DLO Digitale Inclusie

Vijftien tot twintig procent van de studenten in Nederland heeft een ondersteuningsbehoefte. Vaak sluiten digitale leeromgevingen slecht of niet aan op hun behoeften. Hoe kunnen we deze omgevingen aanpassen om deze groep een betere leerervaring te geven?

Doel

Dit project streeft naar het verbeteren van digitale leeromgevingen voor zowel neurodiverse als neurotypische studenten, bestaande uit twee fases. De doelen zijn behoefte-identificatie en het maken van tools voor curriculumontwikkelaars, als eerste stap naar universeel inclusieve onderwijsmethoden.

Resultaten

Als resultaat van diverse onderzoeksactiviteiten in fase 1 zijn behoeftenpaletten ontwikkeld. Deze visuele ondersteuning, inclusief persona's en video's, faciliteert gesprekken met curriculumontwikkelaars om actie te ondernemen voor meer inclusieve digitale leeromgevingen. Ook is er een rapport opgesteld van fase 1. hieronder vind je verschillende video's die uit het onderzoek opgeleverd zijn.

Video - Digitale inclusie binnen de HU

 

Video - ADHD en digitale leeromgevingen

Video - ASS en digitale leeromgevingen

 

Video - Dyslexie en digitale leeromgevingen

Looptijd

01 september 2022 - 01 september 2024

Aanpak

Door literatuuronderzoek, groepssessies, interviews en gesprekken met HU-studenten, expertonderzoekers en studentenbegeleiders, zijn obstakels in de informatievoorziening voor 3 neurodiverse subgroepen geïdentificeerd. Deze inzichten zijn gebundeld als advies voor ontwikkelaars. Een vergelijkbare aanpak volgt met de curriculumontwikkelaars.

Impact

Door de beroepsproducten zichtbaar, tastbaar en inzetbaar te maken, zullen curriculumontwikkelaars, webbeheerders en docentenbeter in staat zijn om te werken aan digitale leeromgevingen die sociaal rechtvaardig, educatief en inclusief zijn.

Betrokken HU-onderzoekers

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Machil Deinum

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie