Eyetracking in het onderwijs

Auteurs Corina Breukink
Gepubliceerd in DigiSnacks: Digitale geletterdheid & Digitale didactiek in het onderwijs
Publicatiedatum 2025
Lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
Soort publicatie Andersoortige materiaal

Samenvatting

Hoe kun je met eyetracking in één oogopslag zien hoe leerlingen lezen – en zo hun leesplezier én tekstbegrip boosten?In deze DigiSnacks-aflevering praat dr. Corina Breukink (Hogeschool Utrecht) over haar promotieonderzoek “Eyetracking voor het bevorderen van lezen” in het vak Nederlands – en misschien ook wel daarbuiten.We duiken in:hoe eyetracking-technologie steeds toegankelijker wordt en welke kansen dat schept voor leerlingen én docenten;waarom een focus op poëzie niet alleen de waardering voor gedichten, maar ook het begrip van andere tekstsoorten versterkt;welke mogelijkheden eyetracking biedt voor leerlingen én voor de professionalisering van docenten.Luister mee voor inspiratie rond curriculumontwerp, professionele ontwikkeling en technologie die het onderwijs écht verder helpt.

Taal Nederlands
Gepubliceerd in DigiSnacks: Digitale geletterdheid & Digitale didactiek in het onderwijs
Trefwoorden eyetracking, onderwijs, leesplezier, tekstbegrip, didactiek

Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs