Lectoraat Duurzame Gemeenschappen
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Het lectoraat richt zich daarbij op 4 toepassingsgebieden, die tevens de invulling van de programmalijnen van het lectoraat vormen.
Het eerste toepassingsgebied betreft de rol van Sport & Bewegen als middel om duurzame gemeenschappen te ontwikkelen, te versterken en aan elkaar te verbinden.
Projecten
Het tweede toepassingsgebied betreft Kunst & Cultuur als middel om duurzame gemeenschappen te ontwikkelen, te versterken en aan elkaar te verbinden.
Projecten
Het derde toepassingsgebied benadrukt de rol van Onderwijs en het (leven lang) leren in relatie tot het ontwikkelen, versterken en verbinden van duurzame gemeenschappen.
Projecten
Het vierde toepassingsgebied heeft betrekking op het thema Sociale Energietransitie en gaat over de sociale aspecten van de energietransitie binnen wijken en buurten in relatie tot het ontwikkelen, versterken en verbinden van duurzame gemeenschappen.
Projecten
Bewoners nemen regie in de wijk
In dit project onderzoeken we op welke wijze het eigenaarschap en het onderzoekend vermogen van wijkbewoners kan worden vergroot met als doel de sociale basis en daarmee het welzijn en de gezondheid van mensen in de wijk te versterken.
Een kansrijke overgang tussen PO & VO
Kansenongelijkheid in het onderwijs is een grote maatschappelijke uitdaging. Sommige jongeren krijgen nooit de kans om hun talenten te ontwikkelen. Een van de bepalende momenten voor die ontwikkelkansen is de overstap van het basisonderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO). In dit onderzoek kijken we daarom, met professionals uit de Amersfoortse praktijk, wat er nodig is om tijdens die ‘grote oversteek’ het verschil te maken en te zorgen dat alle kinderen gelijke kansen krijgen om hun talent te ontplooien.
In Beweging Kinderfysiotherapeut 2040
Kinderfysiotherapeuten te ondersteunen bij het aangaan van samenwerkingen en het begeleiden van gedragsveranderingsprocessen zodat zij kinderen met beperkingen beter kunnen ondersteunen.
Publicaties
- Boundary Crossing Grenzen overbruggen in de interprofessionele samenwerking tussen school, kinderopvang en welzijnswerk
- Community vorming tijdens het opleiden van academische leerkrachten
- De sociale kant van de energietransitie Een praktijkgericht onderzoek naar eigenaarschap over de energietransitie van bewoners van de wijk Smitsveen in Soest
Onderwijs
Samenwerking met Master Community Development, Instituut Social Work, Instituut voor Ecologische Pedagogiek, en Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en Instituut Archimedes.
“Iedereen doet het beter in een verbindende context, dat geldt zeker ook voor mijzelf”
Anton Boonen Lector lectoraat Duurzame Gemeenschappen