Lectoraat Co-Design
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Het ontwikkelen van oplossingen voor complexe vraagstukken vraagt een domeinoverstijgende aanpak, waarbij betrokkenen in een ontwerpproces op zoek gaan naar mogelijke oplossingen en interventies. Binnen het lectoraat zijn twee onderzoekslijnen die beide invloed hebben op en bijdragen aan het ontwerpend vermogen van professionals, zowel ontwerpers als niet-ontwerpers. Dit ontwerpend vermogen behelst het geheel van kennis en vaardigheden, het beschikbaar hebben en (kunnen) gebruiken van tools, methoden en een repertoire aan case-beschrijvingen voor systemisch en inclusief ontwerpen.
Systemisch ontwerpen verbindt de sterke, scheppende kanten van het ontwerpdenken met de perspectieven op complexiteit van het systeemdenken. Door middel van een systemische aanpak, waarbij kennis wordt genomen van verleden, heden en toekomst, kunnen nieuwe en innovatieve oplossingen ontworpen worden voor de vraagstukken in onze complexe en dynamische samenleving. Bij het ontwerpen van die oplossingen moet het systeem, het organische geheel van samenwerkende losse onderdelen, worden bezien, met alle partijen die daarin een rol spelen, en hoe zij met elkaar verbonden zijn.
Projecten
Inclusief ontwerpen houdt in het co-design proces rekening met een diversiteit aan betrokkenen en sluit niemand uit: de verschillende actoren die deel uitmaken van het systeem worden betrokken bij het ontwikkelen, evalueren en implementeren van oplossingen. Dat zijn zowel de betrokken experts of professionals als de gebruikers van de oplossingen, zoals burgers, cliënten, en leerlingen. Alle betrokkenen houden bij het ontwerpen van oplossingen rekening met deze diversiteit, zodat alle beoogde gebruikers er optimaal gebruik van kunnen maken. De inclusiviteit gaat dus zowel over inclusieve deelname in het proces als over de ontwerpkeuzes.
Projecten
CHIWAWA: Creatieve onderzoeksmethodes
Wat dragen creatieve onderzoeksmethodes bij aan vernieuwing in de zorg? Hogeschool Utrecht onderzoekt dit bij projecten van het Create Health-programma.
Goed slapen beter revalideren
De Uitblinkers-interventie voor gedragsverandering
De ‘Uitblinkers-interventie' voor gedragsverandering is een project dat de mondgezondheid van jonge kinderen, vooral in gezinnen met een lagere sociaaleconomische positie, wil verbeteren.
Publicaties
- Armchair travelling the innovation journey Building a narrative repertoire of the experiences of innovation project leaders
- Redressing power imbalances in care for people with intellectual disabilities Co-creating inclusive research methods for collaboration in long-term care
- Van Zij(n) naar Wij(k) Samen leren als gebiedgerichte aanpak
Onderwijs
We dragen de ontwerpende manier van denken, onderzoek doen en innoveren, ook wel aangeduid als ‘design thinking’, uit binnen en buiten de HU, en zetten ons in om deze aanpak te borgen en verspreiden in het onderwijs, en de kwaliteit daarvan te verbeteren.
“De ontwerper is als een vroedvrouw: begeleidend, waar nodig sturend en duwend, maar altijd vanuit het besef dat de verandering van de mensen is. Zij maken en bestendigen de uiteindelijke omslag.”
Remko van der Lugt Lector Co-Design