Human Experience in Digital Transformation
Deze module leert je hoe technologie en systemen ontworpen kunnen worden waarbij de gebruiker centraal staat. De module biedt praktijkgerichte kennis en vaardigheden om innovatieve, gebruiksvriendelijke technologieën te ontwerpen.
Belangrijke concepten zoals Algorithmic Affordances worden behandeld, waarbij je onderzoekt hoe algoritmes gebruikersinteracties vormgeven. Je leert over Conversational Design en het creëren van natuurlijke dialogen tussen mens en systeem. Daarnaast verdiep je je in Behavior Change Technology en hoe technologie gedragsverandering beïnvloedt. Wearable Interaction en Immersive Interaction komen ook aan bod, waarbij je interfaces via wearables en virtual/augmented reality onderzoekt. Tot slot richt Enterprise UX zich op het ontwerpen van gebruiksvriendelijke oplossingen binnen zakelijke omgevingen.
Handig om te weten
Startmoment | April en november 2025 |
---|---|
Lesdata | Dinsdagen, 14.30 - 21.15 uur |
Studie-investering | 15 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 3950 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Deelnemers | 6-18 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering |
Persoonlijk avies
We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Human Centered Design:
- Algorithmic Affordances
- Conversational Design
- Behavior Change Technology
- Wearables
- Immersive design
- Enterprise UX
Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen en/of een praktijkgerichte opdracht.
UX Principles & HCD (Human-Centered Design):
- Begrip van UX-principes en het belang daarvan.
- Kunnen toepassen van hcd-methodieken in projecten.
- Gebruikersbehoeften identificeren en vertalen naar ontwerpkeuzes.
Chatbots:
- Inzicht in de werking en toepassing.
- Kennis van ontwerp en implementatie
- Begrip van chatbots bij klantinteractie en service.
VR/AR (Virtual Reality/Augmented Reality):
- Kennis basisprincipes van VR en AR.
- Inzicht in praktische toepassingen van VR/AR in verschillende sectoren.
- Kennis van ontwerp van een eenvoudige VR/AR-ervaring.
Haptics:
- Begrip van haptische technologie en de functionaliteiten.
- Kennis over toepassingen in interactieontwerp.
- Inzicht in de impact van haptische feedback op gebruikerservaring.
AI en menselijke interactie:
- Inzicht in de rol van AI in menselijke interactie.
- Kennis van kansen en uitdagingen van AI in communicatie.
- Begrip van ethische vraagstukken rondom AI en interactie.
Eliciteren, implementeren en personaliseren:
- Kennis van effectief verzamelen van gebruikersbehoeften en -wensen (eliciteren).
- Inzicht in implementeren van oplossingen op basis van gebruikersinput.
- Kennis van personaliseren van producten en diensten voor verschillende doelgroepen.
Toelating
Om de mastermodule te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau. We gaan graag met je in gesprek om je vragen over de opleiding te beantwoorden en je toelaatbaarheid vast te stellen op basis van je cv tijdens het intakegesprek. Je meldt je hiervoor aan via de persoonlijk advies button onderaan de pagina.
Docenten
De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.
Na deze opleiding
Wanneer je de mastermodule succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een post-hbo-leergang of kies voor de Master of Informatics.
Eén van de unieke kenmerken van deze mastermodule is dat zij onderdeel is van een post-hbo-leergang en de Master of Informatics. De master is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee ook internationaal erkend. Wil je je na de module verder ontwikkelen? Dan is een leergang of de master een logische vervolgstap.
Overige informatie
De mastermodule Human Experience in Digital Transformation kost € 3.950, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.
Waarom Human Experience in Digital Transformation bij de HU?
-
Flexibiliteit door modulaire opbouw
Deze masteropleiding heeft een modulaire opbouw waardoor de doorloopsnelheid flexibel is.
-
Stroom door naar een post-hbo-leergang of master
Wil je na deze module verder studeren? Dan kun je doorstromen naar een post-hbo-leergang of de Master of Informatics.
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Je ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert pas je meteen toe in je werk.
"Ons doel is het evangelie van het human-centered design verspreiden"
'Bij de ontwikkeling van digitale producten ligt de nadruk vooral op techniek en functionaliteit. De menselijke beleving krijgt minder aandacht. De nieuwe mastermodule Human Experience in Digital Transformation wil professionals leren kijken door de bril van de gebruiker. Roelof de Vries, docent-onderzoeker bij het HU-lectoraat Human Experience & Media Design: ‘Ons doel is het evangelie van het human-centered design verspreiden. Zodat de menselijke beleving bij het ontwerp van digitale producten al in een vroeg stadium wordt meegenomen.’
De module is onderdeel van de Master of Informatics – Business & IT en is ontstaan vanuit een duidelijke vraag uit het werkveld. Bedrijven zien hoe belangrijk het is om technologie mensgericht te ontwikkelen, maar missen nog vaak de kennis en vaardigheden om dat goed te doen. Deze module vult die leemte op en leert studenten hoe je technologie en systemen ontwerpt waarbij de gebruiker centraal staat.
Zes thema’s, één rode draad
Centraal in de module staat human-centered design (hcd): ontwerpen met de gebruiker als uitgangspunt. Vanuit dat perspectief behandelen we zes actuele thema’s. Niet als droge theorie, maar steeds gekoppeld aan concrete voorbeelden en toepassingen. Daarnaast tackelen we opkomende technologieën in de context van hcd, waardoor de module ook interessant is voor ervaren designers.
Neem Algorithmic Affordances. Dat draait om de vraag hoe je algoritmes zo ontwerpt dat voor gebruikers duidelijk is wat ze ermee kunnen – en vooral ook wat niet. ‘Vergelijk het met een autodeurklink,’ legt Roelof uit. ‘Door de vorm is meteen duidelijk waar die voor dient, je kunt hem maar op een manier gebruiken. Bij algoritmes moet dat net zo zijn. Maar vaak is het een black box. Denk aan Netflix: je krijgt filmsuggesties op basis van je kijkgedrag. Handig, maar heb je er ook zelf controle over? En hoe transparant is het?’
Verantwoord ontwerpen
Een ander thema is Conversational Design. Iedereen kent de frustratie van een klantenservice-chatbot die jou niet begrijpt. ‘In het ergste geval kan het zelfs levensgevaarlijk worden,’ zegt Roelof. ‘Er zijn legio voorbeelden van bots die verkeerde medische adviezen gaven. In onze module laten we zien hoe je systemen ontwerpt die wél werken, die natuurlijke en veilige interacties mogelijk maken.’
Ook Behavior Change Technology komt aan bod. ‘De module zoomt in op bewuste gedragsveranderingstechnologie, zoals apps en smartwatches die je helpen je doelen te halen. Dat is heel positief natuurlijk, maar beïnvloeding kan ook een keerzijde hebben. Denk aan het bedrijf Cambridge Analytica, dat kiezers via Facebook subtiel beïnvloedde om voor de Brexit te kiezen,’ zegt Roelof. Alles wat we maken verandert gedrag – de vraag is: doen we dat bewust en verantwoord?’
Ook wordt uitgebreid stilgestaan bij het thema wearables en immersive design. Deze ontwerpfilosofie is gericht is op het creëren van ervaringen waarbij de gebruiker opgaat in een digitale of fysieke omgeving met virtual, augmented en mixed reality. ‘Daarbij komen technologieën aan de orde die werken met aanrakingen via sensoren en vibraties. Zo zijn er in de context van de dementiezorg sleeves – mouwen – waarmee je mensen op afstand een knuffel kan geven. Bij de wearables kun je denken aan de patches die diabetespatiënten op hun lichaam kunnen plakken en op je smartphone informatie over je bloedsuikerspiegel geven. Ook een implanteerbaar gehoorapparaten is een mooi voorbeeld.’
Prettiger en efficiënter
‘Maar bij dit onderwerp kijken we vooral wat er mogelijk aan zit te komen. Zo is er een kleurenblinde artiest die met een hersenimplantaat kleuren kan horen. En Elon Musk wil met zijn bedrijf Neuralink chips in hersenen implementeren om de hersencapaciteit te optimaliseren. Wat betekent het voor de gebruiker als iets dat letterlijk onderdeel van z’n lijf wordt? Het is nu nog grotendeels toekomstmuziek, maar dit soort technologieën komt er potentieel aan.’
Het laatste thema is Enterprise UX. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de vraag hoe bedrijven en organisaties de gebruikservaring en het gebruiksgemak integreren in grote softwarepakketten. ‘Bedrijven moeten de user experience al bij de aanbesteding als een belangrijke voorwaarde opnemen. Systemen waarbij gebruiksgemak en de gebruikerservaring goed zijn verwerkt zijn, zorgen ervoor dat medewerkers prettiger en efficiënter kunnen werken, wat een kostenbesparing oplevert voor de organisatie. Neem je de user experience niet op in je aanbesteding, dan zul je die vaak pas in een veel latere fase van het ontwerpproces moeten inbouwen. Dat betekent hoge, extra kosten en vaak een suboptimaal eindproduct.’
Voor wie is dit bedoeld?
De module is breed opgezet en toegankelijk voor iedereen met een hbo- of wo-bachelor of vergelijkbaar niveau. Je hoeft geen programmeur te zijn om mee te doen.
‘Managers krijgen meer inzicht in waar hun teams hun tijd en energie op moeten richten,’ vertelt Roelof. ‘En weten beter hoe ze UX in aanbestedingen moeten meenemen. Ontwikkelaars leren op welk moment ze het mensgericht ontwerpen moeten inbrengen. En ook voor designers is het interessant, omdat we opkomende technologieën koppelen aan de principes van human-centered design.’
Vooral voor kleinere bedrijven, waar medewerkers vaak meerdere rollen vervullen, biedt de module meerwaarde. ‘Je vergroot je skill set, waardoor je beter overzicht krijgt en mensgericht ontwerp makkelijker in het proces kunt integreren. Maar ook bij grotere organisaties heeft dit toegevoegde waarde. Juist omdat je beter begrijpt wat je collega’s nodig hebben als je je werk overdraagt.’
Investering die direct rendeert
Voor bedrijven is de deelname van hun medewerkers meer dan een opleidingsinvestering. Iedere deelnemer werkt tijdens de module aan een casus uit de eigen organisatie. Dat betekent dat er elke week niet alleen een medewerker terugkomt met meer kennis en vaardigheden, maar vaak ook een concreet uitgewerkt voorstel of oplossing.
‘Het is eigenlijk een win-win,’ zegt Roelof. ‘De medewerker verdiept zich in de materie en het bedrijf krijgt er een verbeterd product of proces voor terug. Vanuit dat perspectief zou het bijna logisch zijn om een hele afdeling naar de module te sturen.’
Hoe werkt het in de praktijk?
De studenten/deelnemers werken aan een eigen bedrijfscasus waarop zij de geleerde principes van human-centered design direct toepassen.
De colleges worden verzorgd door docenten van het lectoraat Human Experience & Media Design, allemaal specialisten in hun onderwerp. De studiebelasting is ongeveer vijftien uur per week, inclusief voorbereiding. De groep is bewust klein gehouden: tussen de acht en achttien deelnemers, zodat er veel persoonlijke aandacht is.
Het examen bestaat uit twee onderdelen: de beoordeling van de bedrijfs¬casus en een eindtoets. Daarmee wordt duidelijk of de deelnemer de principes van human-centered design ook echt kan toepassen in de praktijk.
Evangelie van human-centered design
Voor Roelof is het duidelijk waar het allemaal om draait: technologie ontwikkelen die menselijker, veiliger en gebruiksvriendelijker is. ‘Je wilt toch producten maken die aansluiten bij je doelgroep?’ zegt hij. ‘Voor mij voelt het soms alsof we missionarissen zijn. We willen het evangelie van hcd verspreiden. En dat begint met deze module.’