Marketingbedrijf oud-HU-studenten helpt bedrijven met klein budget

14-04-2016

Het bedrijf XYMS, als startup opgericht op Hogeschool Utrecht, helpt ondernemers en zzp’ers met kleine marketingactiviteiten. Het bedrijf van Yoram Roemersma en Xander Graaf, oud-studenten Commerciële Economie van Hogeschool Utrecht, biedt een simpel en laagdrempelig aanbod, speciaal voor bedrijven met een klein budget.

Yoram Roemersma en Xander Graaf van bedrijf XYMS

Roemersma en Graaf startten het bedrijf in het derde jaar van hun studie. Ze merkten goed te zijn in het marketingvak, hadden een duidelijke klik en besloten de startup op te zetten. Ze kregen daarbij veel ondersteuning van bedrijfsincubator StudentsInc van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht (HU), die studenten helpt om tijdens hun studie een bedrijf te starten. Roemersma: “Tijdens ons afstudeeronderzoek ontdekten we dat veel ondernemers en zzp’ers voor zichzelf zijn begonnen, puur uit noodzaak. Maar dan ben je nog niet gelijk een professional die zich weet te onderscheiden. Daar kan ons bedrijf dus bij helpen.”

Flexibele aanpak

De doelgroep van hun bedrijf past goed bij hun flexibele aanpak, vervolgt Xander Graaf. “Veel ondernemers en zzp’ers kunnen best een hoop zelf op marketinggebied, maar kunnen evengoed onze hulp gebruiken”, zegt hij. Er zijn veel bedrijven die willen ondersteunen bij marketing, erkent Roemersma. “Maar wij doen het anders. Wij hebben het hele pakket aan marketingactiviteiten, van dag tot dag, opgedeeld in kleine brokken. Elke ondernemer kan een deel van de dagelijkse activiteiten aan ons uitbesteden.”

Tien modules

Hun marketingactiviteiten zijn onderverdeeld in tien modules. Een voorbeeld van een module is de mailmarketing: het eens per maand verzorgen van een nieuwsbrief voor een ondernemer, inclusief verzending en rapportages na afloop. Een andere module is het beheren van een Facebookpagina; ze plaatsen gemiddeld twee berichten per week. Roemersma: “Bepaalde beroepsgroepen, zoals fysiotherapeuten en logopedisten, denken vaak weinig te melden te hebben op sociale media. Die zijn erg bezig met hun vak maar hebben moeite zich te onderscheiden. We kunnen voor hen dan sociale media inzetten zodat zij hun doelgroep bereiken.”

Beiden werken inmiddels fulltime aan dit bedrijf; zo nu en dan schakelen ze een stagiair in. De afstudeerscriptie van Yoram Roemersma, die het ondernemingsplan voor de startup omvat, is genomineerd voor de prijs ‘Scriptie van het jaar’ van de HU. Roemersma is onlangs ook geïnterviewd door BNR Nieuwsradio. Luister het interview terug (vanaf circa 12 minuten).

Foto: Xander Graaf (links) en Yoram Roemersma van het bedrijf XYMS.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten