Ontwikkelen van een journalistieke houding
Opleiders in de journalistiek staan voor een lastige taak. Onder invloed van technologische vernieuwing dijen de competenties van de journalist steeds verder uit. Dit promotieonderzoek focust op het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding voor een technologiegedreven werkveld.
Doel
In journalistiekonderwijs ligt de focus vaak op kennis en vaardigheden, de journalistieke houding krijgt meestal minder expliciete aandacht. Terwijl het werkveld sterke eigen normen en waarden heeft, waarmee het zich onderscheidt van andere beroepen in media- en communicatie. Maar waaruit bestaat die houding en hoe kunnen aankomend journalisten deze ontwikkelen in diverse leeromgevingen?
Aanvullende informatie
Dit onderzoek zal via ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek in cocreatie met relevante stakeholders ontwerpprincipes en didactiek ontwerpen voor het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding in diverse leeromgevingen, passend bij een technologiegedreven werkveld.
Looptijd
01 juni 2024 - 01 juli 2028
Aanpak
Dit project bestaat uit vier deelstudies.
- Theorieverkenning
Literatuurstudie en Delphi-onderzoek - Praktijkverkenning
Documentanalyse, observaties, interviews - Integratief ontwerp en iteratie
Cocreatiesessies in diverse cases - Veldtest
Uitvoering en evaluatie (interviews en dagboekfragmenten) in diverse case
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit promotietraject wordt begeleid door professor dr. Cok Bakker, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en lector aan de Hogeschool Utrecht, professor dr. Yael de Haan, bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en lector aan de Hogeschool Utrecht en dr. Koen van Turnhout, lector aan de Hogeschool Utrecht.