CoGET

  • Project
  • september 2025 – augustus 2028
In de context van de lerarenopleiding richt CoGET zich op het ontwikkelen van pedagogisch begeleide omgevingen voor diverse communities van leraren in opleiding (LiO’s). In een virtuele leeromgeving ontwerpen LiO’s met verschillende vakinhoudelijke, nationale, talige en culturele achtergronden samen een inclusieve didactiek die kan worden toegepast in steeds meertalig en cultureel diverser wordende klaslokalen van het primair en voortgezet onderwijs.

Doel

Het project ontwikkelt een vernieuwende, inclusieve onderwijsaanpak waarin wereldburgerschap en interculturele vaardigheden centraal staan — toepasbaar in diverse basisschool- en middelbare klaslokalen.

"CoGET is een zeer veelbelovend project dat de kracht heeft om blijvend impact te maken op lerarenopleidingen in Europa en ver daarbuiten"

Reviewer Erasmus+

Resultaten

CoGET levert drie belangrijke resultaten op:

  • een duurzaam internationaal netwerk van ‘globally engaged teachers’;
  • die effectief lesgeven in diverse klasomgevingen;
  • contextgebonden activiteiten ter bevordering van inclusieve didactiek;
  • versterkte verbindingen tussen de lerarenopleiding en het werkveld.

Looptijd

01 september 2025 - 31 augustus 2028

Aanpak

In een innovatieve, op maat gemaakte 3D-virtuele omgeving worden de LIO’s pedagogisch begeleid door professionele lerarenopleiders en experts. Zij maken gebruik van Challenge-Based Learning om mondiale vraagstukken aan te pakken, zoals sociale rechtvaardigheid en migratie.

Impact voor het onderwijs

Het CoGET-project versterkt de kwaliteit van lerarenopleidingen door mondiale inclusieve leeromgevingen te bevorderen. Het richt zich op het ontwikkelen van een Europees netwerk van leraren in opleiding via transnationale professionele leergemeenschappen en op het versterken van interculturele competenties, zodat leraren beter worden ondersteund in het omgaan met meertalige en multiculturele klassen. Het project bouwt voort op bestaande expertise en integreert 3D-virtuele professionele leergemeenschappen (Virtual PLC’s) om inclusieve onderwijssituaties te simuleren. CoGET draagt sterk bij aan EU-waarden zoals diversiteit, inclusie en gelijkheid, en sluit daarmee nauw aan bij bredere onderwijs- en maatschappelijke doelstellingen.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Linda Gijsen | Senior onderzoeker | Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
    Linda Gijsen
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
  • Fatima Kajouj | docent-onderzoeker | Meertaligheid en Onderwijs
    Fatima Kajouj
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
  • Peter Mesker | Hogeschoolhoofddocent, lerarenopleider, onderzoeker | Duurzame Gemeenschappen
    Peter Mesker
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Duurzame Gemeenschappen

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Linda Gijsen | Senior onderzoeker | Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs

Linda Gijsen

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs