Mieke wil met praktijkgericht onderzoek eraan bijdragen dat werken in het onderwijs aantrekkelijker wordt en dat onderwijsprofessionals met plezier kwaliteit van kunnen werk leveren. Ze combineert onderwijs- en organisatiewetenschappen met praktijkinzichten. Haar onderzoek verricht ze in de driehoek van beroepspraktijken, kennisinstellingen, en HU-opleidingen.
Ze werkt nauw samen met het HU-expertisegebied Samen Lerend, Dienst Human Resources, het Teaching & Learning Network en de Dienst Onderwijs, Onderzoek & Studentzaken. Als directeur draagt ze bij aan ontwikkeling van profiel/programma, doorwerking, kwaliteit en organisatie van Kenniscentrum Leren & Innoveren en het HU-onderzoek. Mieke is tevens associate researcher aan Universiteit Maastricht.
Mieke promoveerde op Leiderschap voor teamleren (Universiteit Maastricht, 2018) en is opgeleid als onderwijskundige (Radboud Universiteit, 2004) en leerkracht (Saxion Hogeschool, 2002). Ze doceerde, leidde curriculuminnovaties bij lerarenopleidingen, begeleidde docenten- en managementteams en was lectoraatslid Professionalisering van het Onderwijs bij Zuyd Hogeschool.
"Meer werkplezier? Start goed, blijf ontwikkelen, organiseer slim, en focus op lerenden"
Expertises
- Leiderschap
- Samenwerking in teams
- Curriculumontwikkeling
Publicaties
- Blijven werken in onderwijs Continuering lectoraat Werken in Onderwijs
- Hoe geven we vorm aan de begeleiding van zij-instromers-in-beroep? Gesprekstool voor schoolteams en opleiders
- Samen leren in het hbo In zes stappen naar teamprofessionalisering
In de media
Openbare les Mieke Koeslag-Kreunen
Mieke Koeslag-Kreunen gaf 24 november 2021 de openbare les "Fier: naar onderwijsprofessionals met werkplezier" voor haar lectorschap Werken in Onderwijs.
Kijk hier de online uitzending terugNieuws
Werkplezier van docenten bevorderen is nodig om onderwijsproblemen aan te pakken
Mieke doet met haar lectoraat onderzoek naar werken in het onderwijs op alle lagen. Ze vertelt: “Over werkplezier in het onderwijs gaat het zelden, over werkdruk als structureel en groot probleem des te vaker. Werkplezier bevorderen kan een sleutel zijn om de problemen in het onderwijs aan te pakken.”