Elke docent een dramaqueen?

Auteurs Kristina Goodnight
Gepubliceerd in taalwijs.nu
Publicatiedatum 2025
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Andersoortige materiaal

Samenvatting

Drie vrienden zijn aan het kamperen in het bos. Ze zijn aan het ruziën over hoe ze de tent moeten opzetten. Ineens komt een zombie tevoorschijn… Maar eigenlijk is er geen tent. Geen bos. En (gelukkig) geen zombie. Dit zijn leerlingen in de tweede klas van de havo die betrokken zijn in een dramatechniek tijdens hun les Frans. Vaak heb ik meegemaakt als docent en docentenopleider hoe veel spreekplezier leerlingen op de middelbare school kunnen ervaren terwijl ze drijvende astronauten, boze klanten en Olympische sporters spelen tijdens dramatechnieken. Ook is het zo dat bij zulke activiteiten de deelnemers in een rol mogen kruipen, waardoor het minder eng kan zijn om een vreemde taal te spreken die ze nog niet helemaal beheersen. Met dramatechnieken bedoel ik in deze context activiteiten waarin er sprake is van een fictieve situatie en waarin spreekvaardigheid gestimuleerd wordt.

Aan deze publicatie werkte mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in taalwijs.nu
Trefwoorden vreemdetalenonderwijs, voortgezet onderwijs, spreekvaardigheid, dramatechnieken

Kristina Goodnight

Kristina Goodnight | onderzoeker | lectoraat Didactiek van de Moderne Vreemde Talen

Kristina Goodnight

  • Promovendus
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs