Tijdens de opleiding

Tijdens de hbo-opleiding Digitale Techniek & Media leer je hoe je digitale content maakt en publiceert op internet, tv en/of radio. Je duikt in de wereld van Virtual Production door een virtuele studio in VR te ontwerpen en augmented reality toe te passen. Je werkt met je studiegenoten in projectteams. Samen zijn jullie bezig in Amersfoort maar ook op het mediapark in Hilversum en bij bedrijven in de omgeving. Zo leer je al je kennis meteen toe te passen in de praktijk en ben jij straks helemaal klaar voor het werkveld.

Inhoud van de opleiding Digitale Techniek & Media

Op school werk je aan projecten en volg je werkcolleges, en gastlessen over de onderwerpen broadcasting, Virtual Production, vormgeving en samenwerken. Samen met studiegenoten vorm je een leerteam, waarin jij je eigen manier van leren ontdekt. Een leerteambegeleider helpt je met je professionele ontwikkeling, zodat jij straks helemaal klaar bent voor een baan of vervolgstudie.

Tijdens deze opleiding:

  • leer je video- en audiocontent te produceren, registreren, optimaliseren en publiceren voor internet, TV en radio;
  • leer je samen te werken in een team volgens diverse methodieken en werkmethode;
  • leer je extended reality oplossingen te maken, zoals een virtuele studio in VR en augmented reality toe te passen;

Tijdens je eerste jaar op onze opleiding ga je drie tot vier dagen per week aan de slag met fictieve én echte projecten. Wij noemen dit ook wel leertaken. De andere dagen werk je zelfstandig, of spreek je af met je projectgroep. We beginnen de dagen op school met een gezamenlijk dagstart, waarna docenten in een werkcollege de benodigde kennis overbrengen. De kennis kun je tijdens of na de dagstart vrijwel direct toepassen in het project. In de middag wordt er zelfstandig samengewerkt en is er ruimte voor feedback en aanvullende workshops.

  • In het eerste halfjaar ga je samen met medestudenten aan de slag met projecten uit de branche. Het doel is het opleveren van een beroepsproduct, bijvoorbeeld een podcast, explainer video of een virtuele studio. Op die manier leer je basisvaardigheden voor het registeren, publiceren en optimaliseren van content, het ontwikkelen van digitale media en samenwerken in een projectteam.  
  • In het tweede helft van het  jaar ga je aan de slag met complexere - o.a. meercamera - projecten voor echte opdrachtgevers, zowel binnen als buiten de HU. Jouw projecten verbeter je door steeds te testen. Je verzamelt en visualiseert externe data (denk aan verkiezingsuitslagen die je via een realtime 3D-systeem grafisch in een live-uitzending weergeeft) en leert werken in een remote production-omgeving.

Naast de projecten is er ruimte om te experimenten met nieuwe technieken voor de lopende of je eigen projecten in het MakerSpace. In de MakerSpace groep kan je aan de gang met bijvoorbeeld het programmeren van robots, 360º videocamera's en VR-headsets. Het is ook mogelijk om een bij XR-Lab jezelf verder te ontwikkelen op het gebied van extended reality. Bij XR-Lab zijn senior docenten aanwezig die coaching en begeleiding aanbieden aan jou en aan studenten van XR-Lab zelf.

Het laatste jaar van de opleiding staat in het teken van stage lopen en afstuderen in het bedrijfsleven. Je komt op vaste momenten op school en leert tijdens leerteamleren hoe je bouwt aan je professionele netwerk en je eigen opgestelde leerdoelen behaalt. Na het afronden ben jij helemaal klaar om de volgende stap in je toekomst te maken!

Studenten in overleg
  • 60%Praktijk
  • 40%Theorie

Zelfstudie

20
uur per week
  • 40%individueel werk
  • 60%Groepswerk

Studiebelasting

40
uur per week

    Meer weten over deze opleiding?

    Een Associate degree is een praktijkgerichte, tweejarige hbo-opleiding. Met een Ad-diploma vergroot je je kans op een baan, zonder meteen een volledige vierjarige bacheloropleiding te moeten volgen. Na een Ad-opleiding kun je alsnog doorstromen naar een bacheloropleiding en deze verkort doorlopen.

    Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt.

    Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.

    Tijdens de opleiding moet je beschikken over je eigen laptop. Bekijk de minimale en de aanbevolen specificaties voor je eigen laptop.

    Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Kies een volledig programma of kom zelf met een idee. 

    Aan het einde van je eerste studiejaar ontvang je een studieadvies. Dat advies kan inhouden dat je geschikt wordt geacht voor de opleiding, een verwijzingsadvies als een andere opleiding beter bij je lijkt te passen, of het advies om met de studieloopbaanbegeleider een studieplanning op te stellen.

    Het betreft hier geen bindend advies: je hoeft het advies niet op te volgen. Uiteraard gaan we ervan uit dat je het advies zorgvuldig weegt.

    Waarom Digitale Techniek & Media studeren bij de HU?

    • Veel praktijkervaring

      Leren doe je bij ons niet alleen op school, je werkt ook aan echte projecten voor bedrijven en andere opdrachtgevers.

    • Leren van en met elkaar

      Je werkt samen met een groepje medestudenten in een leerteam. Zo leer je samen, oefen je met elkaar en kun je ook samen je leerproces verbeteren.

    • Betrokken docenten

      Je docent is ook je coach. Hij of zij geeft specifieke aandacht aan jouw ontwikkeling als digital professional.

    Heb je nog vragen?