Hanke Drop (MA) studeerde fysiotherapie aan Hogeschool Utrecht en een master Arabisch en islamstudie aan de UvA. Ze werkte van 2018 tot 2024 binnen het lectoraat Organiseren van Waardig Werk. Sinds 2021 werkt Hanke binnen het lectoraat Normatieve Professionalisering en sinds 2023 is ze daarnaast ook actief binnen het lectoraat Duurzame Gemeenschappen.
Hanke is betrokken bij diverse (onderzoeks)projecten, waaronder
- Honours onderzoek naar ervaringen van (oud-)studenten met Honours, en in het bijzonder persoonsvorming en gemeenschapsvorming
Voor haar promotieonderzoek onderzocht Hanke hoe subjectiverend onderwijs, onderwijs waarin leerlingen en studenten worden uitgenodigd om een persoon (een subject, en niet iemands object) te worden, aandacht voor het lichaam en de belichaming van leerlingen, studenten en leraren nodig heeft - wat vraagt om kunstenaarschap van de leraar. Kunstzinnige principes, naast erkenning van de belichaming van leerlingen/studenten, wakkeren het plezier van improvisatie en experimenteren aan en kunnen leraren inspireren om hun teacher artistry verder te ontwikkelen. Scholen kunnen dan ruimtes worden waar leraren hun leerlingen/studenten benaderen als belichaamde personen die zich in de wereld bevinden, in plaats van als individuen met afgescheiden breinen en lichamen die niet worden aangesproken.
Expertises:
- Subjectwording in onderwijs
- Participatief actieonderzoek d.m.v. creatieve co-creatie met, door en voor studenten met een vluchtverleden in onderwijscontext
- Interculturele bruggen slaan
- Kunstzinnig maken, makerschap
- Teacher artistry
Downloads en links
- Tjipcast met Hanke Drop en Oumar Barry "Hoe vinden vluchtelingen hun weg in de Nederlandse samenleving en wat voor rol speelt onderwijs daarin"
- Podcast Loving Geopolitics no 4: "Wij Vluchtelingen" over het gelijknamige essay van Hannah Arendt uit 1943 en de actualiteit ervan voor vluchtelingen
- Interview met pre-bachelor studente met een vluchtelingachtergrond Baraa in Trajectum
- Hanke Drop over haar onderzoek en de derde ruimte, 'a potential space, where both can live'