Meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen - Multi-Assessment
Doel
In het Multi-Assessment-project beogen we alternatieve toetsvormen (summatief en formatief) te ontwikkelen en te beproeven, in samenwerking met onderwijsprofessionals. Maatschappelijke en wetenschappelijke partners denken met ons mee. In de beoogde aanpak is het benutten van thuistalen een centraal uitgangspunt.
Resultaten
- Inzicht in toetsvormen die zowel de prestaties als het potentieel van nieuwkomers beter in beeld brengen dan tot dusver het geval is
- Inspirerende voorbeelden en beschrijvingen van meertalige toetsvormen
- Inzicht in kansen en obstakels die onderwijsprofessionals ervaren bij meertalig toetsen van nieuwkomers
- Aanpassingen in het curriculum van de Master Educational Needs (SVO), op grond van de bevindingen
Looptijd
01 september 2021 - 31 augustus 2023
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
In de eerste fase van het project neemt een groep onderwijsprofessionals deel aan een professionaliseringprogramma over meertalig toetsen. In de tweede fase ontwikkelen onderwijsprofessionals alternatieve toetsvormen om direct op school te gebruiken, in samenwerking met de betrokken onderzoekers.
Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van dit project? Via onderstaande link kunt u zich aanmelden voor de projectupdates.
Downloads en links
Betrokken HU-onderzoekers
Naast Jantien Smit en Marian van Popta zijn vanuit de Hogeschool Utrecht Dorien Corver, Nelske van der Veer en Carmen Damhuis betrokken als procesbegeleiders.
Zahraa Attar is als junior onderzoeker en procesbegeleider bij dit project betrokken.
Catherine van Beuningen (hoofddocent Talenonderwijs en Meertaligheid) is vanuit de Hogeschool van Amsterdam bij dit project betrokken.