De opleiding
Community development gaat om werken voor en met mensen, in gemeenschappen. Je richt je op het onderzoeken en verbeteren van hun sociale en culturele omstandigheden. Je realiseert verbinding tussen groepen mensen en draagt bij aan de participatie van burgers.
Tijdens de masteropleiding werk je aan:
- het vernieuwen van de sociale basisinfrastructuur gericht op sociale en culturele deelname
- integraal werken aan inclusieve gemeenschappen
- het stimuleren van duurzame verandering in het publieke domein
- de ontwikkeling van het beroep om de kwaliteit van samenleven te verhogen
Iedere periode ga je met je praktijkvraag aan de slag vanuit een van deze invalshoeken.
Inhoud van de master Community development
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Innoveren van de sociale basisinfrastructuur gericht op sociale en culturele participatie’. Centraal staat de ontwikkeling van gemeenschappen aan de basis van het brede sociale domein. Je kijkt ook naar de maatschappelijke impact van kunst, cultuur, creativiteit, sport en bewegen. In deze module ligt de nadruk op het ‘wat’ van het werk en staat het perspectief van de burgers centraal. Deze module is ontwikkeld en wordt uitgevoerd en bijgesteld in nauwe samenwerking met het lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling (PSO) met dr. Nico de Vos als dragend lector van het Kenniscentrum Sociale Innovatie.
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Het organiseren van duurzame verandering in het publieke domein’. De inhoudelijke focus ligt op de complexiteit en dynamiek in het sociale domein, denkend vanuit de mensen of burgers om wie het gaat. In deze module staat het ‘hoe’ van het werk centraal en ligt de nadruk op het perspectief van de beleidsmakers. Deze module is ontwikkeld en wordt uitgevoerd en bijgesteld in nauwe samenwerking met het lectoraat Organiseren van Waardig Werk (OVWW) met Josje Dikkers en Leendert de Bell als dragend lectoren.
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Integraal werken aan inclusieve gemeenschappen’. Centraal staat integraal sociaal werk (in buurt, wijk, stad en stadsregio), met name ook in relatie tot zorg en ondersteuning van burgers. In deze module ligt de focus op het ‘waar’ van het werk en staat het perspectief van de werkers centraal. Deze module is ontwikkeld en wordt uitgevoerd en bijgesteld in nauwe samenwerking met het lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning (PZO) met prof. dr. Jean-Pierre Wilken als dragend lector.
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Bijdragen aan de ontwikkeling van het beroep ten behoeve van de kwaliteit van samenleven’. De focus ligt op het ‘waarom’ van het waarden-gedreven werken binnen de complexiteit van het beroepsdomein centraal en staat het perspectief van het beroep en de beroepsgroep centraal. Deze module is ontwikkeld en wordt uitgevoerd en bijgesteld in nauwe samenwerking met het lectoraat Wonen en Welzijn en dr. Lia van Doorn als dragend lector.
De Community Development docenten
Dr. Nico de Vos
Filosoof en dragend lector Participatie en Stedelijke Ontwikkeling
Nico is gepromoveerd op het gebied van filosofie van de danskunst, gericht op het thema van lichamelijke verbondenheid. Eerst studeerde hij lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen, maar later filosofie met als specialisatie kunst- en cultuurfilosofie. Beide universitaire studies rondde hij cum laude af. Voordat hij bij de HU kwam werken, bekleedde hij verschillende (hogere) managementfuncties in de profit- en non-profitsector. Interview met Nico de Vos in Trajectum.
Prof. dr. Jean Pierre Wilken
Lector Participatie Zorg en Ondersteuning
Jean Pierre is sinds 2002 lector bij Hogeschool Utrecht. Hij studeerde sociale wetenschappen en psychologie. Hij werkte bij de Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht, de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht, het Nationaal Ziekenhuisinstituut en Storm Rehabilitatie, kenniscentrum voor psychosociale rehabilitatie. Van 2008 tot 2009 was hij Hoofd Kennisontwikkeling en Kwaliteitsbeleid bij de Rino Groep/Centrum Opleidingen Langdurige & Complexe Zorg.
Lia van Doorn
Lector Wonen en Welzijn
Lia is lector Wonen en Welzijn bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht. Daarvoor was ze lang senior onderzoeker en projectleider bij MOVISIE. Tussen 2003 en 2005 werkte Van Doorn als senior onderzoeker bij de Faculteit Sociaal Agogische Opleidingen van Hogeschool Utrecht. In de jaren 90 was ze wetenschappelijk medewerker bij de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Aart van der Maas
Opleidingsmanager master Community Development
Aart van der Maas geeft leiding aan de masteropleiding Community Development. Daarnaast is hij actief in het lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling (PSO) en coördineert hij de onderzoekslijn maatschappelijk impact van kunst en cultuur.
Aart van der Maas studeerde maatschappelijk werk en musicologie en werkt sinds 2002 als hogeschooldocent aan de Hogeschool Utrecht. Vanaf 2007 werkt hij tevens als onderzoeker bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie aan de Hogeschool Utrecht. Aart wil de komende jaren aan de Universiteit Antwerpen promoveren met een onderzoek naar Utrechtse wijkcultuurhuizen, culturele commons en de inclusieve stad.
Aart is actief in het werkveld en heeft jaren ervaring met studenten en werkveld als het gaat om community art projecten, kunsteducatie, creativiteit en culturele en kunstzinnige interventies in het sociaal en cultureel werk. Hij is lid van de redactieraad Residenties in Utrecht, teamlid van de onderzoeksgroep Culture Common Research Quest (CCQO) en bestuurslid van Stichting Gaudeamus Muziekweek. Tot slot is hij voorzitter van de ouderparticipatiecreche De Krakeling, een common waarin ouders samen verantwoordelijk zijn voor de kinderopvang.
Els Overkamp
Hogeschoolhoofddocent master Community Development
Dr. Els Overkamp is hogeschoolhoofddocent bij Social Work en bij de master Community Development. Zij is tevens senior onderzoeker bij het Lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning van de HU.
Na haar studie Bestuurskunde werkte Els Overkamp een aantal jaren als onderzoeker aan de gelijknamige faculteit van de Universiteit Twente. In 2000 promoveerde zij op een onderzoek naar de integratie van mensen met een verstandelijke beperking in de samenleving, als gevolg van het deconcentratiebeleid in de jaren negentig. In de jaren daarna werkte ze als directiesecretaris bij de GGD Regio Twente en als consultant in zorg en welzijn. In deze laatste functie deed ze onder meer onderzoek naar leef wensen van mensen met een verstandelijke beperking en was ze tevens nauw betrokken bij de inrichting van de Wmo bij een aantal gemeenten.
Fleur Dronkers
Hogeschooldocent en leerteambegeleider master Community Development
Fleur Dronkers is hogeschooldocent bij de masteropleiding Community Development, hier is zij leerteambegeleider. Daarnaast is zij actief bij het Lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling in de onderzoekslijn Kunst en Creativiteit.
Fleur Dronkers studeerde cultureel maatschappelijke vorming, taal- en cultuurstudies en kunstbeleid en –management. Hier verdiepte zij zich onder andere in kunsteducatie bij culturele instellingen. Sinds 2015 werkt Fleur als hogeschooldocent aan de Hogeschool Utrecht.
Anke Hamers
Leerteambegeleider master Community Development
Anke Hamers is leerteambegeleider bij de Master Community Development. Daarnaast is ze hogeschooldocent en leerteamcoach bij de Bachelor Ecologische Pedagogiek en werk ze als onderzoeker bij het lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling binnen de onderzoekslijn ‘De maatschappelijke impact van kunst en cultuur’.
Anke heeft Cultuurwetenschappen gestudeerd aan Maastricht University. Tijdens de Master Cultuur: Beleid, Behoud en Beheer werd ze gegrepen door kunst- en cultuureducatie, waarna ze besloot dit verder vorm te geven tijdens de academische lerarenopleiding aan Universiteit Utrecht.
Sinds 2011 werkt ze voor Hogeschool Utrecht. Ze is steeds op zoek naar verbinding tussen de praktijk, het onderzoek binnen het lectoraat en het onderwijs waarin ze met veel plezier werkzaam is.
Meer weten over deze opleiding?
Gedurende de gehele opleiding maak je deel uit van een kleinschalig leerteam. Vanuit dat leerteam werk je in elke module in zogenoemde werkplaatsen in co-creatie met burgers, professionals en onderzoekers aan authentieke en actuele beroepsvraagstukken voor lokale en regionale innovatie. In de master Community Development werk je dus zelf ook in en aan een gemeenschap, een gemeenschap waarin praktijk en theorie, onderzoek en innovatie samengaan.
Je kunt de master combineren met je baan. Je kan de opleiding in voltijd of deeltijd volgen en zo optimaal afstemmen op jouw werk- en privésituatie. De master is praktijkgericht. Je werkt samen met andere betrokkenen en onderzoekt participatief. Wat je leert, kun je meteen toepassen. Zo verbindt je verschillende invalshoeken aan jouw praktijk.
- De deeltijdmaster duurt twee jaar en omvat 1 lesdag per week. Houd rekening met ongeveer 12 uur zelfstudie per week.
- De voltijdmaster duurt één jaar en omvat 2 à 3 lesdagen per week. Houd rekening met ongeveer 24 uur zelfstudie per week.
Om de flexibele en gepersonaliseerde onderwijsroute te faciliteren zet de master blended learning in. Dat is het zo slim mogelijk combineren van face-to-face onderwijs, leren op de werkplek, leerteamleren en online leren. Je maakt je via de online leeromgeving op je eigen leer- of werkplek of thuis al veel kennis en ervaring eigen. Met de didactiek van blended learning is het mogelijk om je op een flexibele wijze persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Blended learning betekent ook dat kennisverwerving en vaardighedenontwikkeling altijd plaatsvinden in de beroepscontext. Samen met andere studenten vorm je een leerteam op basis van gemeenschappelijke ambities, doelstellingen en beoogde resultaten.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 500 kwijt.
"Vraagstukken vragen om een domeinoverstijgende aanpak"
Nienke Aalbers Alumnus
"Vraagstukken vragen om een domeinoverstijgende aanpak"
Nienke AalbersAlumnus
De master heeft diverse lesvormen. De inspiratiecolleges, trainingen en je leerteam zorgen voor afwisseling en motivatie om aan de slag te gaan. Daarnaast is er een aantal werkbezoeken om te zien hoe Community Development een plek heeft in het werkveld op dit moment. De klasgenoten zijn heel divers, zowel in werkervaring als gevolgde opleidingen. Hierdoor kun je veel leren van elkaar en elkaars praktijkervaringen. De diverse vraagstukken die behandeld worden vragen om een domeinoverstijgende aanpak; dus waarom geen domeinoverstijgende klas?
Nienke Aalbers
Oprichter/zelfstandig ondernemer bij Zacht Zand, jongerencoach bij Young Ambition
e-mail: nienke@zachtzand.com
"Zelf kijken op welke manier je de theorie toepast"
Kirsten Boersma (28) Master Community Development
"Zelf kijken op welke manier je de theorie toepast"
Kirsten Boersma (28)Master Community Development
Fijn aan de opleiding is dat je mensen uit verschillende disciplines en diverse achtergronden om je heen hebt. Ook fijn dat de lessen heel afwisselend zijn en dat je zelf kan kijken op welke manier je de theorie toepast.
Het is lastig om de opleiding te combineren met je werkzaamheden als deze niet aansluit op je onderzoek. Ik doe een onderzoek bij het ziekenhuis maar dit staat los van mijn werkzaamheden. In dat geval is er te weinig tijd. Wel is het fijn om een werkplek te hebben waar je je onderzoek kan uitvoeren omdat je deze anders zelf moet zoeken.
"Dé master die aansluit op actualiteit, behoefte en mijn passie"
Thillie Bremer (26) Eerstejaars student
"Dé master die aansluit op actualiteit, behoefte en mijn passie"
Thillie Bremer (26)Eerstejaars student
In de auto terug naar huis, nadat ik bij de open avond van de Master Community Development was geweest, hoefde ik er niet meer lang over na te denken. Dit was dé master die ging aansluiten. Aansluiten op de actualiteit, behoefte, en mijn passie. Dat alles komt weer samen in een fijne vorm van sturing door het jaar heen. Zo is er bijvoorbeeld een leerteam waar je aan verbonden bent. Dit leerteam is multidisciplinair dat zoekt, onderzoekt en eigen maakt. Waardoor je samen met je medestudenten én docenten invulling geeft aan de master. Maar ook aan je praktijkonderzoek. De verhoudingen tussen student en docent zijn daardoor anders vormgegeven; er wordt echt op een andere manier kennis overgebracht. Dat kan soms lastig zijn want het is zeker niet iets waar je bekend mee bent. Het werkt voor mij in ieder geval heel goed.
Thillie Bremer
eerstejaars student Community Development
Coördinator Keunstwurkplein, Keunstwurk
Interesse in de masteropleiding community development?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.