Pedagogiek
Wil jij als pedagoog écht impact maken? Bij Ecologische Pedagogiek aan de HU leer je hoe je kinderen, jongeren en hun omgeving laat floreren in een complexe samenleving. Je ontwikkelt je tot betrokken en verantwoordelijke pedagoog die sterke verbindingen legt. Met een ecologische visie draag je duurzaam bij aan jeugdzorg, kinderopvang, onderwijs of opvoedondersteuning.
Bij Ecologische Pedagogiek bepaal je zelf je leertempo en -traject. Zo combineer je studie, werk en privé op een manier die bij jou past en groei je als pedagoog. Verdiep je in jouw interessegebied en ontwikkel je tot de pedagoog die je wilt zijn. Kies voor deze deeltijdopleiding in Amersfoort en groei in je vak.
Vraag persoonlijk advies
Heb je een vraag? Neem contact op met het secretariaat via onderwijscoordinatie.iep@hu.nl. We helpen je graag verder en verwijzen indien nodig door naar de coaches (docenten).
Stuur direct een emailHandig om te weten
Aanmelddeadline | t/m 31 augustus en t/m 31 december |
---|---|
Startmoment | 2 keer per jaar: 1 september en 1 februari |
Lesdata | Woensdag van 9 tot 21 uur in 2 dagdelen of op vrijdag van 9 tot 18 uur |
Studie-investering | 20 uur per week |
Collegegeld | € 2601 (vrij van btw) |
Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt. Bekijk de financieringsmogelijkheden van de Lerarenbeurs. Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
|
Locatie | Amersfoort |
Diploma | Bachelor |
Toelating | Bekijk de toelatingseisen |
Croho-naam | B Pedagogiek |
Croho-code | 35158 |
Ontwikkel je als pedagoog en maak het verschil
Kies je eigen studietempo en -traject bij de deeltijdopleiding Pedagogiek. Zo groei je op een manier die past bij jouw visie, werk en leven en ontwikkel je je tot een pedagoog met impact.
Aan het werk als pedagoog in een betekenisvol werkveld
Als pedagoog is het jouw doel om kinderen en jongeren zo goed mogelijk te helpen. Bijvoorbeeld als gezinsbegeleider, pedagogisch coach, jeugdbeschermer of sociotherapeut.
Je persoonlijke leerroute
Bij Hogeschool Utrecht studeer je flexibel. Samen met je leerteamcoach bepaal je je studietempo, de volgorde van beroepsopdrachten en je toetsmomenten. Zo kun je je studie afstemmen op je werk, privésituatie en kennisniveau.
Open avonden en Dagen
Schrijf je in voor een open avond in Amersfoort of online via onderstaand rode blok. Na inschrijving krijg je een uitnodiging voor een intake of matchingsbijeenkomst.
Open dagen & avonden en Intake & matching in 2025/2026 |
|||
za | 15/11 | 09.30-15.00 | open dag/kennismaking op locatie (Amersfoort) |
wo | 19/11 | 14.00-16.00 | intake & matching (Amersfoort) |
vr | 21/11 | 14.00-16.00 | intake & matching (Amersfoort) |
ma | 24/11 | 19.30-20.30 | open avond (online) |
wo | 14/01 | 14.00-16.00 | intake&matching (Amersfoort) |
di | 10/02 | 19.30-20.30 | open avond (online) |
za | 07/03 | 09.30-15.00 | open dag/kennismaking op locatie (Amersfoort) |
za | 28/03 | 09.30-15.00 | open dag/kennismaking op locatie (Amersfoort) |
vr | 10/04 | 14.00-16.00 | intake & matching (Amersfoort) |
do | 04/06 | 19.30-20.30 | open avond (online) |
ma | 08/06 | 19.30-20.30 | open avond (online) |
wo | 10/06 | 14.00-16.00 | intake & matching (Amersfoort) |
vr | 26/06 | 14.00-16.00 | intake & matching + open middag (Amersfoort) |
wo | 26/08 | 14.00-16.00 | intake & matching (Amersfoort) |
Kennismaken op locatie
Wil je ons graag persoonlijk ontmoeten? Kom naar de studiekeuze-events op locatie!
Aanmelden
Zin om te beginnen?
"Sensitief reageren vanuit ecologisch perspectief"
De kracht van emotiesGeschreven door: Sophie Burgers-Van Loon, Marieke Wijnands en Dorine van Eijk
Wat heeft een kind écht nodig? Die vraag staat centraal binnen de ecologische pedagogiek. Als pedagogisch professional met een ecologisch perspectief kijk je met aandacht, betrokkenheid en bewustzijn van het hele ecosysteem – hun gezin, de buurt, de klas, het beleid, geschiedenis én toekomst – naar kinderen.
Elke reactie telt
De kinderen komen binnen op de BSO. Michel ziet Bram en merkt op dat hij vandaag in een andere groep zit. “Ik zie dat je daarvan schrikt,” zegt hij. Bram knikt. Michel stelt voor om straks samen even te kijken bij de andere groep. Bram ontspant. Dit is hoe sensitieve responsiviteit werkt, een kind zien en horen en inspelen op de behoefte.
Het klinkt eenvoudig: sensitief reageren. Toch is het in de praktijk vaak complex. Elk kind is anders. Elke situatie is anders. Sensitief responsief handelen vraagt om aandacht, reflectie en het vermogen om af te stemmen. Volgens pedagoog Max van Manen is het “een ontnuchterend besef dat we ernaar streven het beste te doen voor kinderen, maar vaak helemaal niet weten wat het beste is.”
Emoties zijn signalen
Wanneer Jim 's ochtends binnenkomt, wil hij zijn vader niet loslaten. Als hij weg is, kruipt Jim huilend bij pedagogisch medewerker Saskia op schoot. Zij nodigt hem uit om samen een treinbaan te bouwen. Stap voor stap betrekt ze ook andere kinderen erbij en trekt ze zichzelf langzaam terug. Jim kalmeert.
Emoties zijn signalen. Ze zeggen: ‘er is iets met mij’. Het vraagt sensitiviteit om die signalen te horen en er goed op te reageren. Saskia doet dat door nabij te zijn, mee te bewegen en vertrouwen op te bouwen.
Leren met hart, handen én hoofd
Binnen de deeltijdbachelor en master Ecologishe Pedagogiek aan Hogeschool Utrecht leer je meer dan theorie. Je leert met hart en ziel kijken naar kinderen en hun omgeving. Je verdiept je in relaties, emoties en context. En je leert hoe jouw handelen als pedagoog verschil maakt.
Masterstudent Sophie, pedagogisch beleidsmedewerker bij Kind&co ludens, deed onderzoek naar sensitieve responsiviteit: “Dankzij de master heb ik een stevig fundament ontwikkeld. We voerden een handelingsonderzoek uit dat écht beweging bracht in onze praktijk. Wat ik lees of hoor in de opleiding, koppel ik direct aan mijn werk. Die verbinding is heel waardevol.”
Klein en persoonlijk
De opleidingen zijn kleinschalig en betrokken. Studenten komen uit het werkveld en brengen hun ervaring mee. In leerteams is ruimte voor ieders verhaal. Zo ontstaat een warme leeromgeving waarin theorie, praktijk en persoonlijke groei samenkomen.
Marieke, deeltijd bachelorstudent en pedagogisch professional bij de Boshoeve, vertelt: “Het brengt precies de verdieping waar ik naar op zoek was en biedt de theoretische onderbouwing voor wat ik al twintig jaar in de praktijk doe. Situaties, zoals die met Jim en met Bram, begrijp ik nu in een bredere context. Doordat ik signalen van kinderen eerder herken, kan ik met mijn collega’s de begeleiding gerichter afstemmen op wat ieder kind écht nodig heeft. Door bewust en kritisch te blijven reflecteren wordt mijn professionele handelen versterkt en blijf ik mijzelf ontwikkelen.”
Het kind in verbinding
Wat de deeltijdbachelor en master Ecologische Pedagogiek uniek maakt, is het brede, relationele perspectief. Je kijkt niet alleen naar het gedrag van een kind, maar ook naar de omgeving: ouders, collega’s, systemen, verwachtingen, de plek waar het kind opgroeit. Je leert verbindingen leggen en ruimte creëren voor de stem van het kind. Deze ecologische visie is nergens anders in Nederland zo verankerd in een bachelor en hbo-master. De opleiding is praktijkgericht en biedt houvast aan professionals die met beide benen in het werkveld staan.
Ook nieuwsgierig geworden?
Wil jij – net als Sophie en Marieke – met meer aandacht, kennis en zelfvertrouwen je werk doen? Bekijk dan de deeltijdbachelor Ecologische Pedagogiek op deze site.
Bronnen
- Singer, Elly en De Haan, Dorian (2021). Speels, liefdevol & vakkundig. Theorie over ontwikkeling, opvoeding en educatie van jonge kinderen (4e druk). Uitgeverij SWP.
- Van Manen, Max (2014). Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen. Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen. NIVOZ.
- Korczak, Janusz (2007). Het recht van het kind op respect. Uitgeverij SWP.
- Edwards, Carolyn, Gandini, Lella en Forman, George (2010). De honderd talen van kinderen. De Reggio-Emilia-benadering bij de educatie van jonge kinderen. Uitgeverij SWP.
- Mark, Simone en Mulderij, Karel (2008). Pedagogische sensitiviteit: aanleg of aan te leren? Tijdschrift voor orthopedagogiek (47), 181-189
Wat kost een hbo-opleiding?
Ben je benieuwd naar de kosten voor Ecologische Pedagogiek? Zie binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van de HU.
Wil je als docent een opleiding volgen? Dan ontvang je een flinke vergoeding met een lerarenbeurs. Misschien kom je (ook) in aanmerking voor andere subsidies. Kijk hiervoor op DUO.
Waarom Ecologische Pedagogiek studeren bij de HU?
-
Praktijkgericht en toekomstbestendig
Leer hoe je volwassenen, jongeren en kinderen ondersteunt met een ecologische blik. Ontwikkel je eigen visie op opvoeding en de invloed van omgeving.
-
Maak je studie op maat
Neem regie over je leerproces. Kies welke thema’s je verdiept en in welke pedagogische werkvelden jij je ontwikkelt.
-
Leer in verbinding
Ontwikkel je samen met anderen door reflectie, samenwerking en sterke relaties binnen het pedagogisch ecosysteem.
Neem contact op via de mail
Interesse in de bachelor Ecologische Pedagogiek?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur