De opleiding

Er is veel aandacht voor de kunstvorm van je keuze. Je verbreedt je repertoire en je leert hoe je muziek, beeldende vorming of drama kunt inzetten als vaktherapeut. Daarnaast is er veel aandacht voor je eigen ontwikkeling, ondernemerschap en onderzoek.

Vaktherapie (Creatieve Therapie), tijdens de opleiding

Inhoud van de opleiding Vaktherapie

Tijdens het eerste jaar ontdek je het brede sociale werkveld. Je volgt hoorcolleges, bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie. Bij de werkcolleges werk je met je studiegenoten aan een casus, of plan je een activiteit. Daarnaast is er het hele jaar door veel aandacht voor je kunstvak. Je gaat ontdekken hoe je drama, muziek of beeldende vorming kunt gebruiken om mensen te helpen door tenminste 8 uur per week in de praktijk te werken.

De vakken van jaar 1

In het 2e jaar werk je 16 uur in de praktijk, waarbinnen je 8 uur met je kunstvorm mensen begeleidt. Daarnaast leer je over verschillende psychologische stromingen en creatief-therapeutische werkwijzen. Ook beleid en wet- en regelgeving komt aan bod. Je ontwikkelt je verder in gesprekstechnieken en gaat je kunstvak methodisch inzetten, vanuit theorie onderbouwd.

De vakken van jaar 2

In jaar 3 verdiep je je verder in vaktheorieën en therapievormen. Je werkt 16 uur in de praktijk, waarvan je 8 uur vaktherapie geeft. Met docenten, medestudenten en praktijkbegeleiders bespreek je steeds wat je doet en waarom. Door hun feedback leer je kritisch naar jezelf en je handelen te kijken.

De vakken van jaar 3

In de eerste helft van jaar 4 werk je 16 uur in de praktijk. Daarna richt je je op je afstudeeropdracht. Dat bestaat uit een praktijkgericht onderzoek, een eindpresentatie over je kunstdiscipline, en een essay. Hierin geef je je visie op het beroep en op je kunstdiscipline. Je presenteert je afstudeeropdracht op de studentenconferentie voor een publiek dat je deels zelf uitnodigt.

De vakken van jaar 4

De Vaktherapie docenten

Gerben Roefs

Gerben Roefs, MMTh

Hogeschooldocent Vaktherapie muziek / Muziektherapeut

Gerben heeft als muziektherapeut 9 jaar ervaring in de forensische psychiatrie en is recent overgestapt naar het werkveld van de ouderenzorg. Kenmerkend voor Gerben is dat hij nieuwsgierig en leergierig is. Hij vindt het belangrijk dat studenten hun eigen passie ontdekken en zich van daaruit tot autonome en authentieke muziektherapeuten ontwikkelen. Binnen het docententeam zit hij in de ToetsExpertCommissie.

Patricia Vos

Patricia Vos, MATh

Hogeschooldocent Vaktherapie beeldend

Patricia is geregistreerd vaktherapeut beeldend en speltherapeut en verzorgt op de opleiding methodieklessen voor beeldend studenten.
Zij is 22 jaar werkzaam geweest in de open en gesloten Jeugdzorg en heeft onderzoek gedaan naar de effecten van beeldende therapie bij kinderen met hechtingsproblemen.
Naast haar werk voor Hogeschool Utrecht heeft Patricia een vrijgevestigde praktijk voor beeldende- en speltherapie. Zij is betrokken bij het FVB Kennisnetwerk Affectregulerende Vaktherapie en is mede ontwikkelaar van de methode Affectregulerende Vaktherapie.

Marc Willemsen

Drs. Marc Willemsen

Hogeschooldocent Vaktherapie drama / Dramatherapeut

Vanuit enthousiasme voor het vak is Marc al jaren werkzaam in de kinder-, jeugd- en (jong)volwassenen hulpverlening, actief binnen het lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK) en als bestuurslid verbonden aan de European Federation of Dramatherapy (EFD). Hij is geregistreerd dramatherapeut, psychodramatherapeut, groepswerker, supervisor en graduate in Developmental Transformations. Hij maakte voorstellingen voor vluchtelingenkinderen. Ook als coördinator internationaal van de opleiding beweegt hij studenten om over grenzen heen te kijken. Als docent methodiek blijft hij verwonderd over hoe er vrijwel altijd, hoe klein ook, een gezamenlijke ingang tot een speelvlak is.

Meer weten over deze opleiding?

Naast de combinatie van werk (soms zelfs naast de 16 uur praktijktijd ), de lesdag en je privéleven, moet je rekening houden met een studiebelasting van ongeveer 8 uur per week. Je krijgt de volgende lesvormen:

  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • projecten
  • praktijkstage
  • intervisie
  • leerteams
  • werkplaatstijd begeleid en onbegeleid

Tijdens de deeltijdopleiding Vaktherapie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Het hebben van relevant werk is verplicht. Dat hoeft geen betaald werk te zijn. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 50 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.

Voor de deeltijdopleiding is het noodzakelijk dat je over een relevante werkplek beschikt. In de propedeuse is dat minimaal 8 uur per week, in de hoofdfase is dat 16 uur per week. 

De eisen aan een werkplek vind je onder tabblad “Toelating”. 

Twijfel je of je werkplek voldoet? Of heb je andere vragen over de criteria? Neem contact op met deeltijdcoördinator Judi Janssen of met Astrid Woordes via vaktherapie-selectie@hu.nl.

Bij het behalen van je diploma ontvang je de Bachelor of Arts (BA).

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer €400 kwijt.

 

Per 1 september 2018 is de naam van opleiding Creatieve Therapie gewijzigd in Vaktherapie. Deze naamswijziging van de opleiding is gebeurd op uitdrukkelijk verzoek van het werkveld.

"De deeltijdopleiding is een prettige combinatie tussen theorie en praktijk"

Margot Voermans (46)

Vragen over de opleiding?