Toelating

Ben je enthousiast over de opleiding Vaktherapie? Bekijk hieronder de toelatingseisen om te zien of je met de opleiding kunt beginnen.

Instroomeisen Vaktherapie

Je kunt de opleiding Vaktherapie aan de HU volgen met een mbo-opleiding (niveau 4). Wil je meer weten? Kijk dan op de pagina over doorstuderen na mbo.

Met een afgeronde havo- of vwo-opleiding kun je aan de bachelor Vaktherapie beginnen. Het maakt niet uit welk profiel je hebt.

Ben je gediplomeerd kunstvakdocent beeldend, drama of schoolmuziek en heb je je diploma behaald in 2012 of later, dan kun je instromen in de hoofdfase van de bachelor Vaktherapie. Voor de vrije profilering kun je vrijstelling aanvragen via de examencommissie zodra je met de opleiding bent gestart. Dit betekent dat je de opleiding in 2,5 jaar kunt afronden.

Ben je 21 jaar of ouder en voldoe je niet aan de toelatingseisen? Dan mag je deze opleiding ook volgen als je het 21+-toelatingsonderzoek haalt. Schrijf je in voor de opleiding via Studielink en meld je aan voor het onderzoekexterne link.

Het is voor de opleiding Vaktherapie deeltijd een voorwaarde dat je werkt in een voor jouw studie relevante functie in het sociaal domein, waarbij je met behulp van je kunstvorm mensen helpt (weer) regie over hun leven te krijgen. Dit betekent dat je in jaar één voor minimaal 8 uur per week over een relevante praktijkplek beschikt. Dit mag ook in de vorm van een stage of vrijwilligerswerk. Vanaf jaar twee is het noodzakelijk dat je minimaal 16 uur per week over een relevante praktijkplek beschikt. Je moet uiterlijk per 15 augustus aantonen dat je per 1 september een relevante praktijkplek hebt.

Aan deze praktijkplek worden praktijkplekeisen gesteld die je hieronder kan lezen. Twijfel je of je werk relevant is of heb je andere vragen over de criteria? Neem dan contact op via vaktherapie-selectie@hu.nl.

Aan de praktijkplek worden de volgende voorwaarden gesteld:

Voorwaarden praktijkplek jaar 1

Studenten mogen geen therapie geven in de zin van behandelen. Binnen de praktijkplek heeft de student:

  • werk voor tenminste 8 uur per week op een voor de studie relevante functie in het sociaal domein. Voor een ouderejaars student is dat tenminste 16 uur per week.
  • werk bij een instelling in de sociaal agogische sector waarbinnen creatieve activiteiten kunnen worden aangeboden door de student met agogische dan wel ontwikkelingsgerichte doelen aan cliënten of doelgroepen.
  • de mogelijkheid om begeleidend te kunnen leren werken: gericht op het creëren van ontspanning, het handhaven van evenwicht, het verminderen van beperkingen of het bevorderen van ontwikkeling. Het kunstvak van de student wordt daarin mede ingezet.
  • een praktijkplek waar men  bereid en in staat is om samen met de student een takenpakket samen te stellen waarin de student zich kan ontwikkelen in het begeleiden, ondersteunen of helpen ontwikkelen van cliënten of doelgroepen.
  • een praktijkplek waar men bereid en in staat is om de student de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen in het voorbereiden, begeleiden en evalueren van creatieve activiteiten in het eigen kunstvak en eventueel daartoe materialen of budgetten ter beschikking te stellen. 
  • een praktijkplek waar de student opdrachten kan uitvoeren die geformuleerd staan in de onderwijsprogramma’s of de toetsing. De praktijkbegeleider kan daarbij worden gevraagd om feedback en/of fiattering.
  • een praktijkplek waar minimaal 1 jaar het voortbestaan is gegarandeerd voor de duur van de praktijktijd.
  • een praktijkbegeleider die minstens 1 keer per maand begeleidingsgesprekken met de student kan voeren waarin inhoudelijke feedback wordt gegeven.
  • een praktijkbegeleider die 2 keer per jaar een adviesbeoordelingsformulier invult.

De lesdagen van jaar 1 zijn woensdag en donderdag. De student is dan niet beschikbaar voor de praktijk.

Voorwaarden praktijkplek jaar 2

Binnen de praktijkplek heeft de student:

  • de mogelijkheid om de kunstdiscipline actief in te zetten en te onderzoeken in relatie tot de doelgroep.
  • ruimte en tijd om verslagen te kunnen maken.
  • de beschikking over materiaal, of een budget, voor het werken in de kunstdiscipline (drama, muziek of beeldend).
  • de mogelijkheid om in teamverband te kunnen overleggen.
  • in overleg en passend toegang tot beleidsmatige cliëntgegevens.
  • een gegarandeerde praktijkplek, ten minste  voor de duur van het praktijkleren.
  • een praktijkplek waar men bereid en in staat is om samen met de student een representatief takenpakket samen te stellen waardoor de student begeleidende, ondersteunende of coachende taken uit kan voeren, veelal met inzet van het kunstvak. 
  • een praktijkbegeleider die met enige regelmaat begeleidingsgesprekken met de student voert waarin inhoudelijke feedback wordt gegeven. De praktijkbegeleider formuleert schriftelijk 3 keer per jaar een adviesbeoordeling.

In de 2e helft van het jaar wordt ervan uitgegaan dat de student ongeveer 8 uur per week bezig kan zijn met inzet van de kunstdiscipline op de praktijkplek.

De lesdag in jaar 2 is dinsdag. De student is dan niet beschikbaar voor de praktijk.

Selectieprocedure bij Vaktherapie

Voor toelating tot de opleiding Vaktherapie ben je verplicht deel te nemen aan een selectiebijeenkomst. Doel hiervan is om te testen of je beschikt over voldoende competenties in jouw kunstvorm om de studie te volgen. Word je tijdens deze selectie afgewezen, dan kan je helaas niet starten met de opleiding.

Je bereidt je voor op deze selectiebijeenkomst met 2 thuisopdrachten:

  • Je schrijft een brief waarin je aangeeft wat je tot nu toe gedaan hebt met je kunstvorm. Je beschrijft hoe je jezelf en het werken met je kunstvorm ziet binnen de context van de hulpverlening.
  • Je bereidt kunstvormopdrachten voor die je presenteert tijdens de selectiebijeenkomst.

Deze selectiebijeenkomsten starten in januari. Heb je vragen over de selectieprocedure? Mail dan naar vaktherapie-selectie@hu.nl. Voor de selectiebijeenkomst meld je je rechtstreeks aan bij de opleiding. Het programma van de bijeenkomst neemt 1 dagdeel in beslag.

De selectiebijeenkomst vindt plaats in een groep van maximaal 10 kandidaten. De kandidaat studeert van tevoren een monoloog in die tijdens de bijeenkomst gepresenteerd wordt. Vervolgens worden improvisatieopdrachten gegeven, zowel individueel als in groepsverband.

De kandidaat moet voldoende affiniteit met drama hebben en kan aangeven wat dit voor rol in het leven speelt. De kandidaat kan mondeling reflecteren op eigen spel (kan motieven, handelingen en gevoelens beschrijven en kan daar een oordeel over formuleren) en toont aan over de volgende basisvaardigheden te bezitten en daarmee kan variëren:

  • stem
  • mimiek
  • houding en beweging
  • ruimtegebruik

De kandidaat kan niet alleen de ingestudeerde tekst uitbeelden, maar kan zich ook inleven, kan variatie in het spel aanbrengen, heeft aandacht besteed aan de voorbereiding, kan samenwerken, luisteren, omgaan met kritiek, kan zich laten verrassen door anderen en durft daarop in te spelen (improviseren). De kandidaat kan zowel in als buiten het spel communiceren met anderen, kan een mening geven over het spel van anderen, gaat respectvol met anderen om en gaat zorgvuldig met het materiaal om. De kandidaat kan laten zien plezier te hebben in drama.

Aanmelden selectiebijeenkomst Drama

Vul het aanmeldformulier in voor aanmelding voor de selectiebijeenkomst en lever je motivatiebrief aan per mail. Let op: de aanmelding is pas geldig na ontvangst van een motivatiebrief.

Voor de selectiebijeenkomst vragen wij je mee te nemen: 5 werkstukken ‘platte vlak’ en 5 werkstukken ‘ruimtelijk’, voor zover mogelijk, anders foto’s van de betreffende werkstukken. Het werk mag niet ouder zijn dan 2 jaar.

De selectiebijeenkomst omvat het bespreken van het meegebrachte werk, uitvoeren van een samenwerkingsopdracht en een oriënterend gesprek over de verwachtingen m.b.t. beroep en opleiding. Aandachtspunten bij het beoordelen tijdens de presentaties van het beeldend werk, individueel of in groepsverband, zijn:

  • variatie op het gebied van materiaalkeuze en materiaalgebruik
  • variatie m.b.t. plattevlak techniek (2D) en ruimtelijk werk (3D)
  • variatie in thema- en onderwerpkeuze

Er wordt van je verwacht dat je zowel figuratief als experimenteel en improviserend kunt vormgeven.
De selectie vindt plaats in een groep van maximaal 10 aspirant-studenten.
Het resultaat van de toelatingstest wordt binnen twee weken schriftelijk meegedeeld. Een aspirant-student mag maximaal twee keer per jaar aan de selectie meedoen, mits dit gebeurt op de geplande selectiedata. Heb je de selectie niet gehaald, dan kun je niet met de opleiding beginnen.

Aanmelden selectiebijeenkomst Beeldend

Vul het aanmeldformulier in om je aan te melden voor de selectiebijeenkomst en lever je motivatiebrief aan per mail.

Let op: De aanmelding is pas geldig na ontvangst van een motivatiebrief.

De selectiebijeenkomst vindt plaats in een groep van maximaal 10 aspirant-studenten en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een individuele muzikale presentatie waarin je twee stukken laat horen. Een instrumentaal stuk op een instrument naar keuze en een zelfgekozen lied wat je ten gehore brengt en waarbij je jezelf begeleidt op een akkoordinstrument (piano, gitaar, accordeon, harp etc.).
  • Groepsopdrachten, waarin het vermogen tot muzikaal samenspel, muzikaal experimenteren en daarop reflecteren wordt onderzocht. Er wordt onderzocht of je voldoende affiniteit hebt met improvisatie (daarvoor is het niet per se nodig dat je er al ervaring mee hebt!) en hoe je samen met anderen tot muzikale vormgeving komt.
  • Ook is er ruimte voor vragen over je motivatie, muzikale ervaring en werkvormen.

Aanmelden selectiebijeenkomst Muziek

Vul het aanmeldformulier in om je aan te melden voor de selectiebijeenkomst en upload je motivatiebrief.

Let op: De aanmelding is pas geldig na ontvangst van een motivatiebrief.

Neem contact op via de mail: vaktherapie-selectie@hu.nl of telefoon: 088 - 481 23 09.

Aanmelden Selectiebijeenkomst

Vul het aanmeldformulier in om je aan te melden voor de selectiebijeenkomst.
Let op: de aanmelding is pas geldig na ontvangst van een motivatiebrief.

Vragen over de opleiding?