Dr. Anton Boonen is sinds januari 2017 werkzaam bij de Hogeschool Utrecht, eerst bij de lerarenopleiding basisonderwijs en het lectoraat Beroepsonderwijs. Vanaf 2019 is hij verbonden aan het lectoraat Participatie & Stedelijke Ontwikkeling, eerste als senior-onderzoeker en later als waarnemend lector. Per 1 oktober 2023 is hij lector van het lectoraat dat onder zijn leiding een nieuwe naam kreeg, namelijk Duurzame Gemeenschappen.
Het onderzoek van Anton richt zich op de cruciale samenwerking tussen professionals, inwoners en overheid. Het bevordert interdisciplinaire en transdisciplinaire samenwerking om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Dit vereist het bouwen van bruggen, het doorbreken van grenzen en het verbinden van leef- en systeemwerelden. Anton is copromotor van promotieonderzoeken over dit onderwerp, uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Als lector is hij ook betrokken bij SPRONG-aanvragen waaronder SURE, PREVENT en Creating Cultures for Care.
"Iedereen doet het beter in een verbindende context, dat geldt zeker ook voor mijzelf."
Naast zijn lectoraatswerk is Anton programmaleider van het innovatieve programma Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden en probeert hij door de focus te leggen op interdisciplinair opleiden de aanpak van het personeelstekort in en om het onderwijs aan te pakken.
Expertises
- Het ontwikkelen, versterken en verbinden van gemeenschappen
- Inter-en transdisciplinaire samenwerking
- Ontwerpen van leeromgevingen
Publicaties
- Boundary Crossing Grenzen overbruggen in de interprofessionele samenwerking tussen school, kinderopvang en welzijnswerk
- De sociale kant van de energietransitie Een praktijkgericht onderzoek naar eigenaarschap over de energietransitie van bewoners van de wijk Smitsveen in Soest
- Eerlijk en transparant aanmeldbeleid Onderzoek naar de toelating op basisscholen in Amersfoort
Nieuws
"Iedereen doet het beter in een verbindende context"
Anton Boonen is gestart als lector bij het lectoraat lectoraat Duurzame Gemeenschappen, een continuering van het lectoraat Participatie & Stedelijke Ontwikkeling.
Lees verderIn de media
Vernieuwend opleiden als antwoord op tekort aan onderwijsprofessionals
“Leer onderwijsprofessionals door één gemeenschappelijke bril naar een kind te kijken, werk samen met sociale en pedagogische partners en zorg voor verbinding zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.”
Lees verder