Online Master Educational Needs
De Online Master Educational Needs geeft je een stevige verdieping op het vlak van orthopedagogiek, orthodidactiek en onderwijskunde met een focus op passend en inclusief onderwijs. Inhoudelijk is de master hetzelfde als de reguliere Master Educational Needs (voorheen Master SEN). De didactiek is echter anders. Je volgt de opleiding in een online leeromgeving. De basis is een leerteam, afgewisseld met individuele leeractiviteiten en online kennisdialogen met je docent en studie- voortgangsgesprekken met je studieloopbaanbegeleider. Jaarlijks zijn er drie offline landelijke inspiratiedagen in Utrecht. Zie voor lesdata en -tijden van de master het overzicht Master EN Online 2023-2024.
Vraag persoonlijk advies
Heb je een vraag? Neem contact op met Froukje Dijkstra via mail froukje.dijkstra@hu.nl. We helpen je graag verder!
Stuur direct een mailHandig om te weten
Aanmelddeadline | 31 augustus of 31 december |
---|---|
Startmoment | September of februari |
Lesdata | De online lessen vinden plaats op maandag- en donderdagavond voor de septemberinstroom. Zie het overzicht van de lesdagen en lestijden voor meer informatie. Voor de studenten die in februari instromen wordt woensdagavond de lesavond. |
Studie-investering | 15-20 uur per week (leerteamactiviteiten, kennisdialogen, leeractiviteiten, werken aan beroepsproducten, inspiratie-dagen, studieloopbaanbegeleiding). Een deel van deze uren valt samen met reguliere activiteiten binnen werktijd. |
Collegegeld | € 2314 (vrij van btw) |
Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt. | |
Locatie | Online en 3 landelijke inspiratiedagen in Utrecht |
Diploma | Master of Education |
Toelating | Bekijk de toelatingseisen |
Croho-naam | M Educational Needs |
Croho-code | 44103 |
Aanmelden
Zin om te beginnen?
Meer weten?
De belangrijkste informatie op een rij.
Verbreed en verdiep je kennis
Bepaal zelf waar en wanneer je studeert, met jouw werkplek als uitgangspunt. In deze master wordt jouw kennis voortdurend uitgedaagd in je leerteam en in gesprek met jouw docent.
Veel vraag naar leraren met een master
Je kunt werken als gedragsspecialist, specialist leren (taal en rekenen) of als intern begeleider. Of je gaat aan de slag met passend onderwijs in jouw organisatie.
Je persoonlijke leerroute
Binnen de Online Master Educational Needs studeer je flexibel. Je bepaalt zelf grotendeels je studiemomenten en studeert vanaf elke plek die je wilt. Door de kleinschaligheid van het leren (en begeleid worden) in een leerteam, is er veel ruimte voor jouw specifieke praktijkcontext en leervragen.
Wil je een losse module volgen?
Wil je je verder professionaliseren, maar weet je niet zeker of je een hele masteropleiding wilt doen? Dan kun je er ook voor kiezen om één of enkele module(s) los online te volgen.
Wat kost een masteropleiding?
Ben je benieuwd naar de kosten voor de opleiding Master Educational Needs? In de collegegeldmeter bereken je eenvoudig hoeveel collegegeld je betaalt.
Wil je als leraar een opleiding volgen? Dan ontvang je met een lerarenbeurs een flinke vergoeding! En misschien kom je (ook) in aanmerking voor andere subsidies. Kijk hiervoor op DUO.
Waarom Educational Needs online studeren bij de HU?
-
Studeren waar en wanneer je wilt
Dankzij de online leeromgeving bepaal je zelf waar en wanneer je studeert. Ongeveer om de week heb je (online) begeleiding door je docent. Drie keer per jaar is er een landelijke inspiratiedag in Utrecht.
-
Praktijkgericht
Studenten waarderen de opleiding Master Educational Needs onder andere vanwege de praktijkgerichtheid en de inhoudelijke deskundigheid van de docenten. Jouw praktijksituatie staat tijdens de hele opleiding voortdurend centraal.
-
Kleinschalig onderwijs
Met 4-6 medestudenten vorm je een leerteam. Hierin leer je van elkaar en werk je aan jouw eigen leerdoelen. Docenten verzorgen de begeleiding van jullie leerteam.
-
Vergroot jouw carrièremogelijkheden
Er is veel vraag naar leraren met een master degree. Met jouw master op zak sluit je hier perfect op aan en geef je je carrière een stevige impuls.
"“Ik wil een masterlijk goede juf worden”"
Marleen KunstStudent
Deze opleiding ben ik gaan doen, omdat ik me verder wilde ontwikkelen en meer wilde weten over hoe leren werkt: wat zijn de huidige inzichten en hoe pas ik deze kennis toe in mijn werk als leerkracht in het basisonderwijs.
In deze opleiding is de koppeling tussen theorie en praktijk een belangrijk onderdeel, zodat alles wat je leert ook direct toepasbaar en bruikbaar is in je dagelijkse werk. Dit maakt het voor mij gemakkelijker om de balans te blijven vinden in de combinatie van werk, gezin, hobby’s en een masterstudie.
Het online studeren in een leerteam bevalt me heel goed: ondanks de afstand creëert dit een gevoel van verbondenheid. Ook geniet ik er enorm van om weer actief nieuwe kennis op te doen en geïnspireerd te raken om het onderwijs nog mooier te maken.
"Wat de opleiding voor mij uniek maakt, is dat de leerroute voor geen enkele student hetzelfde is."
Nienke de GrootStudent
Nienke de Groot, 44 jaar en ik woon op het mooie Texel. Ik ben werkzaam als leerkracht op basisschool De Vliekotter.
Voor mij was de keuze om de Master EN online te volgen in eerste instantie vooral om praktische redenen. Daarnaast past het online studeren ook echt bij mij. Als student heb je een grote zelfstandigheid nodig en genoeg zelfdiscipline, maar daarvoor krijg je ook alle vrijheid terug om je studie in te richten zoals jij dat wilt.
Wat de opleiding voor mij uniek maakt, is dat de leerroute voor geen enkele student hetzelfde is. Je opleiding wordt gevormd door je eigen leervragen. Natuurlijk ligt het kader waarbinnen je die leervragen opstelt wel vast, maar je leert wat je wílt leren, niet wat de opleiding je oplegt.
Ik heb de afgelopen twee jaar vaak de vraag gekregen of online studeren niet heel saai en onpersoonlijk is. En ik kan uit volle overtuiging nee zeggen. De docenten zijn betrokken en goed te bereiken. Ook is een persoonlijk gesprek mogelijk als je ergens vastloopt.
"Deze opleiding heeft deuren geopend en nieuwe ambities doen ontstaan"
Tamara OskamOud-student
Door mijn verschillende ervaringen met de groeiende diversiteit in het reguliere basisonderwijs ontstond de wens mijzelf als leerkracht verder te professionaliseren. In combinatie met mijn interesse voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in het bijzonder leerlingen met (kenmerken van) autisme, leidde dit tot het inschrijven voor de masteropleiding Educational Needs.
Tijdens de opleiding heeft de vertaling van theorie naar praktijk een prominente rol gespeeld. Mede dankzij het gedreven docententeam kijk ik nu anders naar leerlingen en richt ik mij op mogelijkheden in plaats van belemmeringen.
Deze opleiding heeft deuren geopend en nieuwe ambities doen ontstaan; momenteel ben ik namelijk werkzaam als gedragsspecialist en waarnemend intern begeleider.