DLO Digitale Inclusie
Vijftien tot twintig procent van de wereldbevolking is neurodivergent. Hieronder vallen neurotypen zoals ADHD, Autismespectrumstoornis en Dyscalculie/Dyslexie. In de digitale werk- en leeromgeving van het hoger onderwijs betekent dit dat veel studenten, docenten en andere onderwijsmedewerkers een ondersteuningsbehoefte hebben. Hoe kunnen we hun behoeften als startpunt nemen om de digitale werk- en leeromgeving inclusiever te maken voor iedereen?
Doel
- Het inventariseren van de behoeften van (neurodivergente) studenten, docenten en ontwikkelaars – oftewel gebruikers van de digitale werk- en leeromgeving.
- Het identificeren en valideren van gedeelde behoeften – zowel binnen neurodivergente gebruikersgroepen als tussen neurodivergente en neurotypische gebruikers.
- Het ontwikkelen van handvatten die helpen om kennis en ervaringen rondom neurodiversiteit in de (digitale) werk- en leeromgeving beter onder de aandacht te brengen.
- Het gezamenlijk ontwikkelen van interactieve en visuele handvatten om de (digitale) werk- en leeromgeving inclusiever te maken voor iedereen.
Twee fasen
Dit onderzoek bestaat uit twee fasen. In fase 1 ligt de focus uitsluitend op neurodivergente studenten. In fase 2 wordt deze focus uitgebreid naar medewerkers, zoals docenten, curriculumontwikkelaars en softwareontwikkelaars.
Resultaten eerste fase: behoeftenpaletten
- Behoeftenpaletten van neurodivergente studenten in de digitale leeromgeving. Bekijk in Mural.
- Onderzoeksrapport fase 1. Naar ResearchGate.
- Video’s waarin de opgedane inzichten en kennis van het onderzoek worden gedeeld:
Video fase 1 - Digitale inclusie binnen de HU
Video fase 2 - Vervolgonderzoek DLO Digitale Inclusie
- Video’s met persoonlijke ervaringsverhalen van neurodivergente studenten en medewerkers van de Hogeschool Utrecht:
Video - ADHD en digitale leeromgevingen
Video - ASS en digitale leeromgevingen
Video - Dyslexie en digitale leeromgevingen
Video - Neurodivergente student, docent en medewerker
Resultaten: toolbox
De toolbox bundelt inzichten, ontwerpprincipes en praktische handvatten die kunnen helpen bij het verbeteren van zowel digitale systemen als het gebruik ervan in de onderwijspraktijk. De toolbox biedt daarmee een kader én inspiratiebron voor wie wil bijdragen aan een meer digitaal bewuste en inclusieve werk- en leeromgeving.
Looptijd
01 september 2022 - 31 december 2024
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
Door middel van literatuuronderzoek, (generatieve) co-design sessies, interviews en groepsbijeenkomsten met experts op het gebied van neurodiversiteit, studenten, onderwijsprofessionals en onderwijsontwikkelaars, zijn behoeften in de digitale werk- en leeromgeving geïdentificeerd en richtlijnen voor verbetering ontwikkeld.
Impact voor het onderwijs
Door de beroepsproducten zichtbaar, tastbaar en inzetbaar te maken, zullen studenten, docenten en ontwikkelaars beter in staat zijn om bij te dragen aan digitale werk- en leeromgevingen die sociaal rechtvaardig, educatief en inclusief zijn.