Digital Transformation & Innovation
De wereld is digitaal. Bedrijven en organisaties moeten om relevant te blijven meebewegen in de slag naar een digitale organisatie: de digitale transformatie. Ook innovatie is onmisbaar voor bedrijven die de uitdagingen van de markt het hoofd willen bieden en willen groeien.
Deze mastermodule bestaat uit twee onderdelen:
- Digitale Transformatie
Wat behelst zo'n digitale transformatie en hoe kan een dergelijke transformatie effectief worden vormgegeven. Wat zijn belangrijke succes- en faalfactoren? Kan elke organisatie succesvol transformeren? Wat is de impact van een digitale transformatie op medewerkers en omgeving? -
Innovatie
Gehanteerde bedrijfsmodellen en bedrijfsprocessen moeten wendbaar worden om met continu veranderende eisen en verwachtingen om te kunnen gaan. Hierbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van steeds weer nieuwe technologische mogelijkheden om de innovatie aan te jagen. Traditionele bedrijven moeten leren hoe ze technologie toepassen om het hart van de klant te (her)winnen door het lanceren van technologiegedreven producten die voldoen aan de hoge standaarden van de 'connected customer', of het nu b2b of b2c is. Simpel, snel, persoonlijk. Of zoals ze het in Silicon Valley zeggen: show how to be awesome.
Handig om te weten
Start | april en november |
---|---|
Lesdata | Dinsdag 14.30 - 21.15 uur |
Studie-investering | 15 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten | € 3850 (vrij van btw) |
Deelnemers | 6-18 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering |
Prijsinformatie | Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Studeer voordelig met het STAP budget
Voor deze cursus kun je een STAP-budget aanvragen. Daarmee studeer je met een flinke korting of zelfs gratis. Lees alles over de aanvraagprocedure.
Persoonlijk advies
We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
In deze mastermodule komen de volgende onderwerpen aan de orde:
De wereld is digitaal
- Maatschappelijke en technologische innovaties
- Kenmerken van de “nieuwe consument”
- De vier fases van digitale transformatie
- De Customer Journey en User Experience
Disruptieve technologieën
- Welke nieuwe technologieën zijn er?
- Wat is de impact op je organisatie en hoe schat je dat in?
- De architectuur voor innovatie
Innovatie roadmap
- Innovation funnel & adoptie
- Waar zit de waarde? Hoe creëer je je waarde?
- Business Case management
- Digitale transformatie roadmap
'Awesome' producten en services
- Innoveren versus managen: de basisverschillen
- 10 disruptieve business modellen
- Design Thinking als methode voor het definiëren van het perfecte product.
- Minimum Viable Product en Experimenteren (beta launch)
- Het toepassen van het Business Model Canvas
Veranderen met transformatie
- Digitaal leiderschap
- Adoptiecurve
- De uitdagingen voor de transitie naar een digitale onderneming
- Creëren van de juiste context voor verandering
- De (nieuwe) rol van huidige en toekomstige leiders en managers en waar je ze kan vinden in een digitale onderneming
Vanuit de deelnemers wordt een bijdrage verwacht door toepassing van het geleerde op de eigen organisatie.
Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen en/of een praktijkgerichte opdracht.
Je leert:
- De verschillende aspecten aan een digitale transformatie uitleggen en de verbanden ertussen aangeven.
- De nieuwste technologische innovaties herkennen, benoemen en uitleggen welke rol ze spelen in een organisatie.
- De impactvolle trends te onderzoeken voor jouw organisatie.
- De strategische kansen en uitdagingen van het adopteren van disruptieve technologieën herkennen, analyseren en vertalen naar scenario’s.
- De nieuwe waarde proposities voor de klanten te bespreken en creëren op basis van het toepassen van de disruptieve digitale technologieën en bedrijfsmodellen.
- Investeringsvoorstellen in digitale technologien te bespreken, te motiveren en te evalueren. En je organiseert ze in een roadmap voor de digitale transformatie van de organisatie.
- Uit te leggen wat digitaal leiderschap inhoudt.
- Een aanpak voor een digitale transformatie te ontwikkelen en vorm te geven.
- De aangeleerde theorie, methoden en werkwijzen van digitale transformatie toe te passen op je eigen organisatie.
docenten
De colleges worden voor een groot deel gegeven door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht uit de betreffende onderzoeksgebieden. Mede daardoor is de opleiding van hoog niveau.
toelating
Om de mastermodule Digital Transformation & Innovation te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau.
We gaan graag met je in gesprek om je vragen over de opleiding te beantwoorden en je toelaatbaarheid vast te stellen, op basis van je CV tijdens het intakegesprek. Je meldt je hiervoor aan via de persoonlijk advies button onderaan de pagina.
Na deze opleiding
Wanneer je de mastermodule Digital Transformation & Innovation succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een post-hbo-leergang of kies voor de Master of Informatics.
Overige informatie
De mastermodule Digital Transformation & Innovation kost € 3850, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.
Wanneer je besluit na één mastermodule de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering € 6600 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.350).
Mocht je besluiten na één mastermodule de master te vervolgen dan is je investering € 17.750 en € 500 voor de studiereis (totale investering master € 21.500 exclusief studiereis).
Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.
Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de evenementenpagina en op de betreffende opleidingspagina's.
Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events.
Aankomend event
Op vrijdag 14 april vindt er weer een 'De Master Spreekt...' event plaats. Meer informatie en aanmelden volgt nog.
Vorige event
Om je een indruk te geven van mogelijke onderwerpen, vonden in deze reeks eerder plaats: De Master spreekt...
- Over Informatiehuishouding
- Over Next Level Project Management
- Over Mensgerichte Process Mining
- Over Datagedreven innovatieve diensten in de ICT Valley
- Over Juridisch en ethisch verantwoord toepassen van algoritmen
- Over Data: Just Do It
Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
direct Contact
Mieke Braadbaart
Deze opleiding is ook onderdeel van:
Nieuwe mastermodule Digital Transformation & Innovation
Vanuit de Master of Informatics (MSc) van Hogeschool Utrecht zijn 3 nieuwe mastermodules ontwikkeld. “Digital Transformation & Innovation” start als eerste van de drie: eind november 2018. Dr. ing. Pascal Ravesteijn legt uit waarom deze module ontwikkeld is.
“De wereld is aan het digitaliseren. Er wordt enorm geïnvesteerd in ICT. In de afgelopen tien à vijftien jaar is het gebruik van digitale tools en kanalen door consument en burger sterk gegroeid. Informatiestromen digitaliseren en kennis is makkelijk toegankelijk. Organisaties dienen op deze ontwikkelingen in te spelen en klaar te zijn voor de toekomst.“ zegt Pascal Ravesteijn, lector Procesinnovatie en Informatiesystemen aan Hogeschool Utrecht en sinds het ontstaan van de opleiding (2006) betrokken bij de Master of Informatics bij zowel inhoud als kwaliteit.
De Fortune 500, een ranglijst van bedrijven uit de Verenigde Staten, geordend van groot naar klein op basis van hun jaaromzet, is nog nooit zo snel veranderd als de laatste jaren. Sinds 2000 is een groot deel van de Fortune 500 lijst weggevallen als het gevolg van fusies, acquisitie of faillissement.
Traditionele bedrijven worden in heel korte tijd van de kaart geveegd door startups die compleet andere business modellen neerzetten. Dit speelt in vrijwel alle sectoren. Concurrentie kan tegenwoordig uit compleet onverwachte hoeken komen.
Traditionele bedrijven moeten leren hoe ze technologie toepassen om het hart van de klant te (her)winnen door het lanceren van technologiegedreven producten die voldoen aan de hoge standaarden van de 'connected customer'. Simpel, snel, persoonlijk.
Pascal noemt een rapport van IDC (International Data Corporation) uit 2013. Hierin staat dat het merendeel van de Europese MKB bedrijven nog niet klaar is voor de digitale ontwikkelingen. Minder dan de helft gebruikt technologie zoals Big Data, Cloud Computing, Mobile en Social Media. Een minimale groep gebruikt wel al deze technologieën, maar is zich niet of onvoldoende bewust van de impact op bedrijf en klant. “Dit bewustzijn is cruciaal voor iedereen in het bedrijfsleven, van management tot en met medewerkers. Wat kan digitalisering betekenen voor zijn of haar sector?” aldus Pascal.
Deze mastermodule Digital Transformation & Innovation helpt om innovatie van de business en digitale transformatie op de agenda van de beslissers te krijgen en de onderdelen op die agenda uit te voeren. Digitale ontwikkeling dient gebruikt te worden voor innovatie zoals nieuwe business modellen, proces innovatie, nieuwe product – dienst combinaties. Inzicht is nodig welke competenties de eigen organisatie nodig heeft en dient te ontwikkelen. Ook dienen investeerders binnen en buiten de organisatie te worden overtuigd. Dit vraagt om digitaal leiderschap.
MB2018
Deze modules vormen samen de kern van vernieuwing
Siebren van Terwisga werkt bij Lely. Dit bedrijf houdt zich bezig met robotisering van de melkveehouderij (zoals voederrobots, melkrobots, mestschuivers en bottelen). In september 2018 begon Siebren aan de Master of Informatics (MSc). “Mede door de Master of Informatics (MSc) ben ik doorgegroeid naar een andere functie”. Bij aanvang van de studie werkte hij als Operationeel Manager. Nu geeft Siebren leiding aan zes Projectmanagers, die werken aan intern gerichte digitaliseringsprojecten.
De combinatie van de mastermodules Strategy & Organisation, Digital Transformation & Innovation en Enterprise Architecture, onderdelen van de Master of Informatics, vindt Siebren een hele mooie. “Deze modules vormen samen de kern van vernieuwing”.
“Je leert je organisatie beter begrijpen door de mastermodule Strategy & Organisation. Je krijgt handvatten om naar je eigen organisatie te kijken, krijgt inzicht in waarde-stromen en pijnpunten.
In de mastermodule Digital Transformation & Innovation leer je om veel beter naar het probleem te kijken. Mensen denken te snel in oplossingen. Je leert dat er veel aandacht moet zijn om het probleem te begrijpen. Welke behoefte is er? Alleen dan is innovatie mogelijk! Zonder behoefte geen succesvolle digitale transformatie.
De mastermodule Enterprise Architecture stelt je vervolgens in staat om die innovatie ook door te voeren in de organisatie door middel van stakeholder analyse, business case tot implementatie plan”.
Siebren legt uit dat de modulaire opbouw van de Master of Informatics, naast grote flexibiliteit, ook zorgt voor contacten met vele medestudenten.“Iedere module ontmoet je weer nieuwe mensen. Je leert veel van de docent en ook enorm veel van de medestudenten”. Zowel de medestudenten als de docenten werken in het beroepenveld. Dit maakt dat de opleiding, naast de theorie, doorspekt is van praktijkvoorbeelden. Ik had niet verwacht dat deze combinatie van theorie en praktijk zo sterk zou zijn”.
Ooit koos Siebren (31 jaar oud, getrouwd en vader van 2 jonge kinderen) voor de Pabo (Pedagogische academie voor het basisonderwijs). Hij kwam in IT terecht, ontwikkelde zich maar miste kaders. In zijn zoektocht naar een opleiding, om te leren over business & IT, werd Siebren via een zakelijke relatie geattendeerd op de Master of Informatics.