Digital Strategy and Organisation

Deze module gaat zowel over strategisch management en leiderschap als over een onderneming als een entiteit in haar omgeving (ketens, netwerken). Organisaties krijgen o.a. te maken met outsourcing, strategische allianties, shared service centers en een sterke vraagsturing. De extended enterprise wordt mogelijk gemaakt door technology push. Internet maakt wereldwijde connectiviteit mogelijk, zowel business-to-business en consumer-to-business. Service gebaseerde architecturen en de technologie brengt dynamiek, snelheid en real-time optimalisatie in de supply chain.

Cursus Strategie en organisatie: overlegsituatie tussen studenten

Deze mastermodule bestaat uit twee onderdelen:

  • Strategisch Management & Business Models
    Deze module behandelt management modellen, de missie, visie en strategie van de organisatie, verschillende business models en de strategische implementatie hiervan.
  • Extended Enterprise
    Tijdens Extended Enterprise leer je de onderneming te zien als een entiteit in haar omgeving (ketens, netwerken). De samenwerking tussen afdelingen, business units en de samenwerking in de waardeketen leidt naar de extended enterprise. Aan de hand van cases worden verschillende praktische situaties behandeld.

Volg je deze module als onderdeel van een post-bacheloropleiding of de gehele masteropleiding, dan is bij deze mastermodule een opleidingsdag in Consultancy & Persoonlijke vaardigheden een verplicht onderdeel. Dit geldt niet wanneer deze mastermodule als losse module volgt. 

Handig om te weten

Startmoment April en november
Lesdata De lessen vinden plaatst op dinsdag van 14.30 - 21.15 uur
Studie-investering 15 uur per week (inclusief colleges)
Kosten

€ 3850 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers 6 - 18
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering

Persoonlijk advies

We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De mastermodule Digital Strategy & Organisation bestaat uit twee delen: Strategisch Management & Business Models en Extended Enterprise.

Je onderzoekt het concept extended enterprise, waarbij je de organisatie bekijkt als een entiteit in relatie met de omgeving. Ook verdiep je je in verschillende managementmodellen.

In het programma komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Introductie strategisch management
  • Strategische modellen (zoals Henry Mintzberg, Hamel & Prahalad, Ansoff, Treacy & Wiersema, BCG matrix)
  • Leiderschap versus management
  • Missie, visie en strategie
  • Business Models
  • De rol van IT
  • People management
  • Strategische implementatie
  • Introductie extended enterprise
  • Waardeketens
  • Business netwerken
  • Supply Chain Management
  • Keteninformatisering
  • Interoperabiliteit
  • Informatiedeling
  • Rol van architectuur bij de extended enterprise
  • Technologie als enabler van de extended enterprise
  • Enterprise engineering en de extended enterprise

Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen, een paper of presentatie en een opleidingsdag Consultancy en Persoonlijke Vaardigheden.

  • je kent de concepten voor bedrijfsstrategieën;
  • je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van (IT) strategie en beleid;
  • spreekt de taal van het business- en marketingdomein in de organisatie;
  • kent het potentieel en de kansen van relevante bedrijfsmodellen;
  • kent de zakelijke en organisatorische doelstellingen;
  • identificeert de marktontwikkelingen en begrijpt de impact hiervan voor de eigen organisatie;
  • definieert kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren met het management op basis van de bedrijfsstrategie;
  • kunt over grenzen van de eigen organisatie kijken (netwerken, ketens, shared services, strategische allianties);
  • kent de begrippen van extended enterprise en de drivers (business en IT) hierachter;
  • heeft inzicht in de gevolgen van een extended enterprise voor organisatiestructuren, bedrijfsprocessen, informatiestromen en de ondersteunende applicaties en infrastructuur;
  • kent architectuurprincipes voor de interne en externe onderneming.

Toelating

Om de mastermodule Digital Strategy & Organisation te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau.

We gaan graag met je in gesprek om je vragen over de opleiding te beantwoorden en je toelaatbaarheid vast te stellen, op basis van je CV tijdens het intakegesprek. Je meldt je hiervoor aan via de persoonlijk advies button onderaan de pagina.

Docenten

De colleges worden voor een groot deel gegeven door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.

Na deze opleiding

Wanneer je de mastermodule Digital Strategy & Organisation succesvol hebt afgerond, krijg je een stapelcertificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een van de post-hbo-leergangen, of kies voor de Master of Informatics.

Eén van de unieke kenmerken van deze mastermodule is dat zij onderdeel is van een post-hbo-leergang en van de Master of Informatics. De master is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee ook internationaal erkend. Wil je na deze module verder studeren of wil je je verder ontwikkelen? Dan is een leergang of de master een logische vervolgstap.

Overige informatie

De mastermodule Digital Strategy & Organisation kost € 3850, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Wanneer je besluit na één mastermodule de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering € 6600 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.350).

Mocht je besluiten na één mastermodule de master te vervolgen dan is je investering € 17.750 en € 500 voor de studiereis (totale investering master € 21.500, exclusief studiereis).

Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.

Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de LinkedIn pagina.

Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.


Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events.

Aankomende events

1 maart Machine Learning Architectuur

Vorige event

Om je een indruk te geven van mogelijke onderwerpen, vonden in deze reeks eerder plaats: De Master spreekt...

Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.

Waarom Digital Strategy & Organisation bij de HU?

  • Kies voor een topopleiding

    Deze mastermodule is onderdeel van de Master of Informatics, uitgeroepen tot topopleiding door de Keuzegids Masters 2017.

  • Stroom door naar post-hbo-leergang of master

    Wil je na het volgen van de module verder studeren? Dan kun je doorstromen naar een post-hbo-leergang of de Master of Informatics.

  • Midden in het land

    Utrecht is centraal gelegen. Je kunt de locaties van de HU goed bereiken per openbaar vervoer en de auto.

Direct contact

Deze opleiding is ook onderdeel van:

Studenten en docent in overleg in de leeromgeving

Interesse in de opleiding Digital Strategy & Organisation?

Volg ons op LinkedIn