Werken op afstand: online werken in het gedwongen kader
Het online werken heeft door de huidige COVID-19 crisis een enorme vlucht genomen. Er is nog weinig bekend over online werken in het gedwongen kader. Hoe ervaren reclasseringswerkers en cliënten het contact in een online omgeving? Lukt het hen om met digitale middelen een werkalliantie tot stand te brengen en te onderhouden?
Doel
- Overzicht bieden van de (inter)nationale literatuur over het online werken met cliënten in het gedwongen kader;
- Inventariseren van praktische ervaringen van reclasseringswerkers en cliënten met online werken;
- Verzamelen van best practices in online werken, inclusief een overzicht van de technische middelen die hierbij kunnen worden ingezet;
- Opleveren van heldere do’s en don’ts in het online werken met reclasseringscliënten.
"Op afstand zijn cliënten soms openhartiger dan in een face-to-face gesprek op kantoor. Want face-to-face is soms ook te veel ‘in your face’. "
René Poort, strategisch adviseur Reclassering Nederland
Resultaten
Dit onderzoek zal inzicht geven in de voor- en nadelen van online werken in de reclassering. Werkt het bij alle typen cliënten en in alle fasen van het reclasseringstraject?
Looptijd
01 september 2020 - 15 mei 2021
Aanpak
- Literatuurstudie
- Enquête onder adviseurs, toezichthouders, werkmeesters en cliënten
- Focusgroepen onder reclasseringswerkers en cliënten
- Lagerhuisdebat met voor- en tegenstanders van online werken
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit onderzoek wordt uitgevoerd en gefinancierd vanuit het programma Kwaliteit Forensische Zorg (KFZ). Hiervoor werken we samen met Reclassering Nederland, Leger des Heils - Jeugdbescherming & Reclassering en Stichting Verslavingsreclassering GGZ.