Het lectoraat onderzoekt hoe het curriculum van het funderend onderwijs zich moet ontwikkelen om kinderen en pubers een optimale start te geven in de dynamische, complexe samenleving en beroepspraktijk. Welke kennis en competenties hebben zij daarvoor nodig, hoe kunnen ze deze aanleren, en hoe kunnen we leraren toerusten om het gewenste curriculum goed vorm te geven?

Publicaties


Onderwijs

Samen met de lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht (HU) werkt het lectoraat aan de professionalisering van opleiders en de verdere ontwikkeling van de opleidingscurricula.

Voorbeeld van praktijkles Daan Andriessen | lector | Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

“De vraagstukken van onze moderne maatschappij houden zich niet aan de scheidslijnen tussen vakken. Er zit veel rijkdom in een brede blik.”

Elwin Savelsbergh Lector Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs

Samenwerking

Regionaal wordt samengewerkt met diverse scholen en schoolbesturen in de omgeving van Utrecht/Amersfoort. Een belangrijke praktijkpartner op het gebied van curriculumontwikkeling is Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). Daarnaast wordt samengewerkt met de Universiteit Utrecht en diverse andere universiteiten en hbo-instellingen.

Onze lectoren en onderzoekers

Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Elwin Savelsbergh

Lector Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs Bekijk profiel
Onderzoeker Arjen Boesveld

Arjen Boesveld

Onderzoeker Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs Bekijk profiel
Lucia Chisari | onderzoeker

Lucia Chisari

Onderzoeker Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs Bekijk profiel
Geertje Damstra| onderzoeker | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Geertje Damstra

Onderzoeker Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs Bekijk profiel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Mariëlle de Vos

  • Senior Managementassistent