Verrijkingsscan leeromgevingen in het hoger beroepsonderwijs
Doel
We willen instituten helpen om in beeld te brengen wat zij al in huis hebben en op welke grensgebieden zij hun leeromgevingen kunnen verrijken: de grens tussen school en werk, tussen onderwijs en onderzoek, tussen verschillende disciplines of beroepen, tussen verschillende opleidingstypen of leerjaren, tussen onderwijs en maatschappij, tussen studenten en burgers/cliënten, tussen personen van verschillende culturen en tussen initiatieven voor initieel onderwijs en een Leven Lang Ontwikkelen.
""De verrijkingsscan opent het gesprek. Je ontdekt wat anderen doen, ziet hoeveel we al bereiken en kijkt breder – niet alleen naar het werkveld, maar ook naar nieuwe verbindingen."
Opleider
Resultaten
We hebben een brochure gemaakt over het verrijken van leeromgevingen (zie hieronder) en samen met ons HU-interne Teaching en Learning Network en verrijkingsscan ontwikkeld. De inzichten delen we intern via diverse kennisdelingssessies en extern via deze pagina.
Looptijd
01 januari 2025 - 31 december 2025
Aanpak
We voeren een scan uit bij drie HU-instituten om te onderzoeken wat zij al in huis hebben en wat zij kunnen en willen doen voor de verrijking van hun leeromgevingen. We analyseren de opbrengsten en de ervaring met de scan en verfijnen de verrijkingsscan op basis van die inzichten.
Impact voor het onderwijs
In een verrijkte leeromgeving komen studenten, professionals, burgers en organisaties samen rondom een maatschappelijke opgave. Het ontwikkelen van zulke verrijkte leeromgevingen is belangrijk om toekomstbestendig beroepsonderwijs te realiseren dat meebeweegt met veranderingen in werkveld en samenleving. Ze helpen instituten om bekwame en wendbare vakmensen op te leiden en dragen bij aan kwaliteit van onderwijs.