Tijdens de opleiding
Vanaf dag 1 zit je midden in de wereld van de marketing en sales. Je breidt je kennis uit op vier thema’s: marketing, sales, economie en marketingcommunicatie. Naast zelfstudie werk je in groepjes aan projecten voor en door gave bedrijven. En stage? Check, die loop je in binnen- of buitenland.
Inhoud van de opleiding Commerciële Economie
In het eerste jaar maak je kennis met verschillende onderdelen van marketing en sales. Je gaat aan de slag met een marketingconcept voor een opdrachtgever. Bij de creatie van dit marketingconcept, leer je inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van een consument en doelgroep en weet dit te vertalen naar een nieuw of bestaand product en alles wat daarbij komt kijken. Na het eerste jaar weet je hoe je een marktscan doet en welke data en modellen je kunt gebruiken om tot een nieuwe marketingstrategie te komen.
Naast de focus op marketing en sales, leer je in het eerste jaar ook veel persoonlijke vaardigheden. Hoe bereik je met effectieve communicatie het doel dat je voor ogen hebt en hoe presenteer je overtuigend? Er is veel aandacht voor persoonlijk leiderschap.
Vakken jaar 1
Je gaat een organisatie en de branche daaromheen analyseren. Je leert om op basis van ontwikkelingen (kansen en bedreigingen), die je in de markt ziet en de sterktes, zwaktes en het duurzame concurrentievoordeel van de onderneming tot een strategische richting te komen, waar het bedrijf naartoe moet bewegen.
Tijdens dit vak ontwikkel je een marketingconcept voor een opdrachtgever, waarbij je inzicht krijgt in de behoeften en wensen van de consument/doelgroep. Je leert hoe je waarde toevoegt aan een product en met welke argumenten je een consument en/of opdrachtgever overtuigt. Door middel van de marketingmatrix tover jij ieder marketingconcept om tot een succes.
In een projectgroep kom je tot een onderbouwd plan om zo veel mogelijk potentiële nieuwe klanten te genereren in een business-to-business omgeving. Dit doe je voor een bedrijf dat een nieuw product wilt introduceren. Je verdiept je in de doelgroep(en) en in de organisatie en je maakt een plan waarin je bepaalt hoe je dit nieuwe product zo effectief mogelijk onder de aandacht kunt brengen bij deze doelgroep(en). Je verdiept je in verschillende modellen en theorieën op het gebied van marketing en sales, en in AI-driven tools. Gedurende de lesdagen volg je verschillende workshops op het gebied van marketing, sales, skills en insights. Je bepaalt zelf wanneer je naar welke workshop gaat.
Bij deze cursus leer je om een campagne te bouwen met gebruik van verschillende kanalen. Dit doe je voor een echte opdrachtgever. Het bedenken van content en het inrichten van je eigen of een bestaande website die bij deze campagne hoort maakt daar onderdeel van uit. In deze cursus krijg je inzicht in de werking en het nut van een marketing- en marketingcommunicatiestrategie. Op basis van die strategie maak je een voorstel welke offline en online communicatiemiddelen en mediatypen je wilt inzetten. Natuurlijk let je daarbij op het budget en de planning. .
In het eerste halfjaar van jaar 2 loop je 6 maanden stage en werk je aan een online plan voor je stagebedrijf. Door deze praktijkervaring ontdek je wat je sterke punten zijn en waar je ambities liggen. In de tweede helft van het jaar werk je aan een Sales Plan en een Accountplan waarbij je alles leert over het aansluiten en onderhouden van klanten door middel van een perfecte klantreis.
In het derde jaar werk je vooral aan praktijkopdrachten voor bestaande bedrijven. Je bepaalt hierin je eigen profilering door je keuze van opdracht en bedrijf en volgt een aantal keuzecursussen. Daarnaast kies je tussen Sales en Marketing Management en de specialisatie Creative Industries. Kies je voor Sales en Marketing Management, dan ontwikkel je brede kennis op het gebied van (online) marketing en sales. Je leert hoe je innovatieve plannen ontwikkelt en deze omzet in commerciële successen. Bij Creative Industries leer je hoe je goede en creatieve ideeën ontwikkelt en succesvol maakt. Je bent de spin in het web van business ontwikkeling. Samen met andere disciplines of specialismen werk je aan innovatieve producten en diensten. Nieuwe technologie is daarbij heel belangrijk. Daarnaast volg je in het derde jaar een half jaar een minor naar keuze binnen of buiten de HU.
In het vierde jaar ga je je verder specialiseren. Het tweede deel van het jaar loop je voor je afstudeerproject 20 weken stage bij een bedrijf dat je zelf kiest, in binnen- of buitenland. Tijdens je afstudeerstage schrijf je een scriptie waarmee je bewijst dat je de theorie beheerst en kunt toepassen in de praktijk. Deze scriptie verdedig je tijdens een zitting. Gehaald? Dan heb jij het diploma voor commercieel econoom in the pocket!
Commerciële Economie
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Commerciële Economie. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Je krijgt les op de volgende manieren:
- hoor- en werkcolleges
- leerteams
- groepsopdrachten
- externe projecten
- consults
- trainingen
Naast tentamens maak je ook papers en beroepsproducten. Door te werken aan beroepsproducten, leer je iedere dag bij en ga je aan de slag met de kennis die je hebt opgedaan. Ook zijn er assessments. Je sluit je opleiding af met een afstudeerproject en een scriptie.
Bij Commerciële Economie kun je extra certificaten halen om je cv uit te breiden:
- MOA Insights-A certificaat (marketingonderzoek)
- Google analytics-certificaat
- NIMA-B1-marketingcertificaat
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Kies een volledig programma of kom zelf met een idee.
Tijdens je hele opleiding heb je een begeleider waarmee je je studievoortgang en -keuzes bespreekt en waarmee je persoonlijke dingen kunt delen.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt.
Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle regelingen en afspraken in de studiegids.
Waarom Commerciële Economie studeren bij de HU?
-
Met extra certificaten een sterker cv
Bij Commerciële Economie aan de HU krijg je de mogelijkheid om extra certificaten te behalen. Denk bijvoorbeeld aan het Nima-B1-marketingcertificaat, een hooggewaardeerd diploma in het bedrijfsleven. Ook werk je aan het behalen van je Google Analytics certificaat. Wil je je cv nog meer uitbreiden? Ga dan ook voor het MOA Insights-A certificaat (marketingonderzoek). Zo heb je een mooie voorsprong op de arbeidsmarkt.
-
Je eigen profilering bepalen
Binnen de opleiding krijg jij veel ruimte om jezelf te specialiseren in een door jou gewenste richting. Door het kiezen van door jou gewenste opdrachtgevers, vraagstukken, afstudeerrichting, keuzevakken, stages en een minor bepaal jij jouw eigen studieroute.
-
Veel praktijkervaring
Tijdens de studie werk je aan opdrachten van echte bedrijven zoals Almhof, Bol.com of FC Utrecht. Ook komen deze bedrijven regelmatig langs voor een gastcollege of gaan we op bezoek voor een kijkje in het werkveld. Zo leer je het vak in de praktijk.
Interesse in de bachelor Commerciële Economie?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur