De opleiding

Bij de deeltijdopleiding Commerciële Economie aan Hogeschool Utrecht heb je zelf de regie in handen. Afhankelijk van je persoonlijke situatie, vooropleiding en werkervaring kun je sneller of langzamer door je studie heen.

Je krijgt les aan de hand van actuele onderwerpen uit het werkveld. Doordat de docenten veelal uit de praktijk komen, krijg je tijdens de colleges veel interessante cases. Ook leer je van elkaars praktijkvoorbeelden. Op deze manier kun je de theoretische kennis die je krijgt aangereikt, makkelijker vertalen naar de werksituatie. Elk onderwerp sluit je af met een concreet product. Dit kan een introductieplan zijn voor een nieuw product, maar ook een marktverkenning voor de buitenlandse markt, compleet met entreestrategie. Aan de hand van dit product, of een assessment, word je getoetst.

Commerciele Economie, tijdens de opleiding

Nieuwe, actuele modules in ontwikkeling

We zijn constant in gesprek met lectoraten en de beroepspraktijk om te kijken wat uitdagingen nu en in de toekomst zijn en hoe we ons onderwijsaanbod daarop kunnen afstemmen. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen? Houd dan deze website goed in de gaten en meld je aan voor de online open avond.

Inhoud van de opleiding Commerciële Economie

 

Je leert in het eerste jaar invulling te geven aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie als de maatschappij. Dit doe je (onder andere) door klantanalyses te maken en deze te vertalen naar een duidelijke aanpak. Je leert verschillende belangen en interesses van verschillende partijen met elkaar te verbinden en ontwikkelt passende verdienmodellen voor je eigen organisatie. Je werkt opdrachten uit voor je eigen bedrijfspraktijk/organisatie, waarbij de toepassing steeds centraal staat.

Je gaat in op de thema’s data en digital. Je leert je hoe je data kunt verkrijgen, vertalen en strategisch inzetten om tot waardevolle inzichten te komen om betere commerciële beslissingen te nemen voor jouw klanten en organisatie. Daarnaast krijg je alles te weten over het inzetten van AI in een commerciële context door kennis te maken met verschillende AI-toepassingen. Ook leer je hoe je op effectieve wijze kunt communiceren met klanten en hun vragen en verzoeken kunt beantwoorden. Tot slot ga je in op het laten groeien van jouw bedrijf door middel van marketing.

In het derde jaar ga je aan de slag met merk-en klantbeleving. Je leert een merkidentiteit definiëren en betekenisvolle merkervaringen en klantbelevingen creëren, die bijdragen een meervoudige waardecreatie. Daarna ga je aan de slag met innovaties. Je leert hoe je op basis van gestructureerde methoden een innovatie kunt ontwikkelen. Vervolgens schrijf je hier een marketingplan voor en bouw je een gedegen business case op. Ook ga je dieper in op de strategie van je eigen organisatie en hoe je deze kunt verbeteren. 

Nadat je je ten slotte hebt verdiept in commercieel leiderschap, begin je met je afstudeeropdracht. Je gaat aan de slag met een probleem uit je eigen organisatie. Op basis van analyse en onderzoek kom je met een concrete oplossing die ook daadwerkelijk geïmplementeerd kan worden.

Wil je een losse module volgen?

Volg je een andere economische deeltijdopleiding bij Hogeschool Utrecht en wil je een of meerdere modules van de bachelor Commerciële Economie volgen? Dat kan. Stuur een mail naar support.imc@hu.nl.

De Commerciële Economie docenten

De docenten van de deeltijdopleiding commerciële economie zijn hoogopgeleid en hebben veel praktijkervaring. Ze zijn getraind in het optimaal begeleiden van professionals. Maak kennis met een aantal docenten:

Portret Paul-Peter Fransen

Paul-Peter Fransen

Paul-Peter Fransen is sinds 2013 verbonden aan de opleiding Commerciële Economie. Tijdens zijn functie als hoofd marketing & communicatie van Rabobank Utrecht begon hij als lid van de Beroepenveldcommissie, praktijkbegeleider en gastdocent. Vanaf 2018 is hij docent en geeft  onder andere les in Sales, Business Development en Innovatie.

Hij is initiator van de “Ideation Days” op het Utrecht Science Park waarbij studenten op 1 dag 100 ideeën genereren voor hun opdrachtgever. “Door mijn overstap naar het onderwijs zie ik nog beter hoe waardevol het is als bedrijf om mensen met recente kennis van de theorie in huis te hebben; als bedrijf ontwikkel je vaak een tunnel visie”.

Paul-Peter werkte 25 jaar jaar binnen de financiële dienstverlening in (internationale) marketing en business development functies bij Atradius, ABN AMRO, Rabobank en twee start-ups. Hij is expert op het gebied van toegepast creatief denken. Hij was medeverantwoordelijk voor de uitrol van de NCM Global Policy (de eerste wereldwijde kredietverzekeringspolis) en de ABNM AMRO Moederdagpolis (voor de sierteeltsector) en introduceerde het “klantreis-denken” binnen de Rabobank.

Foto van docent Evelien Besseling (Commerciële Economie)

Evelien Besseling

Evelien heeft een achtergrond als marktonderzoeker, zowel aan bureau- als aan opdrachtgeverszijde. Haar expertise ligt in het kwalitatieve onderzoek. Als onderzoeker heeft zij zich verdiept in een grote diversiteit aan doelgroepen voor vele verschillende opdrachtgevers in branches als de retail, media, overheid en finance. Naast docent is Evelien als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Marketing & Customer Experience.

Meer weten over deze opleiding?

Een hbo-opleiding biedt je veel kennis en inzichten in de gekozen studierichting. Maar die kennis alleen maakt je nog geen hbo-professional. Juist de combinatie met professionele ontwikkeling zorgt ervoor dat jij straks het verschil kunt maken. Omdat wij weten hoe belangrijk dit is, besteden we hier gedurende de hele opleiding aandacht aan. We noemen dat professionalisering: een dynamisch proces, gericht op het uitdiepen en verbeteren van de kwaliteit van je professionele handelen. Het gaat niet alleen om het ontwikkelen van competenties maar ook om het vormen van een heldere professionele identiteit. Wie ben jij als professional en waar sta jij voor? Wat drijft jou en wat belemmert jou? Hoe zorg je dat je je steeds blijft ontwikkelen? Door onder andere workshops, intervisie, coaching en heel veel ervaring op te doen ontwikkel je je tot een reflective practitioner met impact.

De gemiddelde studiebelasting bedraagt, inclusief de lessen, 15 tot 20 uur per week. Je hebt 5 lesdagen in een blok van 10 weken verdeeld over twee vrijdagen (14.00 - 20.30 uur), twee zaterdagen (10.00 - 16.30 uur) en de examinering.

Heb je veel relevante werkervaring of een vooropleiding waardoor je bepaalde competenties al hebt verworven? Dan kun je de opleiding sneller afronden. Dit kun je doen door de vrijdagen en zaterdagen les te volgen.

Het onderwijs is praktijkgericht. Naast lessen op de HU ga je ook op je eigen werk aan de slag met praktijkopdrachten.

Tijdens de deeltijdopleiding Commerciële Economie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)externe link.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 500 kwijt.

In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle regelingen en afspraken in de gids.

Commerciële economie deeltijd: lessituatie

Interesse in de bachelor Commerciële Economie?

Vragen over de opleiding?

Volg ons