Digital Transformation & Innovation

De wereld is digitaal. Bedrijven en organisaties moeten om relevant te blijven meebewegen in de slag naar een digitale organisatie: de digitale transformatie. Ook innovatie is onmisbaar voor bedrijven die de uitdagingen van de markt het hoofd willen bieden en willen groeien.

Deze mastermodule bestaat uit twee onderdelen:

  • Digitale Transformatie
    Wat behelst zo'n digitale transformatie en hoe kan een dergelijke transformatie effectief worden vormgegeven. Wat zijn belangrijke succes- en faalfactoren? Kan elke organisatie succesvol transformeren? Wat is de impact van een digitale transformatie op medewerkers en omgeving?
  • Innovatie
    Gehanteerde bedrijfsmodellen en bedrijfsprocessen moeten wendbaar worden om met continu veranderende eisen en verwachtingen om te kunnen gaan. Hierbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van steeds weer nieuwe technologische mogelijkheden om de innovatie aan te jagen. Traditionele bedrijven moeten leren hoe ze technologie toepassen om het hart van de klant te (her)winnen door het lanceren van technologiegedreven producten die voldoen aan de hoge standaarden van de 'connected customer', of het nu b2b of b2c is. Simpel, snel, persoonlijk. Of zoals ze het in Silicon Valley zeggen: show how to be awesome.

Handig om te weten

Start april en november
Lesdata Dinsdag 14.30 - 21.15 uur
Studie-investering 15 uur per week (inclusief colleges)
Kosten € 3850 (vrij van btw)
Deelnemers 6-18
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering
Prijsinformatie

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Studeer voordelig met het STAP budget

Voor deze cursus kun je een STAP-budget aanvragen. Daarmee studeer je met een flinke korting of zelfs gratis. Lees alles over de aanvraagprocedure.

Persoonlijk advies

We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

In deze mastermodule komen de volgende onderwerpen aan de orde:

De wereld is digitaal

  • Maatschappelijke en technologische innovaties
  • Kenmerken van de “nieuwe consument”
  • De vier fases van digitale transformatie
  • De Customer Journey en User Experience

Disruptieve technologieën

  • Welke nieuwe technologieën zijn er?
  • Wat is de impact op je organisatie en hoe schat je dat in?
  • De architectuur voor innovatie

Innovatie roadmap

  • Innovation funnel & adoptie
  • Waar zit de waarde? Hoe creëer je je waarde?
  • Business Case management
  • Digitale transformatie roadmap

'Awesome' producten en services

  • Innoveren versus managen: de basisverschillen
  • 10 disruptieve business modellen
  • Design Thinking als methode voor het definiëren van het perfecte product.
  • Minimum Viable Product en Experimenteren (beta launch)
  • Het toepassen van het Business Model Canvas

Veranderen met transformatie

  • Digitaal leiderschap
  • Adoptiecurve
  • De uitdagingen voor de transitie naar een digitale onderneming
  • Creëren van de juiste context voor verandering
  • De (nieuwe) rol van huidige en toekomstige leiders en managers en waar je ze kan vinden in een digitale onderneming

Vanuit de deelnemers wordt een bijdrage verwacht door toepassing van het geleerde op de eigen organisatie.

Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen en/of een praktijkgerichte opdracht.

Je leert:

  • De verschillende aspecten aan een digitale transformatie uitleggen en de verbanden ertussen aangeven.
  • De nieuwste technologische innovaties herkennen, benoemen en uitleggen welke rol ze spelen in een organisatie.
  • De impactvolle trends te onderzoeken voor jouw organisatie.
  • De strategische kansen en uitdagingen van het adopteren van disruptieve technologieën herkennen, analyseren en vertalen naar scenario’s.
  • De nieuwe waarde proposities voor de klanten te bespreken en creëren op basis van het toepassen van de disruptieve digitale technologieën en bedrijfsmodellen.
  • Investeringsvoorstellen in digitale technologien te bespreken, te motiveren en te evalueren. En je organiseert ze in een roadmap voor de digitale transformatie van de organisatie.
  • Uit te leggen wat digitaal leiderschap inhoudt.
  • Een aanpak voor een digitale transformatie te ontwikkelen en vorm te geven.
  • De aangeleerde theorie, methoden en werkwijzen van digitale transformatie toe te passen op je eigen organisatie.

docenten

De colleges worden voor een groot deel gegeven door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht uit de betreffende onderzoeksgebieden. Mede daardoor is de opleiding van hoog niveau.

toelating

Om de mastermodule Digital Transformation & Innovation te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau.

We gaan graag met je in gesprek om je vragen over de opleiding te beantwoorden en je toelaatbaarheid vast te stellen, op basis van je CV tijdens het intakegesprek. Je meldt je hiervoor aan via de persoonlijk advies button onderaan de pagina.

Na deze opleiding

Wanneer je de mastermodule Digital Transformation & Innovation succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een post-hbo-leergang of kies voor de Master of Informatics.

Overige informatie

De mastermodule Digital Transformation & Innovation kost € 3850, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Wanneer je besluit na één mastermodule de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering € 6600 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.350).

Mocht je besluiten na één mastermodule de master te vervolgen dan is je investering € 17.750 en € 500 voor de studiereis (totale investering master € 21.500 exclusief studiereis).

Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.

Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de evenementenpagina en op de betreffende opleidingspagina's.

Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.


Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events.

Aankomend event

Op vrijdag 14 april vindt er weer een 'De Master Spreekt...' event plaats. Meer informatie en aanmelden volgt nog.

Vorige event

Om je een indruk te geven van mogelijke onderwerpen, vonden in deze reeks eerder plaats: De Master spreekt...

  • Over Informatiehuishouding
  • Over Next Level Project Management
  • Over Mensgerichte Process Mining
  • Over Datagedreven innovatieve diensten in de ICT Valley
  • Over Juridisch en ethisch verantwoord toepassen van algoritmen
  • Over Data: Just Do It

Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.

direct Contact

Deze opleiding is ook onderdeel van:

Student aan het werk in de HU Bibliotheek

Interesse in de opleiding Digital Transformation & Innovation?

Volg ons op LinkedIn