Organiseren van Verandering in Onderwijs
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Binnen het lectoraat zoeken we naar modellen voor het organiseren van veranderingen en proberen we de belangrijke elementen die verandering in het onderwijs complex maken te identificeren. Hoe kunnen we deze veranderingen doelgericht organiseren en evalueren?
Door het monitoren en evalueren van veranderprocessen kunnen opbrengsten beter worden aangetoond, kunnen we leren van verandering en zodoende een collectieve kennisbasis voor de praktijk ontwikkelen.
De maatschappij en de beroepspraktijk veranderen in een hoog tempo. Zo wordt er bijvoorbeeld van Nederlandse scholen verwacht dat ze voor diverse leerlingenpopulaties passend onderwijs bieden, achterstanden ten gevolge van corona wegwerken en neemt de digitalisering toe.
Deze complexe maatschappelijke dynamieken vragen om voldoende wendbaarheid en innovatief vermogen. Wat hebben professionals en organisaties hiervoor nodig?
In een tijd waarin er veel op scholen afkomt moeten we zorgzaam omgaan met het aantal veranderingen en wat dit van schoolteams vraagt. Cruciaal is dan ook een sterke schoolorganisatie met een sterk beleid om veranderkeuzes te kunnen en durven maken. Daarnaast weten ze veranderprocessen op een effectieve en duurzame manier te organiseren om het leren te verbeteren en beschermen ze het menselijk kapitaal in hun organisatie. Naast veranderprocessen stellen we ook beleid en de organisatie centraal.
Innovatiewerkplaats Onderwijsinnovatie
Hoe zet je onderwijsinnovaties om tot veranderingen in de onderwijspraktijk? Werkplaats om samen op zoek te gaan naar oplossingen.
Innovatief vermogen van onderwijsprofessionals bij complexe veranderingen
In dit project onderzoeken we waaruit het innovatief vermogen van leerkrachten en schoolleiders bestaat en hoe dit te versterken.
Naar Eigentijds Opleiden en Professionaliseren
Binnen dit project wordt de opleidingsaanpak van educatieve opleidingen op de HU doorontwikkeld en aangepast via interprofessionele leergemeenschappen zodat toekomstige leerkrachten beter voorbereid zijn om les te geven in de eenentwintigste eeuw.
Publicaties
- ‘To teach or not to teach?’ An exploration of the career choices of educational professionals
- How To Make Evidence-Informed Practice A Day-To-Day Affair
- How a sense of collective efficacy influences teacher learning during change The role of academic optimism and shared vision
Onderwijs, samenwerking en contact
Onderwijs wordt geconfronteerd met vele, verschillende, vaak snelle veranderingen. Onderwijsveranderingen blijken vaak nog weinig succesvol of stoppen vroegtijdig. De effecten of opbrengsten blijven onduidelijk en verdampen snel. Het lectoraat wil een bijdrage leveren om veranderingen op een meer doelgerichte, onderbouwde manier te organiseren en implementeren – zowel bij HU-opleidingen als in scholen.
“We brengen veranderprocessen in kaart om nieuwe kennis voor het collectief op te bouwen. Ook onderzoeken we welke competenties onderwijsprofessionals nodig hebben om op een doordachte manier veranderingen te initiëren, te evalueren en te verduurzamen.”
Kristin Vanlommel Lector Organiseren van verandering in onderwijs
Samenwerking
Het lectoraat werkt nauw samen met het Centre of Expertise Talent & Skill, met opleidingen van de HU en met het Teaching and Learning Network. Ook werken zij veel samen met regionale, landelijke en internationale partners in de beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek.