De opleiding

In de praktijkgerichte Master of Informatics in deeltijd leer je hoe je ICT perfect op de organisatie kunt afstemmen. Het geeft volledig inzicht in hoe nieuwe ontwikkelingen snel en effectief toegepast kunnen worden in je werk.

Je leert denken en werken vanuit de bedrijfsprocessen en vanuit die achtergrond keuzes te maken over de inzet van IT.

Master of Informatics, tijdens de opleiding

Inhoud van de opleiding Master of Informatics

Leerlijnen

De masteropleiding is georganiseerd rondom drie leerlijnen.

1. Inhoudelijke leerlijn

2. Persoonlijke vaardigheden

3. Onderzoeksleerlijn

Download voor meer informatie het schema met de opbouw van de opleiding

Bekijk de leerlijnen

Het eerste jaar van het programma volg je vier mastermodules. De modules Onderzoeksvaardigheden en Consultancy & Personal Skills volg je tijdens de hele studie. In het eerste jaar krijg je ook een persoonlijke coach.

Het tweede jaar bestaat uit twee mastermodules. In deze fase werk je aan je thesis. Hierin bewijs je dat je de beoogde competenties daadwerkelijk beheerst. Voor je thesis werk je aan een onderzoeksproject voor een opdrachtgever in jouw eigen werkomgeving of elders. De kennis die je hiervoor nodig hebt leer je in de module onderzoeksvaardigheden. Daarnaast krijg je persoonlijke coaching.


Losse post-bachelorleergangen en mastermodules

Je kunt post-bachelorleergangen en onderliggende mastermodules van de Master of Informatics ook los volgen.

  • Na iedere mastermodule kun je besluiten om alleen je certificaat te behalen, of verder te studeren voor een post-bachelorleergang (bestaande uit drie mastermodules) of de hele masteropleiding.
  • Na iedere post-bachelorleergang kun je besluiten om alleen je certificaat te behalen, of verder te studeren voor de hele masteropleiding.

Bekijk de mastermodules
Bekijk de post-bachelorleergangen

Docenten

De Master of Informatics staat onder inhoudelijke leiding van lector Pascal Ravesteijn en lector Marlies van Steenberen. Samen met collega-lectoren Raymond Slot en Johan Versendaal en Guido Ongena als Hogeschool Hoofddocent, waarborgen ze de relatie tussen de master en de onderzoeksgroepen binnen de hogeschool.

De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. De Master werkt onder meer samen met gerenommeerde organisaties als DNB, Novius, Novay, de Belastingdienst, Sogeti en BiZZdesign/Bvolve. Hierdoor sluit de inhoud naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de markt.

Pascal Ravesteijn, hogeschooldocent post-bachelorcursus Business models in a changing world, Hogeschool Utrecht.

Dr. ing. Pascal Ravesteijn

Lector Procesinnovatie en Informatiesystemen

Pascal is lector Procesinnovatie en Informatiesystemen aan Hogeschool Utrecht. Hij heeft een passie voor de mogelijkheden die IT biedt als driver van innovatie in de besturing en optimalisering van bedrijfsprocessen.

Naast zijn werkzaamheden voor Hogeschool Utrecht is Pascal voorzitter van het BPM-Forum, bestuurslid van ‘The International Information Management Association’ (IIMA) en editor van het wetenschappelijke ‘Journal International Technology and Information Management’ (JITIM).

Marlies van Steenbergen

Marlies van Steenbergen

Lector Digital Smart Services

Marlies van Steenbergen is lector bij het lectoraat Digital Smart Services. Ze richt zich op de twee onderzoeksgebieden architectuur voor digital smart services en data-analytics in life sciences.

Marlies van Steenbergen heeft ruime ervaring op het gebied van enterprise architectuur. Ze begon haar loopbaan als onderzoeker aan het Dr. Neher Laboratorium van KPN en vervolgens informatie architect bij KPN Telecom. Naast haar functie als lector is Marlies management consultant bij ICT dienstverlener Sogeti Nederland. Op basis van haar jarenlange ervaring op het gebied van enterprise architectuur, helpt ze organisaties bij het inrichten en professionaliseren van hun architectuurfunctie.

Marlies is een van de grondleggers van DYA® en auteur van verschillende boeken over architectuur. Ze publiceert met grote regelmaat in vaktijdschriften en op wetenschappelijk gebied en spreekt regelmatig op seminars en conferenties.Ook geeft ze regelmatig gastcolleges aan hogescholen en universiteiten en verzorgt architectuurtrainingen voor professionals.

Overige informatie

De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke leerroute, je ervaring en je leerstijl.

Blended learning is een mix van werkvormen waarin geleerd kan worden: klassikaal onderwijs, e-learning, zelfstandig leren, samen leren en leren in de praktijk. We bieden een rijke leeromgeving aan waarin je keuzes kunt maken ten aanzien van de wijze waarop geleerd wordt qua tempo, inhoud en plaats.

Het eindniveau van de opleiding voldoet aan de eisen die het werkveld stelt aan professionals die functioneren op masterniveau. Het niveau van de studenten wordt op drie manieren getoetst:

  • schriftelijke tentamens
  • praktijkgerichte opdrachten
  • beoordeling thesisonderzoek en presentatie

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).

De Master of Informatics kost € 20500, daarnaast betaal je nog € 500 voor de studiereis.

Je kunt ook losse onderdelen van deze master volgen:

Post-bachelorleergang (drie modules): € 9900
Na het volgen van een post-bachelorleergang kun je voor € 12900 doorgaan voor de volledige master (exclusief € 500 voor de studiereis).

Losse mastermodule: € 3750
Na het volgen van een mastermodule kun je voor € 6600 doorgaan voor de volledige post-bachelorleergang, of voor € 17750 doorgaan voor de volledige master (exclusief € 500 voor de studiereis).
Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.

Vragen over de opleiding?