Tijdens de opleiding
Door onderzoek te doen ga jij op zoek naar de oplossing voor vragen op het gebied van gezondheid en ziekte. Je leert praktische vaardigheden om in het laboratorium testen en experimenten uit te kunnen voeren. Deze kennis gebruik je later tijdens je stage en je baan in het werkveld.
Studenten ontwikkelen app voor Prinses Maxima Centrum
Tijdens het Data Science Projecticum, ging een groep studenten van Life Sciences aan de slag met een vraagstuk het Prinses Máxima Centrum. De studenten ontwikkelden voor dit kinderziekenhuis een app die helpt efficiënter te checken welke behandeling geschikt is voor een kind.
Tijdens het Data Science Projecticum werken studenten zelfstandig samen met een externe partner. De docent heeft vooral een coachende rol.
Studenten Bas Koppenaal, Daniël Roodzant en Lars de Groot gingen aan de slag met een praktijkopdracht van het Prinses Máxima Centrum. De opdracht had te maken met een specifieke onderzoeksmethode van het Prinses Máxima Centrum. Ze nemen hierbij een biopt van een tumor en kweken deze op zodat ze voldoende hebben om er heel veel verschillende medicaties in verschillende concentraties op los te laten. Zo kunnen ze zien welke medicatie en dosering bij deze specifieke tumor bij deze specifieke patiënt het beste aanslaat, met zo min mogelijk bijwerkingen.”
Deze tests worden geautomatiseerd uitgevoerd en leveren een enorme hoeveelheid data op, die automatisch wordt verwerkt en geanalyseerd. Alleen de metadata-bestanden, dus de bestanden waarin staat bij welke behandeling welke onderzoekscijfers horen, moeten handmatig worden samengesteld, vertelt Lars. “Een tijdrovend en relatief foutgevoelig werkje. Terwijl die bestanden heel belangrijk zijn. De opdracht was om dit proces te verbeteren.”
Onderzoeken en ontwikkelen
De studenten onderzochten hoe de metadata-bestanden precies zijn opgebouwd. Op basis van die analyse ontwikkelden ze een app die het aantal handelingen zo ver mogelijk omlaag brengt. “Daarmee is de kwaliteit flink verbeterd en zijn mensen veel minder tijd kwijt met het maken van die bestanden”, vertelt Lars. “Het is niet bij een papieren oplossing gebleven: we hebben een werkende versie van de app opgeleverd.”
Conclusie
Wat docent Bas van Gestel betreft, is het voor herhaling vatbaar. “De opdrachtgever was erg tevreden, dat was mooi om te zien.” Dat kan opdrachtgever Sander van Hooff beamen: “Het is een boven verwachting mooi product. Natuurlijk kunnen er nog wat puntjes op de i worden gezet, maar het is zeker praktisch bruikbaar.” Volgend jaar werkt het Prinses Máxima Centrum dan ook graag weer mee aan het Data Science Projecticum van Life Sciences:
Ook de studenten waren tevreden. Lars: “Ik vond het ook voor mijn studie een heel waardevol project. Ik zie dat dit soort apps, die kleine dataverwerkingsstappen automatiseren of optimaliseren, steeds vaker nodig zijn. Hiermee kunnen ook mensen die niets weten van coderen zelf aan de slag. Al met al een mooie ervaring dus om mee te nemen in mijn toekomstige werk.”
Een stage van teststraat tot lab
Eind vorig jaar opende op het Utrecht Science Park een ‘innovatie-teststraat’. Mensen kunnen zich via de GGD laten hier testen op corona en meteen meedoen aan onderzoek naar nieuwe testmethoden. Vijf studenten van de HU lopen stage in dit project. “Je werkt mee aan het oplossen van een probleem waar iedereen mee bezig is.”
In de teststraat in Parkeergarage-Zuid van het UMC Utrecht worden niet één maar twee samples afgenomen: één om met de bekende, betrouwbare PCR-test te kijken of iemand corona heeft, en één voor onderzoek naar nieuwe afnamemethodes of innovatieve en snellere testmethodes. Door de uitslagen van beide tests te vergelijken, kijken de onderzoekers van het UMC Utrecht, GGD Regio Utrecht en TNO of de nieuwe tests net zo betrouwbaar zijn als de PCR-test. Hoe sneller een test immers tot een betrouwbare uitslag leidt, hoe lager de drempel om je te laten testen en hoe sneller negatief geteste mensen weer kunnen meedraaien in de maatschappij. De innovatie-teststraat is een initiatief van Utrecht Medisch Centrum Utrecht in samenwerking met GGD regio Utrecht, Hogeschool Utrecht en TNO.
Blij met een plek
Onder de mensen die de tests afnemen, bevinden zich studenten Life Sciences van Hogeschool Utrecht. De meesten doen het als bijbaantje. Voor vijf studenten microbiologie is het echter een stage. Zij nemen niet alleen tests af maar werken ook mee aan het onderzoek in de labs. “Voor studenten is dit een uitkomst: stageplekken zijn in deze tijd dun gezaaid. Met de 1,5 meter regel kunnen veel labs hun eigen mensen al slecht kwijt. Daar passen geen studenten meer bij”, vertelt HU-docent en stagebegeleider Wouter Hendriksen. “Wij zagen echter dat labs die een teststraat aan het opzetten waren, handen tekort kwamen. Wij dachten: daar moeten we toch een stage van kunnen maken.” Via het lectoraat Innovative Testing in Life Sciences & Chemistry is er contact gelegd met het UMC Utrecht en zo is het balletje gaan rollen. “Studenten zijn blij met de stageplaats en vinden het mooi dat ze hiermee aan maatschappelijk relevant onderzoek bijdragen. Met deze stage sta je middenin de maatschappij. Dat past goed bij onze hogeschool.”
Studenten microbiologie Nadine van Drunen en Carlijn Helder kunnen dat beamen. “In september was iedereen om ons heen in paniek bedrijven aan het mailen. Het was door de coronacrisis gewoon ontzettend lastig om aan een stageplek te komen. Toen dit langskwam, zeiden we meteen: mooi, schrijf ons maar in”, vertelt Nadine. Dat ze ook nog iets mogen doen met corona, is een flinke bonus. Carlijn: “Je werkt mee aan het oplossen van een probleem waar iedereen mee bezig is. Dit is echt superrelevant.”
Heel veilig
De stages zijn zo opgezet dat de studenten het hele traject meemaken, van tests afnemen tot het valideren van nieuwe tests. Hoe was het om in de teststraat te werken? “Koud! Maar ook bijzonder om mee te maken”, vertelt Nadine. “Mensen waarderen dat je dat werk doet.” Onveilig hebben de twee zich nooit gevoeld. “In de teststraat ben je altijd beschermd alsof iedereen die langskomt corona heeft. Dat maakt het heel veilig.”
Na drie kwartier een uitslag
Inmiddels is dit deel van de stage afgerond en zitten de studenten in het lab - soms bij het UMC Utrecht, soms bij TNO in Zeist. Carlijn: “We zien op het UMC Utrecht allerlei tests langskomen, van diverse fabrikanten en met verschillende afnamevormen. Bedrijven willen die gevalideerd hebben. Het gaat vooral om sneltests.” En bij TNO? “Daar doen we onderzoek dat langer loopt, naar de LAMP-test. Die test moet al na drie kwartier een uitslag geven. Die techniek is op allerlei luchtwegvirussen toepasbaar. Hij bestaat al even; wij onderzoeken nu hoe effectief hij is bij het aantonen van corona en hoe deze techniek breed kan worden ingezet.”
Zelfstandig
Het labwerk bevalt goed. “We worden opgeleid om zelfstandig te zijn. Hier, in de praktijk, wordt dat ook echt van ons verwacht, vertelt Carlijn. “We krijgen een protocol waar we ons aan moeten houden, maar verder worden we vrij gelaten.” Alle stagiaires werken nu samen aan één project - het valideren van tests. Uiteindelijk krijgen ze bij TNO echter allemaal ook een eigen luchtwegpathogeen om te onderzoeken, zodat iedereen een eigen, uniek stageverslag kan maken. Tenzij corona (weer) roet in het eten gooit, natuurlijk. Nadine: “De stage loopt als het goed is tot 19 september, maar door corona kan het langer gaan duren. Hoe dan ook, wij hebben geluk gehad met deze kans.”
Door hun werk zijn ze inmiddels een soort ervaringsdeskundigen geworden voor hun omgeving. “Iemand stelde voor dat ik maar naar de persconferenties moest gaan in plaats van Hugo de Jonge. Omdat ik het allemaal zo goed kan uitleggen”, lacht Nadine.
Foto boven: Carlijn Helder (l) en Nadine van Drunen (r)
Fotografie: Jeroen van Werkhoven
Bijzonder onderzoek naar hartproblemen na slangenbeet
Gifslangenbeten veroorzaken wereldwijd veel gezondheidsproblemen. Jaarlijks worden miljoenen mensen gebeten. Daarvan komen zeker 150.000 mensen te overlijden en meer dan een half miljoen mensen houdt er blijvend letsel aan over. Studenten en docenten van de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences) van Hogeschool Utrecht (HU) doen in het kader van een internationaal programma onderzoek naar de schade die het gif toebrengt aan het hart en naar de werking van enzymen in het gif. Met als doel te ontdekken hoe de schadelijke werking van een slangenbeet kan worden tegengegaan.
In het onderzoeksprogramma werkt Hogeschool Utrecht, Instituut voor Life Sciences and Chemistry (ILC) samen met vooraanstaande wetenschappers op dit terrein zoals dr. Jeroen Kool (Vrije Universiteit), Mátyás Bittenbinder (Naturalis) en prof. pr. Nicolas Casewell (Liverpool School of Tropical Medicine). En met Jory van Thiel: oud student Life Sciences van de HU. Jory studeert inmiddels Biologie aan de Universiteit Leiden en haalde dit voorjaar de voorpagina van het vooraanstaande wetenschappelijk tijdschrift Science met zijn artikel over slangengif. Waarop hij is geïnterviewd door New Scientist. De samenwerking met de onderzoekers en Hogeschool Utrecht is dan ook tot stand gekomen via Jory.
Inmiddels zijn er vijf derdejaarsstudenten betrokken bij de uitvoering van het onderzoek naar de cardiotoxiciteit van het gif van de Thaise rode cobra en de Texaanse ratelslang op (hart)spiercellen van mensen. Een prachtige mogelijkheid voor studenten Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek (Life Sciences) om aan te haken bij internationaal gezondheidsonderzoek.
Daarnaast ontwikkelen docenten Ronald Vlasblom en Robert-Jan Veldman, samen met hun studenten, proefdiervrije testmethoden om de effecten van het slangengif op (hart)spierweefsel komende jaren op diervriendelijke wijze te kunnen onderzoeken.
Fotografie: Femke van den Heuvel
Inhoud van de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek
In het eerste jaar volg je een programma waarin een brede basis wordt gelegd voor je verdere opleiding. In lesperiodes van negen tot twaalf weken volg je theorie- en praktijklessen. Daarnaast werk je binnen een projectgroep van zes studenten aan een onderzoeksvraag. Je leert hier wat het betekent om onderzoek te doen in het laboratorium. Iedere lesperiode staat een biomedische casus centraal in het onderwijs; metabole ziekte, infectieziekte, tumorbiologie en hart- en vaatziekte. Daarnaast wordt er in het eerste jaar veel aandacht besteed aan je ontwikkeling als student.
Cursussen
De werking van enzymen in je lichaam en de gevolgen van enzymdefecten.
Leer veilig en duurzaam werken in een biomedisch laboratorium.
Data uit biologische experimenten verwerken en interpreteren.
De structuur van micro-organismen in relatie tot ziekten en de werking van het afweersysteem.
Leer veilig werken met micro-organismen in het laboratorium.
Toepassen van kennis en labvaardigheden over infectieziekten in een groepsopdracht.
Leer hoe je de (samen)werking van biomoleculen in een cel onderzoekt in een laboratorium.
De vertaling van DNA naar eiwit en het ontstaan van tumoren door mutaties.
Gebruik maken van databases om biologische vragen op te lossen.
De werking van het bloedvatenstelsel en het ontstaan van hart- en vaatziekten.
In groepsverband werken aan het oplossen van een biomedische casus in het laboratorium.
De eerste helft van studiejaar twee is georganiseerd rondom drie biologische niveaus: moleculair, cellulair en multicellulair (weefsels en organismen). Tijdens de theorielessen en het praktische vaardigheidsonderwijs leer je hoe je op elk van deze niveaus onderzoek kunt doen en welke technieken je daarbij gebruikt. Het projectonderwijs, waarin je in groepjes van vier studenten aan een echte en unieke onderzoeksopdracht werkt, speelt een grotere rol dit jaar.
In het derde studiejaar staat een groot project centraal. In tweetallen werk je onder begeleiding van een docent aan een praktijkgerichte onderzoeksopdracht. Deze opdrachten zijn afkomstig van bedrijven en instituten waar de opleiding mee samenwerkt en waar jij als student ook nauw bij betrokken zult worden. Je kunt kiezen uit projecten die binnen bepaalde thema’s vallen: Human Health Research, Laboratory Animal-Free Innovation, Food & Health Innovations, Circular Chemistry en Healthy Circular Water. Je ondersteunt jouw project en je eigen ontwikkeling door verdiepende keuzecursussen te volgen.
In de tweede helft van het jaar kun je je studie naar eigen interesse en ambitie invullen. Je krijgt dan de mogelijkheid om jezelf te profileren. Je volgt een half jaar onderwijs naar keuze binnen de opleiding Life Sciences of bij een andere opleiding van de HU, een andere Hogeschool of Universiteit. Of je kiest uit een landelijk aanbod van vaststaande onderwijspakketten (minoren). Zo verbreed of verdiep je je kennis en vaardigheden naar eigen inzicht. Je kunt ook een minor of cursuspakket kiezen die je voorbereidt op een masteropleiding aan een hogeschool of universiteit (premaster).
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences)
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Reken op een gemiddelde studie-investering van 40 uur per week. Circa 40% hiervan betreft geroosterde activiteiten die fysiek op school plaatsvinden. Je gaat zowel in de klas, als ook in de praktijk (in het laboratorium) aan het werk. De overige tijd richt je zelfstandig in en besteed je aan de voorbereidingen op de lessen, de practica en toetsen, overleggen met je projectgroep, het uitwerken van je onderzoeksresultaten, het schrijven van verslagen en het voorbereiden van presentaties.
Tijdens de opleiding zijn alle lessen in het Nederlands maar werk je veel met Engelstalige leerboeken, aangevuld met Nederlandstalige cursus-en praktijkhandleidingen, veelal in een digitale leeromgeving (Canvas).
Deze lesvormen kom je tijdens de hbo-opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences) tegen:
- Theorielessen (vaak als instructie-werkcollege, waarbij je de theorie uitgelegd krijgt en gelijk toepast in de opdrachten tijdens de les)
- Laboratoriumvaardigheden (praktijklessen van ca 3,5 uur in het laboratorium)
- Projectonderwijs (samen met enkele medestudenten werk je elke lesperiode aan een onderzoeksproject)
- Meet-the-expert vraagmomenten
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Voor boeken en andere lesmaterialen en laboratoriumbenodigdheden ben je elk jaar ongeveer € 250 kwijt. Verder is het tijdens je opleiding Life Sciences noodzakelijk om over een laptop/tablet te beschikken.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
"Ik zocht een opleiding die zorg en werken in een lab combineerde"
Henny van Kooij (25)Derdejaars student
Voor mij was het belangrijk om een opleiding te vinden die mijn interesse in de zorg en laboratoria combineerde. Toen ik de opleiding Life Sciences tegenkwam, wist ik meteen dat dit de juiste combinatie was, vooral met de specialisatie Microbiologie. De betrokkenheid van de patiënten die je met de minor klinische microbiologie krijgt, maken voor mij dat dit werk zo interessant en waardevol is. Je kan indirect wat betekenen voor iemand, al is het maar een goede diagnose zodat de juiste behandeling ingezet kan worden. Ik hoop dan ook na de opleiding de Medische Microbiologie in te gaan.
Tijdens de opleiding is het fijn om met anderen samen te werken, dit doe je veel ook met projecten, maar hierbuiten is het ook fijn om er gebruik van te maken bij opdrachten. Je leert dan ook goed samen te werken in teamverband, wat weer aansluit op de werkvloer.
De lesstof tijdens de opleiding is heel erg uitdagend en interessant. De docenten geven vakken waar ze in gespecialiseerd zijn wat erg fijn is. Wel zijn de vakken erg groot, maar je gaat ook steeds dieper in op wat je eerder gehad hebt. De onderwerpen van de lessen sluiten heel goed aan op de praktijk. Je voert het ook tijdens de practicumlessen direct uit. Hierdoor leer de je stof ook sneller.
De studie zou ik zeker aanbevelen bij anderen. Ik vind het zelf een erg leuke opleiding, die veel combineert van wat ik interessant vind. Natuurlijk kom je ook minder leuke dingen en vakken tegen, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Het is ook goed te combineren met je privéleven. Meestal is er wel een vrije dag ingeroosterd of heb je minder lange dagen.
"Ik heb levende cellen kunnen muteren om een ziekte model te maken dat voor toekomstige projecten gebruikt kan worden"
Jordi Zwiggelaar (21)Derdejaars student
In mijn derde jaar (specialisatie BMR) heb ik bijvoorbeeld een project ontwikkeld rondom het onderwerp CRISPR-Cas9. CRISPR-Cas9 is een revolutionair stukje biotechnologie die nog maar een paar jaar op de markt aanwezig is. Dankzij de geavanceerde laboratoriums en vele onderzoeksinstituten binnen de HU heb ik levende cellen kunnen muteren om een ziekte model te maken dat voor toekomstige projecten gebruikt kan worden. De HU probeerde mijn ambities te stimuleren waardoor ik me verder kon specialiseren in CRISPR technologie. Ik hoop uiteindelijk ook te werken binnen de CRISPR research.
Naast alle tentamens, projecten en overige school activiteiten hou ik nog genoeg tijd voor mezelf over. Met een bijbaantje van 20 uur per week en een vriendin kan ik nog steeds de tijd vinden om te gamen en een drankje te doen met vrienden.
Naar mijn mening is deze opleiding zeker een aanrader!
Interesse in de bachelor Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences)?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 9.30 tot 16.30 uur