Menselijke maat in digitale publieke dienstverlening

Een vrouw drinkt koffie en werkt op haar tablet.

Na de toeslagenaffaire blijkt dat de ‘Menselijke Maat’ vaak ontbreekt in publieke dienstverlening. Digitale toepassingen worden gezien als belemmering, maar bieden ook kansen. Dit onderzoek zoekt samen met publieke dienstverleners naar oplossingen voor schaalbare, digitale en menswaardige dienstverlening, waarbij de menselijke maat centraal staat.

Doel

Het onderzoeksdoel is om, samen met publieke dienstverleners, handelingsperspectieven te ontwikkelen voor het bieden van schaalbare, digitale en menswaardige dienstverlening. Dit wordt bereikt door co-creatie met consortiumpartners, waarbij interventies en interactieontwerpen iteratief worden ontwikkeld en getest. Het project resulteert in een praktische handleiding met ontwerprichtlijnen voor professionals, zodat zij innovatieve digitale oplossingen kunnen implementeren die de menselijke maat in reguliere werkprocessen waarborgen.

Resultaten

Het project levert een praktische handleiding op met ontwerprichtlijnen en -proces, waarmee professionals digitale oplossingen kunnen ontwikkelen voor schaalbare, menswaardige publieke dienstverlening binnen hun organisatiecontext.

Looptijd

01 oktober 2025 - 01 oktober 2027

Aanpak

Het project wordt vormgegeven via ontwerpgericht onderzoek met publieke dienstverleners, waarbij in co-creatie digitale oplossingen worden ontwikkeld, getest en vertaald naar praktische ontwerprichtlijnen voor schaalbare dienstverlening met menselijke maat. 

Impact voor het onderwijs

De oplevering van content en casestudies voor onderwijscurricula draagt bij aan twee strategische onderwijsprogramma’s: 

1. De Strategische Agenda Hoger Onderwijs ‘Houdbaar voor de toekomst’ (2019) richt zich op betere aansluiting van onderwijs en onderzoek bij de samenleving en arbeidsmarkt, met vernieuwing door samenwerking. 

2. Sectorverkenning HEO 2021 benadrukt dat de digitale en technologische veranderingen nieuwe vaardigheden vereisen van HBO/HEO-professionals om tegemoet te komen aan de behoeften van publieke en private werkgevers.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerkingspartners

Samenwerking met kennispartners: Hanzehogeschool, lectoraat Marketing en Ondernemen

Cofinanciering

Dit project is mede gefinancierd door Gemeente Den Haag, Sociale Dienst Drechtsteden, RDW, Gemeente Breda, Gemeente Utrecht en Gemeente Zwolle.


Emiel Eijdenberg

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience