Lectoraat Normatieve Professionalisering
Ons lectoraat heeft de ambitie bij te dragen aan de ontwikkeling van een professionele identiteit. We richten ons voornamelijk op de normatieve kant van het handelen van professionals. Op deze manier willen we de kwaliteit van beroepsopleidingen verbeteren.
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
In deze onderzoekslijn beschrijven we op welke manier normativiteit en subjectieve interpretaties een rol spelen in professioneel handelen en in de professionele ontwikkeling van leraren en andere beroepsbeoefenaren. Dit is een belangrijke invalshoek, omdat de bewustwording en explicitering hiervan in de opleidings- en beroepspraktijk vaak onbesproken blijft.
Projecten
- Professionalisering van vastgoedtaxateurs
- Zingeving onder jongeren
- Paramedische zorg is mensenwerk
In deze onderzoekslijn reflecteren onderzoekers zelf op de normatieve en waardedimensie van professioneel handelen. Op grond waarvan beoordelen we ‘goed’ en ‘slecht’ professioneel handelen en hoe zou het beter kunnen?
Projecten
In deze onderzoekslijn richten we ons op het proces van professionaliseren en de beroepsopleidingen. We onderzoeken hoe we studenten en leraren het beste kunnen uitdagen en begeleiden. Het draait erom dat zij hun eigen normen en waarden leren ontdekken en uiten.
Projecten
- Levensoriëntatie en normatieve professionalisering
- Inclusief onderwijs met 'co-teaching'
- De waarde van buitenlandstages voor beginnende leraren
- Leerteamleren
- Handelingsrepertoire van vernieuwers in VUCA-onderwijsinnovaties
- Bildung in het VMBO
- Studerende leraren en de beroepspraktijk
- Leraar waar sta je voor
- De Veranderkaleidoscoop
Democratisering van kritisch denken
In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op en lessen in burgerschapsvorming, kritisch denken, Bildung en beroepsvoorbereiding in het mbo.
Ontwikkelen van een journalistieke houding
Onderzoek naar het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding voor een technologiegedreven werkveld.
Voorbij een mensgecentreerde pedagogiek
Onderzoek naar ecologische pedagogiek - opvoeding en onderwijs waarbij de mens zichzelf niet als middelpunt van de wereld ziet.
Publicaties
- Op zoek naar de ziel van de professional Levensbeschouwelijke vorming in beroepsopleiding en professionalisering
- Opening up spaces for meaningful engagement in educational praxis Outcomes and concluding reflections
- Leraren en het goede leren Normatieve professionalisering in het onderwijs
Podcast en animatie Normatieve Professionalisering
Onderwijs
Vanuit het lectoraat worden gastcolleges verzorgd en wordt bijgedragen aan onderwijs- en curriculumontwikkeling. Voorts integreert elke onderzoeker een NP-benadering in het eigen onderwijs.
Verschillende minor-programma’s worden vanuit het lectoraat vormgegeven, zoals:
- Filosofie. Wereldgodsdiensten. Spiritualiteit
- Wereldburgerschap
“Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs te bedenken dan alleen die van effectiviteit”
Cok Bakker Lector Normatieve Professionalisering
Samenwerking
Het lectoraat maakt deel uit van de gecombineerde onderzoeksgroep met de leerstoel 'Levensbeschouwelijke Vorming' van de Faculteit Geesteswetenschappen van de UU. Naast de HU onderzoekers maken ook onderzoekers Dr. George Lengkeek, Dr. Bas van den Berg, Dr. Sara Lozano Parra en promovendi Joël Valk, Gerbrand Kloppenburg, Leontien Kragten, Mathilde Tempelman-Lam, Robert Mentink en Tom Schoemaker deel uit van de onderzoeksgroep.
Als geïntegreerde onderzoeksgroep van HU en UU heten we: onderzoeksgroep Normatieve Professionalisering / Levensbeschouwelijke Vorming (NP/Levo). Sinds het ontstaan van onze groep in 2012, hebben wij regelmatig vormen van studie en bezinning ondernomen die de naam van normatieve professionalisering waardig zijn. Het laatste voorbeeld daarvan was een traject dat in najaar 2020 begon en in voorjaar 2022 werd afgesloten. Wij plaatsen hierbij graag een verslag van dit traject op onze website om te laten zien hoe wij werk maken van onze eigen normatieve professionalisering.