Na de opleiding

Na de opleiding overzie jij het gehele commerciële proces van een organisatie. Hierdoor ben jij breed inzetbaar. Je kan bijvoorbeeld aan de slag als (online)marketing-, sales-, project-, product-, brand- of accountmanager. Je gaat uitdagingen aan zoals een campagne opzetten, nieuwe klanten binnenhalen en bedienen of een nieuwe dienst of product ontwikkelen aan de hand van marktonderzoek.

Na de opleiding Commerciële Economie: docenten en studenten in gesprek

Wat kan ik worden met Commerciële Economie?

Als accountmanager heb je dagelijks contact met klanten. Je luistert naar de klant en op basis van zijn/haar behoeftes adviseer je het juiste product of dienst. Als accountmanager werk je vaak in teamverband en word je aangestuurd door de salesmanager.

Als marketeer heb je de verantwoording over omzet. Je bent steeds op zoek naar nieuwe manieren om een product aan de man te brengen en de boodschap van het bedrijf over te brengen. Je luistert naar de klant, brengt advies uit en onderhandelt over assortiment en prijsstelling en zet producten in de markt. Kortom: je bent bij alle onderdelen van een marketingconcept betrokken. 

Als salesmanager ben je verantwoordelijk voor de verkoop van een product of dienst. Vaak is er een team van verkopers waaraan je leidinggeeft. Om je omzetdoelen te halen werk je veel samen met de afdeling marketing, zij helpen je bijvoorbeeld bij de ontwikkeling promotiematerialen of campagnes.

Ben je nieuwsgierig ingesteld en bewijs je graag iets met data? Dan past de functie van marktonderzoeker bij je. Je onderzoekt bijvoorbeeld de klanttevredenheid van het bedrijf waar je werkt, of toetst hoe het imago van het bedrijf of een product is. Je gebruikt hiervoor verschillende middelen en geeft op basis van je onderzoek verbetervoorstellen aan collega’s of klanten.

In deze functie geef je leiding aan de marketingcommunicatie-afdeling. Je houdt je bezig met (social) media, communicatie en strategie. Alles om waarde te creëren, het verhaal van het bedrijf goed over te brengen, klanten te binden en omzet te realiseren. Als marketingcommunicatiemanager heb je korte lijntjes met sales- en productafdelingen. 

Een brandmanager houdt zich bezig met het imago van een merk. Je bent benieuwd naar wat mensen van de producten en het bedrijf vinden, en hoe je hun mening kunt beïnvloeden. Als product-/brandmanager werk je veel samen met (markt)onderzoekers, marketeers en marketingcommunicatie.

Als sponsormanager lever je een belangrijke bijdrage aan de zichtbaarheid en bekendheid van een merk. Je bent verantwoordelijk voor de marketing en/of communicatie van de verschillende sponsoractiviteiten met als doel bijdragen aan het imago van het merk.

Je kunt aan de slag bij

  • Non-profit bedrijf 
  • Je eigen bedrijf  
  • Reclamebureau 
  • Start-up 
  • Multinational
Na de opleiding Commerciële Economie: docenten en studenten in gesprek

Baankans

64%
vindt een baan binnen 1,5 jaar
  • 60%Praktijk
  • 40%Theorie

    Doorstuderen na je diploma?

    Diploma Commerciële Economie op zak? Dan hoef je natuurlijk niet meteen aan het werk. Je kunt ook kiezen voor een vervolgopleiding bij Hogeschool Utrecht of een interessante master bij een universiteit. Hieronder vind je enkele masters die veel gekozen worden door je medestudenten. Goed om te weten: voor sommige masters aan de universiteit heb je een pre-master nodig.

    Heb je nog vragen?

    Volg ons