Maaike Hajer is lector Meertaligheid en Onderwijs aan de HU en hoogleraar aan de Universiteit Malmö. Ze leidt onderzoek rond de vraag hoe leraren via opleiding en professionalisering vakspecifieke taalvaardigheid in hun didactiek leren integreren, ter bevordering van inclusief onderwijs in meertalige contexten.

Maaike Hajer studeerde Toegepaste Taalwetenschap en Nederlandse taal- en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze promoveerde in 1996 op het onderwerp 'Leren in een tweede taal. Interactie in een meertalige mavo-klas' aan de Universiteit van Tilburg. Eerder was zij werkzaam voor de Stichting Leerplanontwikkeling (1982-1993) en aan de Universiteit Groningen als post-doc onderzoeker (1999-2001). Sinds 1993 is zij werkzaam bij Hogeschool Utrecht; sinds 2002 als lector. Daarnaast is zij vanaf 2010 hoogleraar aan de Universiteit Malmö (Zweden).

"De taal van je vak is de sleutel tot een nieuwe wereld. Als vakleraar kun je leerlingen die sleutel geven."

Maaike: "Ik zie hoe verschillend leraren in West-Europese landen worden ondersteund in het realiseren van inclusief onderwijs aan meertalige leerlingen. Juist voor autonome professionals is heldere overheidssturing en ondersteuning nodig om vanuit kennis van zaken passende keuzes te kunnen maken. Cruciaal zijn sterke verbindingen tussen praktijk, beleid, opleiding en praktijkgericht onderzoek. Ik hoop hier de komende jaren mijn steentje aan te kunnen bijdragen."

Expertises

  • Meertalige leerlingen, nieuwkomers
  • Taalgericht vakonderwijs, vaktaalontwikkeling
  • Taalbeleid meertalige contexten

Publicaties

  • Iedereen kan meedoen in de natuur- en techniekles Nederlandse ervaringen binnen een internationaal onderzoek naar inclusief, taalgericht onderwijs
    • Suzanne van Norden, Maaike Hajer, Jantien Smit
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
    • Artikel
    • 2020
  • Nieuwkomers in het vo Noodzaak tot nieuwe vormen van samenwerking, organistie en aanbod
    • Maaike Hajer, Paulien Muller
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
    • Artikel
    • 2020
  • Inclusief Natuur- en Techniek onderwijs in meertalige klassen een internationaal ontwerpgericht onderzoek
    • Gerald van Dijk, Maaike Hajer, Jantien Smit
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs, Meertaligheid en Onderwijs
    • Lezing
    • 2019

Projecten

Maaike Hajer

Maaike Hajer

  • Lector
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs