Master of Informatics - Applied Data Science (MoI)
Wil je je ontwikkelen tot een strategische businesspartner? Geef je kennis van ICT een upgrade en pas het geleerde direct toe in je organisatie. De Master of Informatics- Applied Data Science (MSc) biedt jou de kennis, vaardigheden en inzichten om in te kunnen spelen op gebruikerswensen, marktontwikkelingen, wetgeving en organisatieverbeteringen.
De Master of Informatics - Applied Data Science (MoI) besteedt aandacht aan Data Science, Business Analytics & Big Data, Data Mining & Exploration, Programming for Data Science, Machine Learning en Ethiek in de digitale wereld. Zo ben je optimaal voorbereid op een volgende stap in je carrière.
Door de modulaire opbouw van de Master is het mogelijk om losse modules te volgen.
Handig om te weten
Aanmelddeadline | circa 2 weken voorafgaand aan de startdatum |
---|---|
Startmoment | september, november, februari en april |
Lesdata | dinsdag (14:30 - 21:15 uur) wekelijks |
Studie-investering | 15 à 20 uur per week |
Collegegeld | € 21000 (vrij van btw) |
Dit zijn de kosten voor de totale master, exclusief kosten studiereis (prijswijzigingen voorbehouden).
Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
|
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Master of Science - MSc |
Toelating | Bekijk de toelatingseisen |
Croho-naam | M Informatics |
Croho-code | 70050 |
Van data science tot ethiek
Je leert niet alleen hoe je data inzet om een product, dienst of proces te verbeteren, maar je leert ook over privacy en ethiek achter datagebruik. Daarnaast duik je in machine learning.
Aan de slag als datadeskundige
In het bedrijfsleven is er behoefte aan mensen die data betekenisvol inzetten. Met je masterdiploma kun je in meerdere functies aan de slag, zoals datascientist, analist, engineer en steward.
Aanmelden
Zin om te beginnen?
Persoonlijk advies
We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.
Vraag persoonlijk advies
Heb je een vraag? Neem contact op met Micky Lammertink via micky.lammertink@hu.nl. We helpen je graag verder!
Stuur direct een e-mailHoe aanmelden voor deze master?
- Ga via de aanmeldbutton naar de aanmeldpagina. Log in bij Studielink en meld je aan bij de master.
- Geef vervolgens via onderstaande link de gewenste startdatum aan ons door (onder vermelding van je naam en telefoonnummer).
Na ontvangst van je aanmelding nemen we contact met je op. Je ontvangt van ons een onderwijscontract.
Toelatingseisen MoI Applied Data Science
Voor toelating tot de masteropleiding zijn tenminste vereist een HBO diploma en minimaal 2 jaar relevante werkervaring op HBO/WO niveau. Toelating vindt plaats op basis van een toetsing van het curriculum vitae en een intakegesprek.
Wat kost een masteropleiding?
De kosten voor de volledige Master bedragen € 21000 (dit is exclusief € 500 voor de studiereis).
Meer weten over deze opleiding?
Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de LinkedIn pagina.
Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events.
Aankomende events
24 november Business Process Management
Vorige event
Om je een indruk te geven van mogelijke onderwerpen, vonden in deze reeks eerder plaats: De Master spreekt...
- Over Responsible AI & ChatGPT
- Over Informatiehuishouding
- Over Next Level Project Management
- Over Mensgerichte Process Mining
- Over Datagedreven innovatieve diensten in de ICT Valley
- Over Juridisch en ethisch verantwoord toepassen van algoritmen
- Over Data: Just Do It
Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Waarom Applied Data Science studeren bij de HU?
-
Uniek in Nederland
De praktijkgerichte benadering van Data Science binnen deze hbo master is uniek in Nederland ten opzichte van de universitaire masters.
-
Flexibel door modulair aanbod
Je kunt starten met één module en zo verder bouwen aan je postbachelor- of masterdiploma. Jij bepaalt het tempo.
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Je ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.
Neem contact met ons op
Micky Lammertink
"Met deze master sta ik stevig in mijn schoenen"
Ellis Nijland (32)
Ellis Nijland (32) volgde de tweejarige Master of Informatics met het profiel Applied Data Science aan Hogeschool Utrecht. Via verschillende cursussen en werkervaring had ze zich al ontwikkeld tot een ervaren data analist, maar om verder te komen is meer nodig. Ellis: “Je hebt een heleboel aan praktijkervaring, maar zo’n papiertje is ontzettend belangrijk. Zowel voor het uitbreiden van je praktische en theoretische kennis als voor het vervolg van je carrière.”
“Toen ik na mijn studie Kunsten, Cultuur en Media aan de Universiteit van Groningen niet in dat werkveld bleek te kunnen aarden, ben ik bij het UWV aan de slag gegaan. Daar kwam ik tijdens het bouwen van een nieuw matchingsysteem in contact met data analisten en data scientists. Toen is mijn interesse in data ontstaan en via cursussen en in de praktijk heb ik mij er vervolgens verder in ontwikkeld.”
Ik miste theoretische kennis
“Toen mijn contract bij het UWV na twee jaar niet kon worden verlengd, werd ik benaderd door House of Bèta, een detacheerder binnen de IT, Data Science en Cyber Security. Via hen ben ik bij TKP, een grote pensioenuitvoerder, als data analist aan de slag gegaan. Na verloop van tijd kreeg ik daar steeds meer seniortaken op mijn bordje. Heel leuk natuurlijk, maar ik merkte wel dat ik theoretische kennis miste om die taken met vertrouwen te kunnen uitvoeren.”
“Mijn coach bij House of Bèta raadde me aan een master te gaan doen. Ter oriëntatie heb ik vervolgens met verschillende mensen in het werkveld gesproken. Aan de hand van die gesprekken heb ik voor de Master of Informatics aan de HU gekozen die inhoudelijk goed aansloot op wat ik nodig had.
Werkgever betaalt master
Gelukkig was House of Bèta bereid het overgrote deel van de studiekosten op zich te nemen en heb ik maar een kleine bijdrage hoeven leveren. Echt heel erg fijn. Uiteindelijk heeft TKP de studieschuld overgenomen toen ik daar na vijf jaar detachering in vaste dienst kwam.”
“De Master of Informatics is heel divers, zowel praktisch als theoretisch. De meer praktische vakken, zoals programmeren, worden vooral door mensen uit de praktijk gegeven met veel leuke voorbeelden uit hun dagelijkse werk. Bij het uitvoeren van de opdrachten is er ook veel ruimte om zelf onderwerpen in te brengen uit de eigen organisatie. Zo profiteert jouw werkgever al tijdens de studie van wat je leert. De meer theoretische vakken, zoals bijvoorbeeld Ethiek in de digitale wereld, worden gegeven door docenten van de HU. Al met al een mooie en logische verdeling.
Genoten van de colleges
Ik moet zeggen dat ik heb genoten van de colleges en de omgang met docenten. Er wordt echt naar je geluisterd en je kan altijd input geven en vragen stellen. Zo kreeg ik bij het vak Machine learning persoonlijke begeleiding en opdrachten op mijn eigen niveau, omdat het voor mij zo af en toe nog wat te hoog gegrepen was. Dus maatwerk per student.
Qua studie-investering heb ik vooral bij de praktische programmeervakken meer tijd besteed dan de 15 à 20 uur die er per week voor staan. Maar dat is de aard van het beestje, ik vind het geen probleem om er in de avonden en weekenden lekker mee bezig te zijn. Al bleef er vooral tijdens mijn scriptie naast mijn werkweek van ruim 40 uur, weinig tijd over voor vrienden en sporten.
Scriptieonderwerp relevant voor werkgever
Voor mijn scriptie heb ik ‘terugwerkende kracht mutaties’ bij mijn werkgever TKP als onderwerp genomen. Veel deelnemers aan een pensioenregeling vergeten veranderingen in hun persoonlijke situatie door te geven. Om die te herstellen is een terugwerkende kracht mutatie nodig. Dit wil je zoveel mogelijk voorkomen omdat het bij dat soort mutaties al snel om veel geld gaat. Ik heb een model ontwikkeld waarmee je kunt voorspellen bij welke groepen deelnemers de kans op het niet doorgeven van bepaalde wijzigingen het grootst is. De uitkomsten van mijn onderzoek hebben verschillende inzichten opgeleverd die gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van onze dienstverlening.
Waar data analisten vooral inzichten verzamelen over de huidige situatie, duikt een data scientist dieper in de materie om op basis hiervan voorspellingen te doen voor de toekomst. Als data analist ben ik inmiddels behoorlijk senior, maar als data scientist kan ik me nog verder ontwikkelen. Al merk ik wel dat ik sinds mijn master goed kan meepraten over theoretische zaken als machine learning technieken en specifieke modellen. Wat ik heb geleerd kan ik in mijn werk direct toepassen waardoor ik steviger in mijn schoenen sta. Ik kan deze master iedereen dan ook van harte aanraden!
Menda over de module Professional Skills & Development
Menda Groeneveldt is moduleleider bij de leerlijn professional skills & development en sinds 2010 betrokken bij de Master of Informatics (MSc). Sinds 2 jaar begeleidt zij de studenten samen met Sabine van der Hoek.
“Soms zijn er studenten/deelnemers die in eerste instantie het nut van deze module niet inzien. Ze hebben gekozen voor de opleiding voor de vakinhoud en niet ‘voor dat softe gedoe’. Het is geweldig om na afloop, juist ook van de mensen die vooraf sceptisch waren, dingen te horen als ‘juist deze module heeft mij veel opgeleverd’, ‘ik ben een leuker en effectiever mens geworden’, ‘ik doe de dingen echt anders’.
Zo komt het voor dat studenten door stil te staan bij hun huidige baan zich steeds meer realiseren dat ze niet op de juiste plek zitten en zijn het vooral de coachingsgesprekken die hen het laatste duwtje in een nieuwe richting geven. Of ontdekken studenten dat ze zeer resultaatgericht bezig zijn en de relaties met collega’s of klanten onvoldoende aandacht geven. De 360 graden feedback, gecombineerd met de coachingsgesprekken en de specifieke vaardigheden uit de trainingen helpen om hier stappen in te zetten. Kippenvel voor Sabine en Menda, die merken dat de bereidheid en motivatie van de studenten steeds hoger ligt.
De module professional skills & development (PDS) maakt onderdeel uit van de tweejarige Master of Informatics (MSc) in deeltijd, naast vakinhoudelijke modules en onderzoeksvaardigheden. PDS richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de individuele studenten en loopt als een rode draad door de Master of Informatics: vakinhoud, kritisch(er) leren denken, onderzoekend vermogen verder ontwikkelen en verbeteren van persoonlijke vaardigheden, alles hangt samen.
Als startpunt voor de leerlijn wordt eerst 360 graden feedback opgehaald: de betrokkene vraagt meerdere personen in de (werk)omgeving naar zijn/haar functioneren, bijvoorbeeld leidinggevende en collega’s. Deze feedback is soms confronterend en meestal vooral herkenbaar en motiverend. Aan de hand van zowel zelfkennis als de 360 feedback worden ontwikkeldoelen geformuleerd waarop tijdens de module wordt gefocust. Een mooi voorbeeld hiervan is de student die zich mede door de feedback die hij kreeg realiseerde dat hij een vrij dominante manier van leidinggeven had. Hij was zich daar niet zo van bewust en wilde dit graag veranderen in een manier die beter aansloot bij zijn individuele medewerkers en ook bij zijn eigen persoonlijkheid. Een manier om het vooral meer samen te doen. Hij is zich toen vooral gaan focussen op zijn verbale en non verbale communicatie. Een mooi resultaat was dat er al snel binnen het team veel meer informatie werd gedeeld en de onderlinge relaties verbeterden waardoor de neuzen meer dezelfde kant op stonden.
De module bestaat uit persoonlijke coaching, skillsdagen en een internationale studiereis. Onderwerpen van de skillsdagen, waar theorie en ‘hoe zet je dit in in jouw praktijk’ samengaan, zijn leidinggeven, het bouwen van goede teams, effectief invloed uitoefenen en presenteren. Na iedere skillsdag krijgen deelnemers een opdracht mee zodat ze hier ook daadwerkelijk in hun eigen praktijk mee aan de slag gaan.
De aansluiting met de werkpraktijk is essentieel en succesvol. Deelnemers van de opleiding zijn divers: werken bij allerlei verschillende organisaties in allerlei bedrijfsculturen, hebben een paar jaar of een heleboel werkervaring en verschillende achtergronden. Deelnemers krijgen binnen de opleiding ook een unieke kijk bij elkaar in de keuken en ervaren samen dat focus op persoonlijke vaardigheden die werksituaties verbetert en hen effectiever maakt. Een mooi voorbeeld hiervan is de student die merkt dat hij vaak in discussies belandt waardoor gesprekken verharden. Door zich in een gesprek waarin dit ook dreigde te gebeuren wat kwetsbaarder op te stellen en feedback aan zijn team te vragen ontstond weer een open gesprek en kwamen ze uiteindelijk samen verder.
“ Het is heel inspirerend om twee jaar lang met verschillende mensen in verschillende fasen van hun persoonlijke ontwikkeling mee te mogen lopen en hun leerproces van dichtbij mee te maken.”.
Sabine van der Hoek
Sabine werkt vanuit haar bedrijf BIEN Organisatieontwikkeling als organisatieontwikkelaar, trainer en coach voor verschillende organisaties, zo ook voor de Master of Informatics voor de module professional skills & development. Ze begeleidt met veel energie en passie organisaties en mensen in hun ontwikkeling.
Menda Groeneveldt
Menda heeft een achtergrond in het onderwijs en studeerde Onderwijskunde. Zij werkt als trainer/ coach vanuit haar bedrijf EMGEE training & coaching (effectieverworden.nl).
Leren toveren bij de Mastermodule Machine Learning.
Veel gaver dan gedacht
Nico van Kesteren volgde de mastermodule Machine Learning. Voordat Nico hieraan begon dacht dat hij al aardig wat te weten over dit onderwerp. ‘Niets bleek minder waar. Er is een wereld voor mij opengegaan. Dit vakgebied leek mij zeker interessant, maar het is nog veel gaver dan ik dacht.’
Nico legt uit dat hij leerde om de context beter te begrijpen, hoe machine learning conceptueel in elkaar steekt en wat nodig is om zaken werkend te maken en te verbeteren. ‘In het derde college ging het over neurale netwerken. Geweldig om dat nu ook te kunnen! Je hebt wel affiniteit met programmeren nodig om deze module succesvol af te kunnen ronden’.
De werkgever van Nico, verzekeraar ONVZ, wil zich ontwikkelen in de richting van Data en Machine Learning. Reden voor Nico om in 2019 de toegepast wetenschappelijke opleiding Master of Informatics – Applied Data Science (MSc) te gaan volgen, waar de mastermodule Machine Learning onderdeel van is. Op dit moment is Nico de enige binnen de organisatie met deze kennis van Machine Learning en gaat het voortouw nemen in deze ontwikkelingen.
Magisch
Ook Nils van Os- van Helmond, werkzaam bij ABN- AMRO Bank, nam deel aan deze module. Nils legt uit dat men, door de wijze waarop in de media over Machine Learning wordt bericht, haast zou kunnen denken dat het iets magisch is. ‘In deze module kreeg ik het gevoel dat we bij de tovenaar achter de gordijntjes mochten kijken. Alle trucs werden ons uitgelegd’.
Hoewel het leren van een nieuwe programmeertaal volgens Nils veel tijd kost en soms heel frustrerend kan zijn, gaf het hem ook extra veel voldoening toen hij uiteindelijk iets in mocht leveren waar hij echt trots op is. ‘De docent is goed in staat de soms ingewikkelde lesstof heel begrijpelijk uit te leggen. De sterke focus op de praktische toepassing van de materie spreekt me ook heel erg aan’. Nils zegt over de docent dat hij inhoudelijk heel sterk is en gebruikmaakt van relevante en beeldende voorbeelden uit de praktijk. ‘Het was hard werken maar ik heb wel leren “toveren”!’
Gids in de jungle
Docent Raoul Grouls over zijn mastermodule: ‘Machine Learning groeit enorm hard. Het wordt vaak het nieuwe goud genoemd en heel veel mensen willen wel “iets” met AI. Wat ik echter veel zie is dat mensen wel bezig zijn met code, maar eigenlijk niet begrijpen waarom ze bepaalde keuzes maken.’
Raoul legt uit dat er wat dat betreft ook veel samenkomt: programmeren, wiskunde, statistiek, maar ook psychologisch en zakelijk inzicht waarom bepaalde dingen gedaan worden. Die heb je echt allemaal nodig, en je zult ze creatief moeten combineren om echt goed te worden.
‘Er zijn dan in het begin zoveel opties dat het voor studenten soms als een jungle voelt. Ik beschouw mijn rol dan als die van een gids, die de studenten leert spoorzoeken. Geen code blind kopiëren, maar zelfstandig onderzoek doen naar een model en onderbouwen waarom je bepaalde keuzes maakt. Wat dat betreft vond ik het heel mooi om te zien hoe studenten zich hebben ontwikkeld, om echt te zien dat het inzicht groeit en dat ze vervolgens zelfstandig op onderzoek uit durven gaan’.