Kan schoonheid een onderwijsideaal zijn?

Auteurs Tjip de Jong, Joop Berding, Hanke Drop
Gepubliceerd in Tjipcast
Publicatiedatum 2025
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Andersoortige materiaal

Samenvatting

Podcast In deze nieuwe aflevering ga ik in gesprek met Hanke Drop en Joop Berding over een onconventionele maar fundamentele vraag: Kan schoonheid een ideaal zijn in het onderwijs? Wat betekent het om het concept van schoonheid een serieuze plek te geven binnen het curriculum, de pedagogiek en de dagelijkse onderwijspraktijk? We onderzoeken hoe schoonheid zich verhoudt tot kunst, pedagogische idealen en de ontwikkeling van verbeeldingskracht bij kinderen. Wat gebeurt er wanneer scholen niet alleen gericht zijn op kennisoverdracht, maar ook op het stimuleren van creativiteit, makerschap en betekenisvolle ervaringen? Is het artistieke proces wellicht even belangrijk – of zelfs belangrijker – dan het eindproduct? Hanke en Joop reflecteren op het belang van ‘maken’ in relatie tot denken en leren, met inspiratie uit onder andere het werk van Hannah Arendt. We bespreken de rol van de leraar als begeleider van esthetische ervaringen, en hoe kunst ruimte kan creëren voor spel, verwondering en morele vorming binnen het onderwijs. Ook komt de spanning aan bod tussen onderwijs als vormingsproces en het toenemende economische denken, waarbij efficiëntie, meetbaarheid en resultaat centraal staan. Wat betekent dat voor ruimte voor schoonheid en creativiteit in het curriculum? Luister (of kijk) mee – en laat vooral weten wat schoonheid voor jóu in het onderwijs betekent!

Aan deze publicatie werkten mee

  • profielfoto Hanke Drop
    Hanke Drop
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Normatieve Professionalisering, Duurzame Gemeenschappen
Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tjipcast
Trefwoorden onderwijs, curriculum, kunst, creativiteit

Normatieve Professionalisering