie
Haar eigen ontwikkeling bracht haar ertoe om te solliciteren op een baan als teamleider. ‘Ik volgde de master Zorgtraject ontwerp, tegenwoordig de Master Innovatie in Zorg en Welzijn. Dat heeft me een stap verder geholpen.’ Tijdens de master deed ze academische vaardigheden op en leerde ze hoe je innovaties in praktijk kan brengen. Onderdeel van het afstuderen was de ontwikkeling van een zorginnovatiecentrum. ‘Een mooi traject waarin we onderwijs, onderzoek en praktijk bij elkaar brachten.’ Tegenwoordig is dit een bekende opleidingsvorm binnen de opleiding.
"Dit is echt de plek waar innovatie plaatsvindt"
Stefan Leijnen Lector Artificial Intelligence (IA)
"Dit is echt de plek waar innovatie plaatsvindt"
Stefan LeijnenLector Artificial Intelligence (IA)
Een grote wil tot samenwerken
Stefan Leijnen is lector op een bijzonder vakgebied: Artificial Intelligence (AI). Hij brengt wetenschap, praktijk en onderwijs samen: ‘De kunst van een lectoraat is: zorgen dat iedereen van elkaar kan leren.’
Op jonge leeftijd was hij al gefascineerd door het brein. Tijdens zijn studie psychologie kwam hij in aanraking met kunstmatige intelligentie: ‘Dat werd destijds uitgelegd als psychologie met legoblokken.’ Na omzwervingen langs buitenlandse universiteiten promoveerde hij te Nijmegen op AI. Nu is hij als lector in deeltijd verbonden aan Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij voor de Nederlandse AI Coalitie.
Goed uitleggen
‘AI is een vorm van engineering. Als je daarbij teveel van de technologie uitgaat, heb je eigenlijk oogkleppen op.’ Het lectoraat AI zet maatschappelijke waarden centraal bij vernieuwingen. ‘Hoe ontwikkel je technologie zo dat burgers er echt voordeel van hebben?’ Als lector betekent dat in de eerste plaats: goed uitleggen wat AI inhoudt. Stefan geeft daarom veel lezingen en interviews. In zijn dagelijkse praktijk voert hij per dag zo’n tien gesprekken over verschillende projecten.
Verantwoorde toepassing
Voor veel projecten werkt hij samen met andere partijen. Zoals in het SPRONG-consortium Responsible Applied AI: een samenwerking van drie hogescholen. ‘We bundelen de krachten om te komen tot een infrastructuur voor onderzoek naar de verantwoorde toepassing van AI.’ Welke vaardigheden heb je nodig om daaraan mee te kunnen werken? ‘Onderzoekers hebben een stevige technische achtergrond nodig. Daarnaast moet je in staat zijn om bruggen te slaan: tussen de overheid, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de studenten.’
Toegepast onderzoek
De hogeschool is een fijne plek om onderzoek te doen naar technologie en AI. ‘Met toegepast onderzoek kan je echt impact maken. Als je onderzoek doet bij een opdrachtgever, ontdek je allerlei vraagstukken die anders onopgemerkt blijven.’ In de mediasector werkt het lectoraat bijvoorbeeld samen met partijen als NPO, RTL, VPRO en het Instituut voor Beeld en Geluid. ‘Daarbij komen interessante aspecten naar voren, zoals pluriformiteit en de vraag of een AI systeem wel inclusief is.’ Mooie, maatschappelijk belangrijke vraagstukken waar alle betrokkenen weer van leren.
"Hier is iedereen bereid om zijn kennis te delen"
Diana Feldman Docent Integrale Veiligheidskunde
"Hier is iedereen bereid om zijn kennis te delen"
Diana FeldmanDocent Integrale Veiligheidskunde
Omgaan met verandering
Diana Feldman is docent bij het Instituut voor Integrale Veiligheidskunde. Als coördinator SLB begeleidt ze studenten tijdens hun studie: ‘Ik ben gegrepen door de dynamiek tussen docenten en studenten.’
Als meisje kwam ze uit Argentinië met grote ambities. Rechten zou ze gaan studeren. Het werd een hbo-opleiding tot docent: ‘Ik ben de droom van mijn moeder geworden.’ Ze gaf Spaanse les op een middelbare school en begon daarnaast op een mbo-school, waar ze zich als een vis in het water voelde: ‘Ik ben nieuwsgierig en wil altijd weten hoe organisaties werken.’ Na een carrière van 25 jaar streek ze in september neer bij de hogeschool.
Van mbo naar hbo
Voor studieloopbaanbegeleiding spreekt ze veel studenten: ‘Ik heb veel contact met studenten uit jaar 2 en uit de deeltijd.’ Hoe de overstap naar het hbo beviel? ‘Ik vond dat de verandering wel meeviel. Iedereen is bereid om zijn kennis te delen. De overstap verliep daardoor soepel, ook door mijn ervaring als docent.’ De relaxte sfeer binnen de hogeschool viel haar op. ‘Je kan hier zelf invulling geven aan je taken. In het mbo heb je meer te maken met wetten en regelgeving.’
Proactief zijn
Voordeel daarvan: je hebt meer regie. ‘Hier moet je echt proactief zijn. In het mbo was ik gewend dat iedereen me aan mijn jasje trok.’ Welke vaardigheden ze in haar functie nodig heeft? ‘Vooral een goede bagage in onderwijsland: je moet weten hoe je met studenten kan omgaan.’ Haar achtergrond in het mbo komt daarom van pas: ‘Een docent zonder ervaring in het mbo heeft nooit geleerd om met tegenslagen om te gaan.’
Onderzoekvaardigheden
Zorg vooral dat je belangstelling toont voor je studenten, raadt zij collega’s aan. ‘Je moet goed kunnen ‘levellen’. Luister ook eens naar de muziek die je studenten beluisteren.’ Naast het vak SLB wil ze ook met haar eigen ambities aan de slag. ‘Ik zou wel een vak willen geven waarin aandacht is voor onderzoekvaardigheden.’ Goede kans dat ze daar de ruimte voor krijgt. Binnen de hogeschool zijn onderwijs en onderzoek met elkaar verweven.
"Ons product is het diploma van jonge mensen, die de toekomst van Nederland gaan vormgeven."
Joost Veerman Enterprise architect
"Ons product is het diploma van jonge mensen, die de toekomst van Nederland gaan vormgeven."
Joost VeermanEnterprise architect
Ik voel hier veel vertrouwen
Joost Veerman is ‘enterprise architect.’ Hij kijkt met een helikopterview naar de veranderprocessen binnen de hogeschool. ‘Ik overzie, modelleer en bewaak van grotere hoogte de samenhang in samenspraak met belanghebbenden en specialisten.’ Wat maakt zijn dag? ‘Als team samen wat realiseren, dat vind ik het mooiste wat er is.’
Na een periode in het bedrijfsleven stapte hij in 2008 over naar de hogeschool. Hij wilde niet meer het gevoel hebben dat hij voor de aandeelhouders aan het werk was. Liever ging hij aan de slag voor de BV Nederland: voor een universiteit, een ziekenhuis of een hogeschool. De belangrijkste reden om bij Hogeschool Utrecht te gaan werken? ‘Ons product is het diploma van jonge mensen die de toekomst van Nederland vormgeven.’
Innovatieve leeromgevingen
Binnen de hogeschool is vanuit ICT perspectief veel te doen. ‘Sinds mijn start hier is het aantal ICT-medewerkers verdubbeld.’ Met 22 opleidingen, 36.000 studenten, 3.600 medewerkers, 6 diensten en 4 kenniscentra is de organisatie behoorlijk complex. Dat betekent voortdurend balanceren tussen kaders stellen en flexibele oplossingen bedenken. Een mooie uitdaging voor een ICT’er: ‘Aan de ene kant zijn we bezig om registersystemen meer solide te maken. Aan de andere kant vraagt het onderwijs om innovatieve leeromgevingen.’
Cloud-oplossingen
Daarbij maakt ICT gebruik van state-of-the-art infrastructuur. ‘We doen niet onder voor grote bedrijven. Dat was voor mij ook een reden om hier te solliciteren.’ ICT maakt gebruik van A-klasse producten voor beveiliging. ‘We hebben een heel portfolio van Microsoft Azure platformdiensten.’ Verder investeert de hogeschool veel in cloud-oplossingen. Een ICT’er kan veel kanten op binnen de organisatie: ‘Werken bij de hogeschool biedt veel mogelijkheden om je te specialiseren.’
Studieverlof
Andere voordelen? Voor bijscholing hoef je hier niet ver te zoeken. ‘De HU stimuleert je ontwikkeling en biedt ondersteuning in kosten en werktijd-compensatie.’ Zelf volgde Joost modules van de Master of Informatics. ‘Maar voor mij is ook de sfeer heel belangrijk. Mensen zijn hier erg begaan met het product. Dat maakt het vooral zo leuk om hier te werken. En dat je de hele dag tussen jonge mensen loopt. Als ICT’er zit je hier altijd aan de voorkant van nieuwe ontwikkelingen.’
"Het is hier nooit saai. Iedere dag is net weer even anders."
Xiaojie Bormans Business analist
"Het is hier nooit saai. Iedere dag is net weer even anders."
Xiaojie BormansBusiness analist
We willen elke keer een stapje verder
Xiaojie Bormans is business analist. Vanuit het team System Integration is ze voortdurend in gesprek met interne opdrachtgevers: ‘Ik praat met de business.’ Wanneer is haar werkdag geslaagd? ‘Als we met het team iets gebouwd hebben waar de opdrachtgever blij van worden.’
Een technische achtergrond heeft ze niet. Ze studeerde bestuurskunde en koos aanvankelijk voor het bedrijfsleven. 16 Jaar geleden belandde ze bij de hogeschool, als coördinator studentenadministratie. Via Finance stapje ze over naar ICT: ‘Ik ben binnen de hogeschool steeds iets anders gaan doen.’ Ze werd functioneel beheerder van het programma TOPdesk. Hoe ze zich de technische kant van het vak eigen maakte? ‘Gewoon door heel veel vragen te stellen en ogen en oren open te houden.’
Het hele plaatje
Maar het draait niet alleen om techniek bij ICT. ‘Het gaat om het proces. Je moet het hele plaatje kunnen snappen. Opdrachtgevers denken vaak dat ze een technisch probleem hebben, maar vaak is dat niet zo.’ Haar rol is dan: vragen stellen, erachter komen waar de opdrachtgever echt behoefte aan heeft. ‘Een gebruiker die data wil doorsturen vraag ik: welk probleem lost dat op? Als ik een vraagstuk duidelijk krijg, kunnen we het probleem samen oplossen.’ Dan kunnen haar technische collega’s ermee aan de slag.
Afwisseling
Als team werken ze bij System Integration stap voor stap aan oplossingen. ‘We werken op een agile manier. We bouwen in kleine stapjes, zodat we de voortgang direct kunnen terugkoppelen aan de opdrachtgevers.’ In sprints van twee weken werkt het team toe naar een product waar collega’s en studenten direct iets aan hebben. Aan afwisseling geen gebrek: ‘Het is hier nooit saai. Het is elke keer weer net iets anders.’ Hoe de toekomst eruit ziet? ‘We ontwikkelen een platform waarop medewerkers zelf koppelingen tussen systemen kunnen bouwen en beheren.’
Vooruit kijken
Beveiliging is bij zo’n project een belangrijk aandachtspunt: ‘Daar zitten we echt bovenop.’ Ook wat dat betreft is er voor een ICT’er binnen de hogeschool veel te doen: ‘Er zijn zoveel klussen.’ Wat maakt het werk verder aantrekkelijk? ‘We werken samen met deskundige collega’s . We zijn ook best ver met de ICT technische toepassingen en daar ben ik trots op. Dat heeft ook te maken met onze architecten: zij kijken echt vooruit. We willen elke keer verder.’