De aanpak van complexe maatschappelijke uitdagingen als arbeidsmarkttekorten, inclusie, verduurzaming en digitalisering heeft mensen nodig die leren en innoveren.

Daarom onderzoeken we wat leerlingen, studenten en professionals moeten kennen en kunnen in een veranderlijke, complexe omgeving. Ook onderzoeken we hoe zij dat het beste leren, en welke leer- en innoveerpraktijken daarbij kunnen helpen. Zodat (aankomende) professionals, van docenten tot verpleegkundigen en programmeurs, richting kunnen geven aan hun werk, nu en in de toekomst.

Ons uitgangspunt is dat leren en innoveren niet alleen plaatsvindt binnen de muren van een onderwijsinstelling, maar juist ook daarbuiten, in de praktijk, op informele momenten en bovenal in contact met anderen. Leren en innoveren gebeurt in een sociale context. Bij ons kenniscentrum stellen we de mens centraal.

Ons onderzoeksprogramma kent drie overlappende speerpunten:

  • vermogens van (aankomende) professionals
  • opleiden en professionaliseren
  • lerende en innoverende netwerken

Onze expertise bevindt zich onder andere op thema’s zoals onderwijsinnovatie, ethisch digitaal innoveren, beroepsidentiteit, interprofessioneel samenwerken, co-creatie, inclusie, onderzoekend vermogen, ontwerpen, gecijferdheid en meertaligheid. Met 18 lectoren en 160 (docent)onderzoekers zijn we een bruisend kenniscentrum met flinke ambities.

Samenwerking

Samenwerken zit in het DNA van ons kenniscentrum. Onze diverse praktijkpartners bestaan onder andere uit overheidsinstanties, mkb, grootbedrijf, en (semi-)publieke instellingen zoals scholen, zorginstellingen en opleidingsinstituten. We werken vaak met participatieve en actiegerichte methoden, waarbij we vanaf het begin impact willen bewerkstelligen in de praktijk. Wil je samenwerken aan duurzame veranderingen voor lerend en werkend Nederland? Neem dan contact op.

Jaarbeeld

In het jaarbeeld blikken we terug op de impact van ons onderzoek.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen en meetups? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Onderzoeksvraag

Op welke wijze kunnen professionals omgaan met complexiteit in beroepspraktijken en richting geven aan hun handelen en ontwikkeling? Deze vraag splitsen we in twee deelvragen:

  • Welke vermogens zijn nodig?
  • Hoe helpen (georganiseerde) leerpraktijken daarbij?

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Kenniscentrum Leren en Innoveren