Marian van Popta is sinds augustus 2021 senior onderzoeker in het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs. Onderzoekend bijdragen aan kwalitatief goed en steeds inclusiever taalonderwijs voor álle leerlingen in al hun (talige) diversiteit is haar missie.
Na haar promotieonderzoek gericht op de verwerving van lexicale categorieën door moedertaalleerders van het Nederlands (PhD juli 2009), heeft Marian de stap naar het onderwijs gemaakt. Ze startte als docent Nederlands in het voortgezet onderwijs, waarna zij lange tijd als opleider, onderzoeker en ontwikkelaar aan de Marnix Academie werkte.
Expertises
- Taalontwikkeling
- Professionele ontwikkeling leraren
- Onderwijsinnovatie
Publicaties
- Assessment Study Lesson Study als methodiek voor het ontwerpen van en leren over Functioneel Meertalig Assessment
- Kennisnetwerk Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten
- Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs Een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie