Lectoraat Bewegen en Opgroeien doe je Samen
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Hoe kunnen we kinderen en jongeren met (risico op) een beperking en het gezin ondersteunen zodat zij in staat zijn om gezond samen op te groeien, samen te spelen, samen te sporten en samen te bewegen met leeftijdsgenoten?
Projecten
- Pebbles
- Complete
- Uitblinkers
Hoe kunnen we de fysieke omgeving vormgeven en de sociale omgeving ondersteunen zodat kinderen en jongeren met (risico op) een beperking en hun ouders in staat zijn om gezond samen op te groeien, samen te spelen, samen te sporten en samen te bewegen met leeftijdsgenoten?
Projecten
Hoe kunnen we innovatief en toekomstgericht werken vormgeven binnen de beroepspraktijk zodat professionals kinderen en jongeren met (risico op) een beperking en hun ouders kunnen ondersteunen in gezond samen opgroeien, samen spelen, samen sporten en samen bewegen met leeftijdsgenoten?
Projecten
-
- Hoeveel beweeg jij?
- Wheelchairskills Implementatie Netwerk
- Kinderpromis Samen Beslissen
- Dukoo
- Fellowship Goed Gebruik Hulpmiddelen
- Pedagogisch Partnerschap
Samen Spelen
Samen spelen is essentieel voor de ontwikkeling van alle kinderen, tevens is buiten spelen de belangrijkste bijdrager aan een fysiek actieve leefstijl. Helaas spelen kinderen met beperkingen weinig buiten en spelen kinderen met en zonder beperking weinig samen. In dit project willen we samen (inclusief) buiten spelen verbeteren.
Betrouwbaarheid van de ABI-CA bij kinderen met Niet Aangeboren Hersenletsel
Betrouwbaarheid van de ABI-CA bij kinderen met Niet Aangeboren Hersenletsel
Lessen geleerd uit Samen Spelen
Vanuit Stichting het Gehandicapte Kind wordt er op verschillende basisscholen (regulier en speciaal basisonderwijs) een lespakket aangeboden om inclusief spelen te bespreken en onder de aandacht te brengen, om op deze manier inclusief spelen te bevorderen.
Onderwijs
De trias onderzoek, onderwijs en praktijk vormt de basis van alle onderzoeksprojecten van ons lectoraat. Veel onderzoekers zijn ook docent bij de Master Kinderfysiotherapie en minor Kind in Beweging van Instituut Beweging Studies (IBS), ook zijn we integraal onderdeel van de wijklocatie Inclusief Buiten Spelen (Kloosterplantsoen IJsselstein en De Hoef Utrecht). Alle uitkomsten van onze onderzoeken vormen nieuwe input voor het curriculum in het algemeen of specifieke lesstof. Studenten participeren actief in (delen van) onze onderzoeken en denken en werken bijvoorbeeld mee tijdens co-creatiesessies.
Samenwerking
Voor het lectoraat Bewegen en Opgroeien doe je Samen is samenwerking en verbinding met onze partners essentieel. Zonder de samenwerking met diverse belangenorganisaties, kennisinstellingen, (zorg)organisaties, diverse kinderfysio- en ergotherapiepraktijken, het (speciaal) onderwijs zouden onze onderzoeksprojecten niet slagen. We zijn nooit volledig, maar belangrijke partners zijn onder andere: UMCU/WKZ, Prinses Máxima Centrum, Universiteit Utrecht, Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (KCRU), RC De Hoogstraat, Mytylschool Ariane de Ranitz Utrecht, Basisschool de Krullevaar Utrecht, DOCK Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC, Haagse Hogeschool, Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie (NVFK), Ergotherapie Nederland (EN), Samen Speelnetwerk, Stichting het Gehandicapte Kind, Stichting Wheelchair Skillsteam, CP Nederland, SBH Nederland, Adelante, Speeltuin het Kloosterplantsoen IJsselstein, Speeltuin De Hoef Utrecht, Werkgroep Kinderfysiotherapie Midden Nederland en verder diverse eerstelijns kinderfysio- en ergotherapiepraktijken.