Lectoraat Werken in Onderwijs
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Het lerarentekort, de veranderende en veelzijdigheid aan rollen, de geringe diversiteit binnen leraren, managers en bestuurders en de huidige arbeidsomstandigheden zetten het beroep van onderwijsprofessionals onder druk. Ondanks vele initiatieven, zoals hybride docentschap, taakdifferentiatie en schaalpromotie lopen werkdruk en personele tekorten verder op en blijven talenten onderbenut. Onze eerste onderzoekslijn focust daarom op hoe onderwijsprofessionals hun eigen beroepsgroep duurzaam kunnen doorontwikkelen, bijvoorbeeld vanuit herdefiniëring van de beroepsgroep en door verkenning van gevarieerdere loopbaanmogelijkheden die aansluiten op individuele, onderwijsorganisatie-, en maatschappelijke behoeftes.
Onderwijs kent veel negatieve associaties: versnipperde takenpakketten, overbelaste onderwijsprofessionals en beperkte eigen regelruimte. Bovendien neemt de complexiteit van het werk alleen maar toe en dat benodigt nog meer aanpassingsvermogen. Dit vraagt om andere manieren van organiseren, met meer aandacht voor wat nodig is en (al goed) werkt om toekomstbestendig onderwijs te realiseren. Onze tweede onderzoekslijn focust op hoe onderwijsprofessionals hun onderwijsorganisatie kunnen doorontwikkelen, bijvoorbeeld door toe te werken naar meer zelforganisatie en gedeeld leiderschap, passend bij de specifieke context en onderwijsopdracht.
Goed opleiden en professionaliseren van onderwijsprofessionals is essentieel voor zowel beroepsgroep- en onderwijsorganisatieontwikkeling als voor het aantrekken en behouden van onderwijstalent. Intensieve samenwerking tussen opleidingen, werkveld en kenniscentra is hierbij onmisbaar. Want hoe ontwikkelen we (post-)initiële trajecten die qua vorm en inhoud recht doen aan de heterogeniteit van instromers, de gewenste competenties en maatschappelijke urgenties zoals duurzaamheid en diversiteit? Onze derde onderzoekslijn onderzoekt daarom hoe onderwijsprofessionals hun (aanstaande) collega’s toekomstbestendig kunnen opleiden en professionaliseren en welke competenties daarvoor nodig zijn.
Competentieontwikkeling en leerprocessen van studenten in heterogene leernetwerken
Inzicht in de leerprocessen en competentieontwikkeling van studenten binnen heterogene leernetwerken van leraren.
De effectiviteit van regionale kennisnetwerken
In dit project wordt kennis over de effectiviteit van formele netwerken hertaald naar de huidige situatie.
Pilotonderzoek Ontwikkelkracht: onderzoek naar Groeikracht en De Transformatieve School
Onderzoek naar twee trajecten die zijn gericht op een onderzoeks- en verbetercultuur in scholen: Groeikracht en De Transformatieve School.
Publicaties
- De rol van de docentonderzoeker Een onontgonnen gebied in het mbo
- Designing a data feedback program to improve teachers’ science and technology teaching skills in elementary education
- Leidraad Werken aan onderwijsverbetering - handvatten bij aanbevelingen Evidence-informed naar een lerende organisatie in het mbo
Onderwijs
Het lectoraat werkt samen met lerarenopleidingen, HR en hbo-docenten. Ons onderzoek wordt verricht op basis van behoeften uit de praktijk, in samenwerking tussen onderwijsprofessionals (docenten, leidinggevenden, ondersteuners), lectoraatsleden én studenten.
“We onderzoeken de opleiding- en loopbaanmogelijkheden van onderwijsprofessionals en de manier waarop hun werk is georganiseerd. Samen met de praktijk willen we nieuwe mogelijkheden ontdekken voor bijvoorbeeld gedifferentieerde carrièremogelijkheden, meer gedeeld leiderschap en het ontwikkelen van een aantrekkelijker, inclusiever beroepsbeeld.”
Mieke Koeslag-Kreunen Lector Werken in Onderwijs
Samenwerking
Het lectoraat sluit aan op HU-Zwaartepunt Educatie en gaat samenwerken met (leraren-)opleidingen, Teaching & Learning Network, HR, OO&S, Centre of Expertise Talent & Skill van de HU, en regionale, landelijke en internationale partners in onderwijs en onderzoek.