Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Talendocenten (Nederlands, NT2 en vreemde talen, in po, vo, mbo, hbo) vervullen een belangrijke rol bij het ontwikkelen en benutten van meertalig potentieel: als experts in taaldidactiek, taalgebruik en taalontwikkeling, voor hun leerlingen/studenten en voor hun collega’s. In deze onderzoekslijn werken we aan het talig ontwikkelen en functioneren van leerlingen en studenten in onderwijs en samenleving, ter bevordering van kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.
Projecten
- Inclusief onderwijs in meertalige contexten
- Engels in het primair onderwijs
- Promotieonderzoek Kristina: Leren spreken in een vreemde taal met improvisationele dramatechnieken
- Promotieonderzoek Charline
Taal is een cruciale schakel die binnen vakinhoudelijke en beroepscontexten aandacht moet krijgen, zowel in het onderwijsleerproces als in toetsing/evaluatie. Daarbij gaat het niet zozeer om taal als individueel beoefende vaardigheid maar om taal die communicatie met anderen mogelijk maakt, en ons in staat stelt bepaalde doelen te bereiken in specifieke taalgebruikssituaties. Binnen deze lijn onderzoeken we het leren in vak- en beroepscontexten, vanuit een taalontwikkelende aanpak (o.a. gericht op school-/vaktaalvaardigheid), en met de inzet van meertaligheid als steiger bij het leren in vak- en beroepscontexten.
Projecten
Meertalige onderwijsassistenten als bruggenbouwers in nieuwkomersonderwijs
Pilot waarin meertalige statushouders als onderwijsassistenten in het nieuwkomersonderwijs aan de slag gaan.
Taalsterk en meertalig aan het werk
Docenten in de zorgopleiding gaan aan de slag met het ontwerpen, inzetten en evalueren van (meer)taligheid in hun onderwijspraktijk.
Van Internationaal Naar Integraal onderwijs (VINI)
Praktijkgericht onderzoek naar passend onderwijs voor meertalige nieuwkomers
“Onze stip op de horizon: een inclusievere samenleving, waar in het bredere beroepenveld taalbewust(er), taalgericht(er) en communicatief vaardig(er) wordt gewerkt, en meertaligheid als een kans wordt gezien”
Publicaties
- Gelijke kansen Inclusieve werkwijzen in meertalige klassen
- Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs Een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie
- Meertaligheid benutten in de rekenles
Onderwijs
Onze ambitie is om bij te dragen aan onderwijs waarin onderwijsprofessionals het vermogen ontwikkelen en inzetten om taalrijk onderwijs te verzorgen en thuistalen van leerders een plek te geven. Daartoe werken we nauw samen met de (leraren)opleidingen en partners uit het onderwijswerkveld.
“Met een meertalige aanpak maken we ons onderwijs toegankelijker, rijker en eerlijker ”
Jantien Smit Lector Meertaligheid en Onderwijs
“Met een meertalige aanpak maken we ons onderwijs toegankelijker, rijker en eerlijker ” Jantien Smit Lector Meertaligheid en Onderwijs
Bekijk de video van de Openbare les van Jantien.
Onze lectoren en onderzoekers
Meer informatie
Wil je meer weten over het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs en de plannen voor de toekomst?