Het lectoraat onderzoekt hoe professionals betekenisvolle digitale innovatie kunnen vormgeven, waarbij recht wordt gedaan aan de behoeften en waarden van alle betrokkenen. Daarvoor onderzoeken we ook hoe professionals de benodigde digitale en ethische competenties kunnen ontwikkelen.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

Technologische ontwikkelingen bieden veel nieuwe mogelijkheden. Digitale innovaties zijn echter nooit neutraal omdat ze ontworpen en gebruikt worden door mensen. Het is daarom van groot belang dat professionals heel bewust innoveren. Deze onderzoekslijn richt zich op het specificeren van het probleem en het ontwerpen van de oplossing, waarbij menselijke waarden vanaf het begin worden meegenomen door met name ICT professionals.

Na het ontwerp van de digitale innovatie wordt het aangepast en geïmplementeerd in een bepaalde context. Deze onderzoekslijn focust zich daarmee op de vraag op welke manieren de innovatie ingericht en gebruikt kan worden door domeinprofessionals en wat dat voor effect heeft op de werkomgeving. De context van gebruik is hierbij van groot belang.

Publicaties

  • Robots in education Implementing robot tutors in a morally justified way
    • Matthijs Smakman
    • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren
    • Proefschrift
    • 2023
  • Supporting Learning Analytics Adoption Evaluating the Learning Analytics Capability Model in a Real-World Setting
    • Justian Knobbout, Esther van der Stappen, Johan Versendaal, Rogier van de Wetering
    • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren
    • Artikel
    • 2023
  • An empirical study of the Music Copyright System in The Netherlands
    • Nerko Hadziarapovic, Marlies van Steenbergen, Pascal Ravesteijn
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren, Procesinnovatie & informatiesystemen
    • Lezing
    • 2022

Onderwijs

Het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren draagt bij aan digitale onderwijsinnovatie en het ontwikkelen van digitaal en ethisch bewustzijn. Wij zijn nauw betrokken bij Digital Twins Lab en hebben sterke banden met de Instituten voor ICT, Engineering & Design, Media en Archimedes.

Voorbeeld van een technologische ontwikkeling Johan Versendaal

“Onze koers heeft alles te maken met de richting die digitalisering op gaat. Blockchain, kunstmatige intelligentie, big data; het zijn allemaal ontwikkelingen die veel verder gaan dan automatisering.”

Johan Versendaal lector Betekenisvol Digitaal Innoveren

Samenwerking

Bedrijven en organisaties zoeken naar manieren om op verantwoorde wijze met digitalisering om te gaan. Vaak komen inhoudelijke expertise en ICT-kennis samen. Het lectoraat voert opdrachten en projecten uit en verricht onderzoek samen met partners en met (co-)financiering door partners.

Onze lectoren en onderzoekers

Marlies van Steenbergen | lector | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Marlies van Steenbergen

Lector Betekenisvol Digitaal Innoveren Bekijk profiel
Johan Versendaal | lector | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Johan Versendaal

Lector Betekenisvol Digitaal Innoveren Bekijk profiel
Ursula Backhausen| Docent-onderzoeker | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Ursula Backhausen

Docent-onderzoeker Betekenisvol Digitaal Innoveren Bekijk profiel
Matthijs Berkhout | onderzoeker | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Matthijs Berkhout

Onderzoeker Betekenisvol Digitaal Innoveren Bekijk profiel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Volg ons op