Tijdens de opleiding

Het studieprogramma is opgebouwd rond vier thema's: marketing, sales, economie en marketingcommunicatie. Met interessante praktijkcases bouw je aan je kennis op deze gebieden. Tegelijkertijd werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en impact.

Inhoud van de opleiding Commerciële Economie

Je begint het eerste jaar met een aantal algemene economische vakken. Daardoor krijg je meteen een brede basis. Je werkt aan de beroepsproducten Marketingconcept, Marktanalyse, Business Model en Campagne. Zo komen alle aspecten van marketing en sales aan bod. We starten met cases maar in de loop van het jaar worden de beroepsproducten gebaseerd op actuele vragen van opdrachtgevers.

In de eerste helft van het tweede jaar werk je aan de beroepsproducten Salesplan en Onlineplan. In het tweede jaar loop je zes maanden stage. Hierdoor leer je wat je sterke punten zijn en waar je ambities liggen. Daarnaast kies je, in overleg met je stagebedrijf en de opleiding, een beroepsproduct waaraan je gaat werken.

Aan het eind van het jaar kies je een afstudeerrichting: Sales en Marketing Management of Creative Industries. Welke richting je ook kiest, je kunt nog alle kanten op. Wel ben je natuurlijk een extra aantrekkelijke en waardevolle werknemer op het gebied van jouw afstudeerrichting.

In het derde jaar ga je je verder verdiepen in een van de twee specialisaties: Sales en Marketing Management of Creative Industries. Kies je voor Sales en Marketing Management, dan ontwikkel je een brede kennis op het gebied van (online) marketing en sales. Je leert hoe je innovatieve plannen ontwikkelt en deze omzet in commerciële successen. Bij Creative Industries leer je hoe je goede en creatieve ideeën ontwikkelt en succesvol maakt. Je bent de spin in het web van businessontwikkeling. Samen met andere disciplines of specialismen werk je aan innovatieve producten en diensten. Nieuwe technologie is daarbij heel belangrijk.

Vakken van jaar 3

In het vierde jaar loop je twintig weken stage. Veel studenten gaan hiervoor naar het buitenland. Als je dat ook wilt, kan je loopbaancoach je hierbij helpen. Daarnaast heb je ruimte om een minor te volgen. Deze mag je helemaal zelf invullen. Je sluit je studie af met een afstudeeropdracht.

Na de opleiding Commerciële Economie: docenten en studenten in gesprek

Contact

20
uur per week
  • 30%individueel werk
  • 70%Groepswerk

Zelfstudie

15
uur per week
Studie in cijfers

Overige informatie

Tijdens de opleiding Commerciële Economie krijg je onder meer te maken met de volgende lesvormen:

  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • leerteams
  • groepsopdrachten
  • externe projecten

Naast tentamens maak je ook papers en beroepsproducten. Door te werken aan beroepsproducten, ga je aan de slag met de kennis die je hebt opgedaan. Ook zijn er assessments. Je sluit je opleiding af met een afstudeerproject.

Tijdens je opleiding kun je verschillende certificaten behalen om zo je cv extra aan te vullen:

  • MOA Insights-A certificaat (marketingonderzoek)
  • Google analytics-certificaat
  • NIMA-certificaat (B1 Consumentenmarketing of Business Marketing)

Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU honourstraject. Je kunt een volledig programma kiezen of zelf met een idee komen. Met het HU honourstraject heb je een streepje voor op de arbeidsmarkt.

Meteen aan het begin van de opleiding maak je kennis met je loopbaancoach (lb-coach). Bij hem of haar kun je gedurende je hele studie terecht met vragen en eventuele studieproblemen. Samen bespreek je ook regelmatig je vorderingen.

Je betaalt wettelijk collegegeld of instellingscollegegeld. Om voor wettelijk collegegeld in aanmerking te komen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. Ben je benieuwd wat jij aan wettelijk collegegeld betaalt? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Reken daarnaast ook op een extra bedrag voor Outdoor, boeken en andere lesmaterialen.

Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te kunnen stromen naar het tweede jaar heb je minimaal 50 studiepunten nodig. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met de opleiding.

In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle belangrijke regelingen en afspraken in de gids. Bekijk de studiegids.

Denise van Straalen, student Commerciële Economie

"In het tweede jaar heb ik een nieuwe snack mogen bedenken, compleet met een marketingcampagne voor de snackgigant Mora. Hoe gaaf is dat?! "

Denise van Straalen (20) Derdejaars student

"Commerciële Economie is een brede opleiding. Dat maakt je flexibel voor de beroepspraktijk. "

Eva de Groot Docent Commerciële Economie
Tom Zwanikken, student Commerciële Economie

" Vanaf het tweede jaar ga je echt dieper op de commercieel gerelateerde stof in en wordt het een stuk specialistischer. "

Tom Zwanikken (20) Tweedejaars student

Studeren bij de HU

  • Met extra certificaten een sterker cv

    Bij Hogeschool Utrecht krijg je met je diploma ook meteen het Nima B-certificaat. Daarnaast kun je je cv nog extra aanvullen met het MOA Insights-A certificaat (marketingonderzoek) en een Google analytics-certificaat. Zo heb je een mooie voorsprong op de arbeidsmarkt!

  • Afstuderen in Creative Industries

    Als een van de weinige hogescholen bieden wij deze (Engelstalige) afstudeerrichting aan voor ambitieuze studenten.

  • Combineer leren met werken

    Graag snel aan het werk? Bij de duale variant werk je vanaf het tweede jaar al drie dagen per week.