Lectoraat Duurzame Gemeenschappen
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Het lectoraat richt zich daarbij op 4 toepassingsgebieden, die tevens de invulling van de programmalijnen van het lectoraat vormen.
Het eerste toepassingsgebied betreft de rol van Sport & Bewegen als middel om duurzame gemeenschappen te ontwikkelen, te versterken en aan elkaar te verbinden.
Projecten
Het tweede toepassingsgebied betreft Kunst & Cultuur als middel om duurzame gemeenschappen te ontwikkelen, te versterken en aan elkaar te verbinden.
Projecten
Het derde toepassingsgebied benadrukt de rol van Onderwijs en het (leven lang) leren in relatie tot het ontwikkelen, versterken en verbinden van duurzame gemeenschappen.
Projecten
Het vierde toepassingsgebied heeft betrekking op het thema Sociale Energietransitie en gaat over de sociale aspecten van de energietransitie binnen wijken en buurten in relatie tot het ontwikkelen, versterken en verbinden van duurzame gemeenschappen.
Projecten
Bewoners nemen regie in de wijk
In dit project onderzoeken we op welke wijze het eigenaarschap en het onderzoekend vermogen van wijkbewoners kan worden vergroot met als doel de sociale basis en daarmee het welzijn en de gezondheid van mensen in de wijk te versterken.
Inzicht in rijke leeromgevingen
Praktijkgericht onderzoek naar hoe je leeromgevingen kunt verrijken, zodat studenten, onderzoekers en praktijk samen werken rondom een maatschappelijke opgave.
Publicaties
- Boundary Crossing Grenzen overbruggen in de interprofessionele samenwerking tussen school, kinderopvang en welzijnswerk
- WOW! WAGENINGEN Bewegen in de buitenruimte vanaf het AZC
- WoW! Water of Wageningen! Gevaren en risico’s van zwemmen in openbaar (zwem)water
Onderwijs
Samenwerking met Master Community Development, Instituut Social Work, Instituut voor Ecologische Pedagogiek, en Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en Instituut Archimedes.
“Iedereen doet het beter in een verbindende context, dat geldt zeker ook voor mijzelf”
Anton Boonen Lector lectoraat Duurzame Gemeenschappen