Onbenut onderwijstalent krijgt kans in Utrechtse klas
Het lerarentekort groeit, ook in de regio Utrecht. Terwijl scholen zoeken naar oplossingen, staat er een groep ervaren professionals klaar die vaak niet aan de slag komt: statushouders die onderwijservaring hebben vanuit hun thuisland. Hogeschool Utrecht, internationale schakelklas Ithaka en de Gemeente Utrecht leiden hen nu op tot meertalige onderwijsassistenten (MOA’s). Zo krijgen scholen extra handen in de klas en nieuwkomers een waardevolle plek in de samenleving.
Het lerarentekort houdt het onderwijs al jaren in zijn greep. Maar een groep professionals met waardevolle ervaring wordt over het hoofd gezien. “Er zijn docenten die vanuit het buitenland naar Nederland zijn verhuisd, soms zelfs mét een in Nederland erkende lesbevoegdheid”, vertelt Jantien Smit, lector Meertaligheid en Onderwijs aan de HU. “Toch vinden zij moeilijk werk. Vaak omdat ze de taal nog niet voldoende beheersen of het Nederlandse onderwijssysteem niet goed kennen. Dat is zonde, want hun kennis en ervaring hebben we hier hard nodig.”
Een springplank naar de klas
Om dit talent te benutten, startten de HU, Ithaka – een internationale schakelklas – en de gemeente Utrecht samen het ‘opleidingshuis’ voor meertalige onderwijsassistenten. Deelnemers volgen wekelijks lessen over pedagogiek, didactiek en het Nederlandse schoolsysteem en lopen tegelijkertijd mee in de klas. Bij Ithaka gaat dat om klassen in een meertalige context; de leerlingen in deze internationale schakelklassen zijn het Nederlands nog aan het leren, om zich voor te bereiden op een toekomst in het Nederlandstalige onderwijs. De MOA kan leerlingen zowel in het Nederlands als in hun moedertaal ondersteunen.
Brug tussen leerlingen, ouders en docenten
De effecten zijn zichtbaar in de klas. Leerlingen voelen zich gesteund, begrijpen de lesstof sneller als ze ook hun thuistaal mogen gebruiken en durven actiever mee te doen. Ook bij oudergesprekken blijkt de meerwaarde groot: MOA’s slaan een brug tussen ouders en school, waardoor er meer vertrouwen en wederzijds begrip ontstaat.
Doorstroom naar het leraarschap
De winst gaat verder dan het onderwijsassistentschap alleen. Een deel van de MOA’s kan na het traject doorstromen naar een functie als docent in het reguliere onderwijs. Zij zijn in hun thuisland al gekwalificeerd, maar wisten in Nederland moeilijk voet aan de grond te krijgen. Dankzij het traject doen zij kennis en ervaring op in theorie en in de praktijk en raken ze vertrouwd met de taal, cultuur en het onderwijssysteem. Zo worden ze aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt. Andere deelnemers blijven juist bewust onderwijsassistent in een meertalige klas, omdat ze hebben ontdekt hoe waardevol het een-op-een-contact met leerlingen kan zijn.
Utrecht als voorbeeld
Volgens Smit ligt hier een kans die verder reikt dan Utrecht alleen: “Als we investeren in deze groep onderwijsprofessionals, helpen we niet alleen de scholen die kampen met tekorten. We geven ook nieuwkomers een plek waar hun expertise telt. Op dit moment verkennen we of het project de komende tijd verder uitgebouwd kan worden, zodat ook reguliere scholen in de regio gebruik kunnen maken van meertalige onderwijsassistenten. Daarmee laat Utrecht zien hoe onbenut talent kan uitgroeien tot een sleutel in de aanpak van het lerarentekort.”
Bekijk de HU Story Meertalige onderwijsassistenten
Samen met partnerscholen in de regio leiden we meertalige onderwijsassistenten op waar leerlingen, docenten en andere onderwijstalenten profijt van hebben.
Bekijk de HU StoryHU-nieuwsbrief, blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het belangrijkste nieuws over ons onderwijs, onderzoek en onze impact op de regio.
Meld je aan