Tijdens de opleiding

Vanaf de eerste dag werk je in groepjes aan projecten voor toonaangevende opdrachtgevers. Je breidt je kennis uit op vier thema’s: marketing, sales, economie en marketingcommunicatie. Welk onderdeel het meest bij jou past, ontdek je door de vele keuzemogelijkheden tijdens jouw studie. Waaronder tijdens twee stages in binnen- of buitenland.

Smart Business Network

Video afspelen smart business network

Inhoud van de opleiding Commerciële Economie

In het eerste jaar maak je kennis met het vakgebied sales en marketing en algemene skills en vaardigheden die daarbij horen. Je maakt kennis met een aantal taken zoals samenwerken, onderhandelen en verkoopvaardigheden en beroepsrollen die daarbij horen, zoals Junior Accountmanager of Content Creator. 

Daar waar marketing gaat over waardecreatie, leer je deze waarde te ontdekken, communiceren, organiseren en bewijzen. Ontdekken gaat over het doen van onderzoek naar consumenten, hun wensen, behoeftes en gedrag. Waarde communiceren doe je door marketingcommunicatie die bijdraagt aan merk- en klantbeleving. Organiseren gaat over het bouwen van zakelijke relaties. Impact bewijzen gaat in op stakeholder management en het creëren van waarde voor zowel klanten, de organisatie als andere belanghebbenden. 

Tot slot is er veel aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.

De vakken van jaar 1

Al in de eerste helft van het tweede jaar loop je 6 maanden stage bij een bedrijf naar keuze. Je werkt aan een online plan voor je stagebedrijf. Door deze vroege praktijkervaring in jouw studie, ontdek jij wat je leuk vindt en misschien zelfs al welke kant je op wilt. Hierdoor ben jij in staat om de rest van de studie naadloos aan te sluiten op jouw behoeftes. 

In de tweede helft van het jaar werk je aan een Salesplan en een Accountplan waarbij je alles leert over het aansluiten en onderhouden van klanten door middel van een perfecte klantreis.

In het derde jaar werk je aan uitdagende praktijkopdrachten voor onze partnerbedrijven. Je leert om op strategisch managementniveau te kunnen meedenken en beslissen. Je leert een koers te bepalen, waarde te creëren, business te ontwikkelen en jouw ideeën te realiseren. 

Je bepaalt je eigen profilering door je keuze van opdracht en bedrijf en volgt een aantal keuzecursussen. Daarnaast kies je voor een specialisatie: Sales en Marketing Management of Creative Industries. Kies je voor Sales en Marketing Management, dan ontwikkel je brede kennis op het gebied van (online) marketing en sales. Je leert hoe je innovatieve plannen ontwikkelt en deze omzet in commerciële successen. Bij Creative Industries leer je hoe je goede en creatieve ideeën ontwikkelt en succesvol maakt. Je bent de spin in het web van business ontwikkeling. Samen met andere disciplines of specialismen werk je aan innovatieve producten en diensten. Nieuwe technologie is daarbij heel belangrijk.

In het vierde jaar ga je je verder specialiseren door een minor en een afstudeerstage van een half jaar. De volgorde hiervan bepaal jij zelf. 

Een minor volg je binnen of buiten de HU, in binnen- of buitenland en kan je naar vrije keuze invullen. Eventmanagement, Sportmarketing, Eigen Bedrijf, Spaans, het kan allemaal!  

Het tweede deel van het jaar loop je voor je afstudeerproject 20 weken stage bij een bedrijf dat je zelf kiest, in binnen- of buitenland. Tijdens je afstudeerstage schrijf je een scriptie waarmee je bewijst dat je de theorie beheerst en kunt toepassen in de praktijk. Deze scriptie verdedig je tijdens een zitting. Gehaald? Dan heb jij het diploma Commerciële Economie in the pocket!

Na de opleiding Commerciële Economie: docenten en studenten in gesprek
  • 60%Praktijk
  • 40%Theorie

Contact

15
uur per week
  • 30%individueel werk
  • 70%Groepswerk

Zelfstudie en (groeps)opdrachten

25
uur per week
    Studie in cijfers

    Meer weten over deze opleiding?

    Je krijgt les op de volgende manieren: 

    • hoor- en werkcolleges door docentcoaches 
    • leerteambegeleiding met een studieloopbaancoach 
    • groepsopdrachten met medestudenten 
    • externe projecten, bedrijfsexcursies, inspiratielessen en gastcolleges door bedrijven 
    • consults en trainingen door docentcoaches en professionals uit het werkveld

    Samen met jouw projectteam werk jij aan beroepsproducten. Hierin verwerk jij theorie aan de hand van een praktisch vraagstuk van een bedrijf. Je sluit een periode af met een assessment. Ook maak je individuele tentamens of rapporten. Denk aan een stageverslag of een paper.

    Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt. 

    Tijdens je hele opleiding heb je een begeleider waarmee je je studievoortgang en -keuzes bespreekt en waarmee je persoonlijke dingen kunt delen.

    Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Zie binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht.

    Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.

    Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.

    Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.

    Waarom Commerciële Economie studeren bij de HU?

    • Focus op duurzame waardecreatie

      Binnen de huidige economie draait het al lang niet meer om alleen winst maken. We moeten ook rekening houden met onze klanten en de wereld om ons heen. Zodat we nu en in de toekomst kunnen blijven leveren. Consumenten vinden het steeds belangrijker dat een bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Bij ons leer jij om een duurzaam concurrentievoordeel te bouwen, door wensen en behoeften van alle stakeholders in kaart te brengen en deze te verwezenlijken, nu en in de toekomst.

    • Je eigen profilering bepalen

      Binnen de opleiding krijg jij veel ruimte om jezelf te specialiseren in een door jou gewenste richting. Door het kiezen van door jou gewenste opdrachtgevers, vraagstukken, stages, keuzevakken, minor en een afstudeerrichting bepaal jij jouw eigen studieroute en geef je richting aan jouw toekomst.

    • Veel praktijkervaring

      Tijdens de studie werk je aan opdrachten van toonaangevende bedrijven op het gebied van data & digital en meervoudige waardecreatie, zoals Greenchoice, Statiegeld Nederland, The Good Roll, LinkedIn en FC Utrecht. Ook komen deze bedrijven regelmatig langs voor een gastcollege of gaan we bij hen langs voor een bedrijfsbezoek. Zo leer je het vak in de praktijk.

    Heb je nog vragen?

    Volg ons