Tijdens de opleiding
Bij Chemie staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Je past je kennis vanaf dag 1 toe in het lab. Tijdens de eerste 2 jaar werk je aan een brede theoretische en praktische basis. Vanaf het 3de jaar pas je dit toe in de praktijk.
Inhoud van de opleiding Chemie
Het eerste jaar is samen met studenten Chemisch Technologie. Wil je na dit jaar liever overstappen? Dan is het mogelijk om zonder studievertraging te switchen naar Chemisch Technologie.
Je leert alles over de opbouw van atomen en moleculen, analysemethoden en syntheses. Daarnaast volg je een aantal basiscursussen, zoals Statistiek en Wiskunde. Je gaat direct het lab in en brengt de theorie in praktijk. Wat denk je van alcohol destilleren uit wijn en ontdekken welke stoffen in pijnstillers zitten?
Periode A
Tijdens de cursus Atoombouw leer je alles over de bouwstenen van de chemie. Vanaf het microniveau van protonen, neutronen en elektronen wordt via verschillende atoommodellen de link gelegd naar atomaire eigenschappen. Na de cursus ben je in staat dit te herkennen in andere plekken waar deze in de chemie een rol spelen.
Je leert een titrimetrische bepaling op het laboratorium op correcte wijze uit te voeren. De voorbereiding, uitvoering en de rapportage in de vorm van het labjournaal van het experiment komen aan de orde. Veilig werken op het laboratorium neemt een prominente plek in de cursus in. De theorie omvat kennis over sterke en zwakke éénwaardige zuren. Ook behandelen we buffers, oplosbaarheid van stoffen, oxidatoren en reductoren. Na deze cursus kun je voorspellen of een redoxreactie wel of niet spontaan verloopt en kun je rekenen met de wet van Nernst.
Tijdens het werken in een laboratorium verricht je regelmatig (kwantitatieve) metingen. De waarden hiervan moeten beschreven worden. Het kan zijn dat er andere grootheden mee worden uitgerekend of dat ze grafisch verwerkt worden. De verkregen waarden moeten daarom bediscussieerd worden. Van essentieel belang bij het analyseren van de meetwaarden zijn de begrippen ‘nauwkeurigheid’ en ‘fout’. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wat de betrouwbaarheid van de meetwaarden is en of meetwaarden tussen twee groepen (significant) verschillend zijn. Hoe je deze zaken met behulp van Excel berekent, hoe je hier conclusies aan verbindt en hoe je die opschrijft, leer je in de cursus Data-analyse 1.
Periode B
Na de cursus Procestechniek 1 heb je begrip van de basiselementen in de chemische procestechnologie, zoals verschillende procesbeschrijvingen en unit operations. Je kunt op een systematische manier de eenvoudige massabalansen en energiebalansen doorrekenen en aangeven welke kenmerken van duurzaamheid bij het proces een rol spelen. Ook kun je deze theorie toepassen in en vergelijken met de praktijk, en hierover effectief rapporteren en communiceren.
In deze cursus leer je hoe je (moleculaire) verbindingen in een chemisch mengsel van elkaar kunt scheiden en karakteriseren. Vervolgens breng je de theorie in de praktijk. Met de opgedane kennis en vaardigheden ben je in staat om (samen met een medestudent) een werkplan op te stellen voor de scheiding en karakterisering van een aantal verbindingen in een mengsel. Daarnaast kun je dit werkplan uitvoeren volgens de geldende (veiligheids)normen.
De basiscursus Wiskunde is bedoeld om je wiskundige kennis op peil te brengen en aan te vullen, en je vertrouwt te maken met chemisch rekenen. Als je de cursus met succes afrondt, kun je ook de wiskunde die wordt gebruikt in andere cursussen uit de opleidingen Chemie begrijpen en toepassen. Na het volgen van de cursus Wiskunde kun je wiskundige formules en functies begrijpen, bewerken, oplossen en schetsen. Je kunt de opgedane wiskundige kennis toepassen in de praktijk.
Periode C
In deze cursus komen de opbouw en de ruimtelijke structuur van organische moleculen en de hoofdgroepen biomoleculen aan de orde. Met deze kennis kun je vanuit een bio-organische vraagstelling een onderzoeksstrategie opstellen.
Tijdens deze cursus maak je kennis met analyseapparatuur en de achterliggende theorie. We behandelen de werking van analytische technieken als chromatografie en spectrometrie. Na het volgen van de cursus ben je in staat kwantitatieve analyses uit te voeren met analytische apparatuur volgens veiligheidsregels. Ook kun je aan de hand van een voorschrift of handleiding de apparatuurinstellingen aanpassen. Aan het einde van de cursus beheers je de theoretische kennis van chromatografie en spectroscopie.
Waar het bij de cursus Procestechniek 1 gaat om processen zonder chemische reactie, kijken we bij de cursus Procestechniek 2 wat er gebeurt als stoffen wel worden gevormd of afgebroken. Hoe verandert de massabalans? Hoe ziet de reactor (de plek waar de chemische reactie plaatsvindt) eruit? Wat gebeurt er met de warmte die vrijkomt? Hoe ziet een heel proces er dan uit? Daarnaast kijken we naar unit operations met vaste deeltjes zoals fluïdisatie en adsorptie. Deze cursus bevat niet alleen theorieles. Je gaat ook experimenten uitvoeren in de proceshal en je maakt in Excel opdrachten en simulaties.
Periode D
In de cursus Fysische chemie ga je je bezighouden met de fysische eigenschappen van stoffen. Je legt verbanden tussen de eigenschappen van stoffen en die van de deeltjes (atomen, moleculen, ionen) waaruit deze zijn opgebouwd. Zo worden bijvoorbeeld microscopische eigenschappen als aantal, massa en snelheid van moleculen in een gas gekoppeld aan macroscopische eigenschappen als temperatuur, druk en soortelijke warmte van het gas. Een ander voorbeeld is het relateren van de osmotische druk van een polymeeroplossing aan de molecuulgrootte van de opgeloste deeltjes.
In het kader van duurzaamheid wordt steeds vaker gebruikgemaakt van cellen of enzymen om gewenste stoffen te produceren. Sommige complexe moleculen, veelal met een farmaceutische toepassing, zijn zelfs alleen met behulp van cellen of enzymen te produceren. In deze cursus worden een aantal basale biochemische processen behandeld als basis voor toepassingen in de biotechnologie. Ook leer je een eenvoudig biochemisch onderzoek uit te voeren aan de hand van een aangereikte vraagstelling.
Tijdens de cursus Organische synthese 1 ga je je verder verdiepen in de organische chemie en molecuulspectroscopie, zodat je op de vele terreinen van de chemie – petrochemische industrie, wasmiddelindustrie, farmaceutische industrie, geur- en smaakstoffenindustrie, voedingsmiddelenindustrie, biobased industrie, kunststof-, polymeer-, lijm- en verfindustrie – goed kunt functioneren in de diverse laboratoria.
In het tweede jaar leer je over chemische reacties, eigenschappen van stoffen en analyse- en scheidingsmethoden. Je probeert dit meteen uit in ons laboratorium met moderne apparatuur. We brengen je op de hoogte van de veiligheidsregels en leren je hoe je rekening houdt met het milieu. Ook bereiden we je voor op je stage in het derde jaar.
Periode A
Je leert met behulp van spectrometrie stoffen in beperkt complexe monsters te identificeren en/of te kwantificeren en deze te rapporteren in een labjournaal en practicumverslag. Je onderbouwt je keuze voor de gebruikte spectrometrische techniek met zijn parameters en houdt rekening met interferenties.
Je leert een omzetting met enzymen en micro-organismen voor te bereiden, uit te voeren en te rapporteren. Je gaat hierbij op de juiste manier om met deze biokatalysatoren. Daarnaast benoem je de verschillende up- en downstreamstappen in een biotechnologisch proces en voer je hieraan eenvoudige berekeningen uit. Ook leer je adviseren welke optie voor een bepaalde processtap het meest geschikt is en wat de beste schakeling van processtappen is.
Periode A en B
In deze cursus bouwen we je kennis van de organische chemie uit door het mechanisme van verschillende reacties te bestuderen. Door naar de reactiviteit van functionele groepen te kijken, kunnen we de uitkomst van een reactie voorspellen. Van een aantal reacties nemen we deze voorspelling mee naar het lab, waar we de reactie uitvoeren en analyseren. Ook gaan we uitgebreid in op verschillende spectrometrische technieken waarmee we de structuur van de gesynthetiseerde verbinding kunnen ophelderen. Daarnaast worden een aantal bekende opzuiveringstechnieken die we op het lab gebruiken tegen het licht gehouden, zodat we theoretisch begrijpen waarom een scheiding goed of juist slecht verloopt.
Periode B
In deze cursus verdiep je je in de achtergronden van thermodynamica, kinetiek en katalyse om het reactieverloop te kunnen sturen. Je kunt hiermee de ligging van het evenwicht en het concentratieverloop tijdens een reactie begrijpen, voorspellen en beïnvloeden. Op basis van kennis van de opbouw en werking van katalysatoren kun je aangeven hoe een katalysator het reactieverloop beïnvloedt en hoe de keus voor een katalysator de gevormde producten kan bepalen. Naast de theorie ga je ook aan de slag in de praktijk. Je doet kinetische metingen en werkt deze uit.
In deze cursus verdiep je je verder in de eigenschappen van biomoleculen als basis voor toepassingen in de bioanalyse en ontwikkeling van producten in voeding en farma. Daarnaast bekwaam je je in het voorbereiden, uitvoeren en rapporteren van biochemische experimenten en leer je de resultaten interpreteren op basis van biochemische achtergrondkennis.
Periode C
Bij het opzetten van een proces, experiment of analysemethode moet de apparatuur juist ingesteld worden om een zo goed mogelijk meetresultaat te behalen. Hiervoor moeten de instellingen van de meetmethode geoptimaliseerd en gevalideerd worden. Met steeds verdergaande automatiseringsmogelijkheden en -toepassingen is het optimaliseren van dergelijke omstandigheden, analyses en de validatie continu in ontwikkeling. Je kunt daarmee namelijk uitmaken of een methode geschikt is voor jouw doel en experimenten ontwerpen om relevante informatie over de metingen te verkrijgen. Met chemometrische technieken kun je bijvoorbeeld de maximale informatie uit je analyses halen.
Tijdens deze cursus kijken we naar het opzetten en ontwerpen van experimenten om met een beperkt aantal experimenten toch maximale informatie over de te onderzoeken factoren te krijgen. Ook kijken we naar de opzet van een kalibratiemethode (regressie en de analyse hiervan), de validatie van een meetmethode en de interpolatie van monstermetingen met bijbehorende betrouwbaarheidsintervallen.
In deze cursus maak je kennis met de vele facetten van de polymeerchemie: van reactiemechanismes en synthesetechnieken tot fasegedrag, kinetiek, veelgebruikte analyses en duurzaamheidaspecten. De theorie breng je in de praktijk: je werkt zelf een voorschrift voor een polymeersynthese uit de literatuur uit tot een werkvoorschrift dat in het laboratorium uit te voeren is. Aan de hand van het werkvoorschrift kun je het polymeer synthetiseren, waarbij je weet hoe het reactiemechanisme werkt en je de consequenties voor de opstelling en uitvoering van de proef kunt overzien. Vervolgens analyseer en karakteriseer je het polymeer. De analyseresultaten kun je relateren aan de gekozen syntheseroute en bijbehorende kinetiek.
Periode C en D
Met deze cursus bereid je je voor op een Research & Development-positie (R&D-positie) in de chemische industrie en op je eerste stage. Je werkt aan een representatieve casus, waarbij je leert om een praktische vraag te vertalen naar een onderzoekstrategie om producteigenschappen te verbeteren. In een projectachtige setting loop je een paar keer door de R&D-cyclus heen, waarbij je de uitkomst van de voorgaande stap evalueert en gebruikt als input voor de volgende verbeterstap. Optimalisatie van elk van de producteigenschappen vraagt een individuele bijdrage, maar om met het team het gehele product (de applicatie) te optimaliseren is samenwerking essentieel.
Periode D
Na afloop van deze cursus kun je met behulp van monstervoorbehandeling en chromatografie stoffen in relatief complexe farmaceutische producten en/of voedingsproducten identificeren en kwantificeren, en dit rapporteren in een practicumverslag. Je onderbouwt je keuze voor de gebruikte monstervoorbehandeling en instellingen van de chromatografie en detector.
Tijdens de cursus Retrosynthese ga je je verder verdiepen in de organische chemie. Aan de hand van de opgedane kennis tijdens de cursussen Organische synthese 1 en 2 ga je een voorstel doen voor een syntheseroute om eenvoudige nieuwe of bestaande verbindingen te synthetiseren.
In het derde jaar loop je eerst een half jaar stage. We hebben een uitgebreide database met honderden bedrijven waar je stage kunt lopen. Bijvoorbeeld bij een laboratorium van een chemisch bedrijf of bij een gerenommeerde onderzoeksinstelling zoals het RIVM of TNO. Je kunt ook stage lopen in het buitenland.
Het tweede half jaar verdiep je je in Research & Development of Analytical Science. Je volgt specialistische vakken en werkt in een groepje intensief samen met opdrachtgevers uit het werkveld aan actuele vraagstukken. Je hebt bovendien de keuze aan welke opdracht en met welk bedrijf je wilt werken.
In het laatste jaar van je opleiding ga je je een half jaar profileren. Je hebt dan ruimte om extra vakken of een minor te volgen. Hierbij kun je je verder specialiseren in de chemie, maar je kunt ook iets heel anders kiezen. Tot slot studeer je af met een stage bij een bedrijf of onderzoeksinstelling in Nederland of in het buitenland. Over je afstudeeronderzoek schrijf je een verslag en dit verdedig je aan het einde van het jaar.
Periode A en B (beide specialisaties)
Door een extra onderzoek te doen, kun je jezelf verbreden of verdiepen qua onderwerpen waar je aan werkt. Hiermee verbreed of verdiep je je eigen onderzoeks- en experimentele vaardigheden.
- ILC-Minor Food & Pharma;
- ILC-Minor Process Development in Chemical Industry;
- ILC-Minor Applied Bioanalytical and Pharmaceutical Chemistry;
- ILC-Minor Green Chemistry;
- HU-minor;
- Minor bij andere Hogeschool;
- Premaster universiteit;
- Profilering extern.
Periode C en D
Je afstudeeropdracht doe je bij een bedrijf naar jou keuze. Net als bij de stage hebben we een grote database aan bedrijven. Tijdens de afstudeerstage voer je een opdracht voor het bedrijf uit. Daar schrijf je een verslag over, waar je vervolgens een presentatie en verdediging over houdt. Je kunt ook afstuderen in het buitenland, maar vaak wordt er gekozen voor een (internationaal) bedrijf in Nederland.
Naast specialistische kennis en vaardigheden van chemie leer je ook duidelijk te communiceren, te presenteren, goed samen te werken en nauwkeurig verslag te leggen.
Chemie
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Chemie. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de opleiding Chemie werk je wekelijks in het laboratorium, aangevuld met theoretische verdiepingen tijdens colleges. Je volgt hoor- en werkcolleges in groepen van 25 tot 30 studenten en je voert practica uit met circa 15 studenten. In groepjes van 2 tot 5 studenten werk je in verschillende projecten aan onderzoeksvragen. Onze lesvormen zijn erop gericht om jou te helpen actief te studeren.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
Er zijn schriftelijke en online tentamens, je maakt verslagen en geeft presentaties. Ook zijn er enkele praktijktoetsen. Je sluit de opleiding af met een afstudeeronderzoek en verdediging daarvan.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Bij de opleiding Chemie word je in een leerteam van circa 7 studenten met een studieloopbaanbegeleider ingedeeld. Je volgt samen lessen en practica, en voert groepsopdrachten uit. Hierbij geef je feedback aan elkaar en leer je goed samenwerken en studeren. Je studieloopbaanbegeleider begeleidt het leerteam, maar bespreekt ook met jou je persoonlijke voortgang, eventuele studieproblemen en je plannen en keuzes. Je leert deze begeleider aan het begin van de opleiding kennen en hij of zij begeleidt je tijdens de hele opleiding.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina collegegeld.
Bij de start van de opleiding dien je rekening te houden met éénmalige kosten (circa € 60) voor de aanschaf van bijvoorbeeld een laboratoriumjas, een veiligheidsbril en een setje met laboratoriumbenodigdheden. Ook dien je te beschikken over een Casio fx-82MS rekenmachine. 'Verder is het voor deze opleiding noodzakelijk om over een Windows gebaseerde laptop/tablet te kunnen beschikken met bij voorkeur een afneembaar scherm (2 in 1 laptop). De laptop heeft een Intel Pentium processor of beter en beschikt over minimaal 4 GB werkgeheugen.
Houdt daarnaast per studiefase en studieprogramma rekening met aanvullende kosten voor de aanschaf van boeken en andere lesmaterialen.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Chemie studeren bij de HU?
-
Moderne laboratoria
Wekelijks experimenteer je met moleculen in onze moderne laboratoria met state-of-the-art-apparatuur.
-
Verbreden en verdiepen
Naast specialistische kennis en vaardigheden van chemie leer je ook duidelijk te communiceren, te presenteren, goed samen te werken en nauwkeurig verslag te leggen.
-
Veel stage- en afstudeerplekken
We hebben goede contacten met bedrijven en kennisinstellingen, waardoor je kunt kiezen uit veel leuke stage- en afstudeerplekken in binnen- en buitenland.
"De lessen zijn altijd erg gezellig en de lesstof is goed te begrijpen"
Rachelle Granneman (17)eerstejaars student
Na mijn opleiding hoop ik te gaan werken in de voedingsmiddelenindustrie of iets met het milieu te doen. Met chemie kun je alle kanten op, alles wat je om je heen ziet is chemie. o Bij deze opleiding hou je je voornamelijk bezig met de vakken scheikunde, biologie, natuurkunde en wiskunde B. Dus als je dit interessant vind, kom eens kijken op de open dag. Misschien is het iets voor jou.
De lessen zijn altijd erg gezellig en de lesstof is goed te begrijpen. Je kunt de docenten alles vragen over de lesstof. Ik vind het fijn om samen te werken in mijn klas. Je kunt andere mensen helpen met de stof of andersom. Er zijn fijne studeerplekken in alle gebouwen van de school. Bovendien is er ook een gezellige studievereniging V.V.S. Uranymus.
"Docenten zijn deskundig en ervaren. Ze maken lessen die anders saai zouden zijn leuker met een grapje hier en daar"
Bas Langereis (21)derdejaars student
Ik wilde al van kinds af aan weten hoe dingen in elkaar zitten. Vragen zoals “Hoe reageren stofjes?”, “Hoe werkt ons lichaam?” hielden mij enorm bezig. Ik was en ben nog steeds een enorme boekenwurm, dus ik kreeg veel boeken van mijn vader en moeder over deze onderwerpen. Machines uit elkaar pluizen die stuk waren om te kijken hoe ze werkten was ook een van mijn hobby’s. Deze nieuwsgierigheid van hoe de wereld werkt, is er altijd gebleven. Toen was het voor mijn vader (Chemie achtergrond) duidelijk dat ik een onderzoekend iemand was.
Later kwamen biologie, natuurkunde en scheikunde op het VMBO-T en ik vond het geweldig. Daarna ben ik doorgegaan op de HAVO. Uiteindelijk vond ik wiskunde en natuurkunde wat te abstract en dus was scheikunde een logische keuze. Naast de interessante theorie sprak ook het praktische werk me aan. De keuze was toen tussen Hogeschool Leiden en Hogeschool Utrecht.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Utrecht omdat de projecten hier door de leerperiodes heen lopen. Je leert daarbij cruciale dingen zoals plannen en samenwerken in groepsverband. Er is een grote hoeveelheid aan lab uren in groepsverband, waar effectieve communicatie en planning belangrijk is. De docenten op de opleiding zijn grappig, gezellig en is er fijn persoonlijk contact. Ook is de opleiding qua vervoer wat makkelijker te bereiken. Nu is dat nog beter geworden dankzij de “Uithoflijn”.
De docenten zijn goed en bevlogen bezig met hun vak. Ze doen hun best ons goed op te leiden en maken lessen die anders saai zouden zijn leuker met een grapje hier en daar. Ook zijn velen enorm deskundig en ervaren, dus als je extra vragen hebt na de les is dat voor studenten zoals mij een enorme plus.
Helaas zijn er niet zo veel zitplekken op de campus. Dit is een probleem wat al een tijdje speelt. Na een hoorcollege of werkcollege even huiswerk doen en een plek vinden is vaak een uitdaging.
Deze opleiding is zeker aan te raden bij vrienden! Er zijn heel veel specialisten en slimme mensen die al je vragen kunnen beantwoorden over allerlei onderwerpen. Het is een vriendelijke en vaak informele omgeving, waardoor je je snel thuis voelt. Lesgroepen zijn klein, waardoor er vaak persoonlijk contact met leraren en lab assistenten is. Je leert daardoor de leraren echt beter kennen.
Ondertussen heb ik stage gelopen bij een bedrijf dat wereldwijd leidend is in een specifieke tak van de organische chemie. Mijn opdracht was zowel synthese als analyse van polymeren die ik dus zelf had gemaakt. Door zo’n stage ga je goed inzien waar je eigenlijk voor wordt opgeleid.
Na mijn studie denk ik te gaan werken in een onderzoekslaboratorium en ga ik me het liefst bezig houden met syntheses van nieuwe of verbeterde organische verbindingen.
"Ik koos voor chemie omdat ik scheikunde leuk vond"
Koen van den Helder (22)Oud-student Chemie
Ik heb de studie chemie ooit gekozen omdat ik scheikunde een leuk vak vond op de middelbare school. Ik koos voor de Hogeschool Utrecht omdat ik mij daar direct thuis voelde. Er is veel persoonlijk contact met de docenten, wat ik erg fijn vind. Tijdens de opleiding leer je van alles over wat onze aarde draaiende houd: moleculen. Hoe je ze kan maken en analyseren. Zelf ben ik afgestudeerd op de specialisatie analytische chemie. Bij analytische chemie ben je constant bezig met het oplossen van puzzeltjes. Erg leuk, maar soms wel lastig.
Interesse in de bachelor Chemie?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur