De app ‘BEP’ wint Crossover Challenge 2016

03-06-2016

Studenten van Hogeschool Utrecht hebben de Crossover Challenge gewonnen met hun idee voor de app ‘BEP’. BEP moet ervoor zorgen dat zorgverleners makkelijker kunnen communiceren met patiënten van een allochtone afkomst door een goede vertaalfunctie en culturele kennis aan te bieden. De studenten winnen 10.000 euro om hun idee te ontwikkelen tot een heus product. De Crossover Challenge van Entrepreneurship@HU daagde studenten uit om een idee, creatie of uitvinding om te zetten in een zakelijke kans.

Het team van BEP wint de Crossover Challenge

In een pitch van drie minuten vertelde student Judie Slingerland dat de doelmatigheid van zorg voor allochtonen achter blijft door een taalbarrière en gebrek aan culturele kennis. De groep studenten die BEP heeft bedacht, deden dat op basis van hun eigen ervaringen en die van collega’s. Vier van de vijf teamleden studeren Verpleegkunde of Farmakunde bij Hogeschool Utrecht en hebben stage gelopen in ziekenhuizen.

Blik verruimen

Ziekenhuizen zien zij dan ook als de grootste afzetmarkt voor BEP, hoewel de jury de groep mee gaf om hun blik te verruimen en te kijken naar zorgverleners die iets flexibeler zijn. De jury gaf verder aan dat de bedenkers van BEP zeker iets interessants in handen hebben en dat ze het prijzengeld van de Crossover Challenge goed kunnen gebruiken.

Ontwikkelen met eindgebruiker

Het geld wordt gebruikt om BEP technisch verder te ontwikkelen. “Samen met de eindgebruiker gaan we nu werken aan het product. Zij moeten er tenslotte straks mee aan de slag. Na de ontwikkelfase gaan we testen en kunnen we hopelijk het product op de markt brengen”, vertelt Maayan Martens, een van de bedenkers van BEP.

Crossover Challenge

Een half jaar geleden begonnen 23 teams van studenten met een idee voor een product of dienst aan de Crossover Challenge. Via vier afvalrondes werden zij uitgedaagd om hun idee tot ontwikkelen en bijvoorbeeld na te denken over een afzetmarkt, verdienmodel en groeimogelijkheden. Uiteindelijk hebben vijf teams de finale weten te halen.

De tweede prijs in de Crossover Challenge ging naar Carto, een app om de communicatie tussen gemeente en inwoners te verbeteren. De studenten van Carto winnen 6.500 euro. Kartent, een groep studenten die milieuvriendelijke kartonnen tenten voor op festivals ontwikkelde, won de derde prijs en 3.500 euro. Tot slot won de Movemat, ook van HU-studenten, de publiekprijs voor hun interactieve mat die kinderen met kanker meer moet laten bewegen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten