SPRONG Meertaligheid: Inclusief onderwijs in meertalige contexten

Leerlingen brengen vele talen de school in, hoe sluit je daar goed op aan? Dat vergt samenwerking tussen diverse professionals en schoolvormen. Bijvoorbeeld omdat schoolse taalvaardigheid een jarenlange begeleiding vergt en taalsteun door alle vakken heen nodig is. Steeds meer scholen staan daarbij open voor functionele inzet van meer (moeder-)talen, bijvoorbeeld voor nieuwkomers. Daarmee voelen meer leerlingen zich thuis, zonder dat het leren van een tweede of derde taal gehinderd wordt. Maar is het altijd wijs?

Projectdoel

Beschikbare kennis over meertaligheid en leren werden in dit project verbonden aan vragen van scholen in po, vo en mbo. De prangende kwesties in klas, school en regio werden in een onderzoeksagenda geformuleerd. Onderwijspersoneel, opleiders en onderzoekers bekwamen zich om daar de komende jaren gezamenlijk antwoorden op te zoeken.

De opbrengsten (waaronder de onderzoeksagenda) van vier jaar SPRONG Meertaligheid kun je teruglezen in de publicatie Inclusief onderwijs in meertalige contexten: Opbrengsten van vier jaar SPRONG Meertaligheid.

Het SPRONG Meertaligheid project leverde mooie praktijkvoorbeelden op. Zo startte OBS De Panda, een multiculturele partnerschool in Kanaleneiland in Utrecht, in mei 2023 als eerste officiële Taalvriendelijke basisschool in de gemeente Utrecht. Lees het artikel van Didactief 'Kansen op de taalvriendelijke school' over de voordelen van meertaligheid in de klas.

Looptijd

01 maart 2020 - 01 maart 2024

Aanpak en resultaten

In drie verschillende meertalige regio's (noord, midden en zuid) analyseerden leraren, opleiders, studenten en onderzoekers samen kansen en knelpunten die meertaligheid meebrengt. Ze leerden samen en professionaliseerden zich vanuit beschikbare kennis en ervaringen. Er ontstond zo een sterk landelijk netwerk waarbij cross-regionaal van elkaar geleerd werd. Een voorbeeld hiervan vind je in deze videoclip. Maaike Pulles (regiegroeplid vanuit Leeuwarden – NHLStenden) deelde haar kennis en inspirerende voorbeelden over IOMC vanuit het Noorden van het land bij TRION opleidingsschool, een partnerschool in het Zuiden van het land. In de clip zie je hoe in regio Zuid van het consortium in de praktijk ervaren wordt opgedaan in het werken in meertalige contexten.

 

Een voorbeeld van cross-regionaal leren van elkaar in het SPRONG consortium. 

Kennishuis IOMC

Eén van de opbrengsten was het Kennishuis IOMC. Wat hebben onderwijsprofessionals nodig om Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten te verzorgen? Onze gezamenlijke richting, mindset, kennis, benaderingen en strategieën hieromtrent hebben we samengevat in de verbeelding van het Kennishuis (voor een uitvergrote versie, zie hier). Lees ook de route om de gedachtengang achter deze infographic te begrijpen.

Kennishuis IOMC

Samenwerking met kennispartners

De Marnix Academie, NHL/Stenden Hogeschool, Fontys, TRION en vijftien partnerscholen in po, vo en mbo. Dit project werd mogelijk dankzij een subsidie van NRO/SIA vanuit het SPRONG Educatief-programma en de inzet vanuit scholen en hogescholen.

Dit project bouwde voort op de publicatie Ruimte voor Nieuwe Talenten.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Linda Gijsen | Senior onderzoeker | Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs

Linda Gijsen

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs