De opleiding

Bij de duale master Advanced Nursing Practice (MANP) staat het praktijkleren centraal. Daarnaast zijn er drie inhoudelijke leerlijnen.

Deze leerlijnen zijn gebaseerd op het competentieprofiel van de verpleegkundig specialist (klinisch incorporeren van medische taken, rolontwikkeling en leiderschap en academische vorming) en de accenten die de HU daarbij legt.

Master Advanced Nursing Practice, tijdens de opleiding

Inhoudelijke samenhang van het programma

Tijdens MANP werk en leer je minimaal 24 uur per week in de praktijk. Je werkt aan praktijkopdrachten waarmee je de verbinding legt tussen theorie en praktijk.

Per specialisme zijn een aantal kritische beroepsactiviteiten en een deskundigheidsprofiel geformuleerd. Wanneer je werkplek niet geschikt is, zoek je met je praktijkopleider naar een geschikte stageplek, die je afstemt met je studiecoach en hoofdopleider.

Praktijkleerplannen per specialisme

Via onderstaande linkjes kun je per specialisme de beschrijving van de module praktijkleren downloaden:

De klinische leerlijn gaat over de verpleegkundige specialistische behandelrelatie. De focus op deze leerlijn ligt in het eerste jaar op drie modules: Anamnese, Lichamelijk en Psychiatrisch Onderzoek en Diagnostiek (APLO), Farmacotherapie (FACO) en Klinisch Redeneren (KR). In het tweede jaar verschuift de focus zich verder naar de patiëntengroep (preventie).

Uitleg van de modules

  • In de module APLO worden algemene onderzoeksvaardigheden geleerd en getoetst, bijvoorbeeld het luisteren naar het hart of de longen en algemeen psychiatrisch onderzoek.
  • Bij de module FACO gaat het om farmacotherapeutische behandeling waarbij je als student uiteindelijk moeten laten zien dat je met je kennis van farmacotherapie zelfstandig kunt voor- en afschrijven.
  • Bij de module KR leer je aan de hand van casuïstiek je redenatie en afwegingen te expliciteren over differentiaal diagnostiek en het kiezen van de juiste behandeling. Je leert bewust afwegingen te maken en krijgt zicht op de kloof tussen aanwezige en noodzakelijke kennis.

Bij de strategische leerlijn verschuift het perspectief naar een hoger niveau. Je kijkt met een analytische blik naar de zorg en je eigen rol erin, en kijkt hoe je deze kunt verbeteren vanuit het oogpunt van doelmatigheid en doeltreffendheid.

Dit doe je met de modules Rolontwikkeling en Leiderschap, Deskundigheidsbevordering (DESK), Kwaliteit van Zorg (KWAL) en Ontwerpgericht Onderzoek (OGO) voor het gedeelte strategie, beleid en innovatiemanagement.

Uitleg van de modules

  • De module Rolontwikkeling en Leiderschap bestaat uit een groot aantal onderdelen. Deze staan deels op zichzelf en deels hangen ze samen met andere onderdelen van deze module of van andere modules (bijvoorbeeld praktijkleren). Alle onderdelen dragen bij in de rolverwerving tot verpleegkundig specialist.
    • Een belangrijk onderdeel is Reflectieve Praktijkvoering (RP). Dit wordt vanaf het einde van het eerste jaar tot de afronding van de tweejarige opleiding gegeven. Hierin heb je als verpleegkundig specialist de gelegenheid om te reflecteren op je rolontwikkeling als VS en het ontwikkelen van leiderschap. Onder RP valt alles samen: rolverwerving, leiderschap, organisatiesensitiviteit en doelgerichtheid.
    • Andere lessen en trainingen binnen PE gaan over leerstijlen en kwaliteitskwadranten, moreel redeneren, wetenschappelijk schrijven, gedragsbeïnvloeding, socratische gespreksvoering, leiderschap, het zoeken in databanken en onderhandelen.
    • Ook een internationaal werkbezoek maakt onderdeel uit van deze module.
  • Bij de module Kwaliteit van Zorg kijk je vanuit verschillende invalshoeken naar vragen als ‘wat is kwaliteit van zorg’ en ‘hoe heb jij als verpleegkundig specialist invloed’. Het doel van deze module is dat je kritisch naar de kwaliteit van zorg kunt kijken en hierover een mening op papier kunt zetten. Het gaat erom dat je inzicht hebt in wat kwaliteit van zorg bepaalt en welk aandeel de VS hierin heeft.
  • In de lessen innovatiemanagement leer je hoe je als VS een bijdrage kunt leveren aan de innovatie van de zorg. Er wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van competenties op een drietal fronten:
    • het Innovatiebeleid en vermogen van de organisatie,
    • het ontwerpen van zorginnovaties,
    • het implementeren van zorginnovaties.

Deze competenties hangen nauw samen. Ontwerpen van zorginnovaties zonder een achterliggende visie en beleid is tot mislukken gedoemd. Het ontwerpen van innovaties zonder dat de implementatie ervan succesvol is, is eveneens verspilde tijd en energie.

In de kritisch analytische leerlijn ontwikkel je je onderzoekend vermogen op masterniveau. Hierbij staan drie sleutelbegrippen centraal: verantwoorden, onderbouwen en vernieuwen.

De leerlijn omvat de modules Methode en Technieken van Onderzoek (MTO), Evidence Based Practice (EBP), Preventie/Praktijk Gericht Onderzoek (PGO) en Ontwerp Gericht Onderzoek (OGO). De modules zijn zo georganiseerd dat de kennis en vaardigheden verworven in de ene module, voorbereiden op de volgende module.

Uitleg van de modules

  • Bij de (eerste) module MTO gaat het met name om het ontwikkelen van kennis, inzichten en competenties, gericht op lezen en interpreteren van resultaten uit wetenschappelijke onderzoeken die relevant zijn voor de eigen beroepspraktijk.

  • Tijdens de EBP-module verdiep je je in het zoeken naar evidence in de wetenschappelijke literatuur. Uitgangspunt hierbij is een patiëntprobleem uit de praktijk van de verpleegkundig specialist. Je doet een literatuurstudie naar effectieve interventies voor het geformuleerde patiëntprobleem. In een casestudie onderzoek je vervolgens de toepasbaarheid van de deze interventies voor de specifieke patiënt in zijn eigen context.

  • In het tweede studiejaar werk je aan je masterthesis. Dit doe je aan de hand van een ontwerpgericht onderzoek (OGO). Een ontwerpgericht onderzoek is een bijzondere toepassing van praktijkgericht onderzoek. Het richt zich op het ontwikkelen van oplossingen voor veldproblemen en het realiseren van nieuwe mogelijkheden (Migchelbrink, 2013). Met een OGO laat je als verpleegkundig specialist zien dat je beschikt over het onderzoekend vermogen om te kunnen omgaan met complexe praktijkproblemen waarvoor een innovatieve oplossing nodig is.

Naast het onderzoekend vermogen wordt in deze leerlijn geleidelijk meer inzicht en kennis ontwikkeld over concepten zoals zelfmanagement, transitie of patiënt centered care. In het eerste jaar koppel je deze inzichten aan je eigen praktijk; in het tweede jaar leer je ze systematisch toe te passen.


Docenten

Onze docenten hebben hun sporen verdiend in de praktijk en de academische wereld. Het zijn professionals met veel praktijkervaring. Een aantal is nationaal en/of internationaal opinieleider op zijn of haar vakgebied.

Riet van Dommelen, opleidingsmanager en hoofdopleider Master Advanced Nursing Practice

Riet van Dommelen

Opleidingsmanager en hoofdopleider Master Advanced Nursing Practice

Riet van Dommelen is een enthousiaste innovator en netwerker. Ze werkte jarenlang als sociaal-psychiatrisch verpleegkundige, studeerde politicologie en organisatiekunde en is geregistreerd supervisor en coach. Riet is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Master Advanced Nursing Practice en bij het beroep verpleegkundig specialist.

Tijdens de opleiding kom je Riet tegen als hoofdopleider, supervisor en docent op thema’s die te maken hebben met strategie, leiderschap, internationalisering en vraagstukken rondom de beroepsontwikkeling.

Barbara Sassen

Barbara Sassen

Docent Master Advanced Nursing Practice

De interesse van dr. Barbara Sassen gaat uit naar het bevorderen van de aandacht voor en de goede uitvoering van gezondheidsbevordering, ziektepreventie en zelfmanagement door zorgprofessionals. Zij is gepromoveerd op het onderzoek ‘Supporting healthcare professionals to encourage patients…’ Barbara heeft Gezondheidswetenschappen gestudeerd, maar startte met de Bacheloropleiding Verpleegkunde en werkte enige tijd als verpleegkundige in vooral de psychiatrie en de thuiszorg.

Tijdens de opleiding kom je Barbara tegen als docent op thema’s die te maken hebben met Preventie, Gezondheidsbevordering & Gezondheidsvoorlichting, Zelfmanagement, Ziektepreventie, Shared-decision making, Person-centered care & integrated care, Klinisch redeneren mbt preventie, Nationaal en internationaal gezondheidsbeleid, Epidemiologie, Evidence-based practice, Onderzoeksmethodologie en statistische analyse. Naast coach voor studenten gericht op het praktijkleren, coördineert zij het onderwijs mbt praktijkleren met als doel Verpleegkundig specialisten in opleiding goed toe te rusten voor hun beroepsuitoefening in een steeds veranderende gezondheidszorg.

Mariël Kanne

Mariël Kanne

Mariël Kanne werkte na haar studie theologie/filosofie o.a. als docent ethiek en coördinator van de deeltijdopleiding aan de HBO-V van de HU en als organisatieadviseur met aandachtsgebied ethiek in veel Nederlandse zorgorganisaties. Vanaf 2008 is ze verbonden aan de MANP-opleiding als docent en daarnaast werkt ze als onderzoeker bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de HU. Ze is covoorzitter van de Ethische Commissie Sociaal Domein en instituutsvertegenwoordiger in de Ethische Commissie Gezondheids Domein van de HU. In 2016 promoveerde zij op een onderzoek naar de betekenis van moreel beraad in de zorg en het sociaal werk.
Tijdens de opleiding kom je Mariël tegen bij de vakken ethiek & kritisch denken, en/of als supervisor.

Dummy foto

Gerda Holleman

Docent Master Advanced Nursing Practice

Gerda Holleman is een enthousiaste docent die de studenten graag begeleid bij de implementatie van de rol en functie van Verpleegkundig Specialist. De focus van haar werk ligt altijd tussen het verbinden van theorie en praktijk.  Zij werkte jarenlang als beleidsmedewerker, onderzoeker en consultant bij implementatievraagstukken. Haar PhD thesis was getiteld: 'Getting evidence into nursing practice: roles of the social context'.
Tijdens de opleiding kom je Gerda tegen als studiecoach, supervisor, begeleider van de Master thesis en docent op thema’s die te maken hebben met leiderschap en rolontwikkeling, innovatie, implementatie en kwaliteit van zorg.

Dummy foto

Ilse van Haren

Coördinator en docent klinische leerlijn Master Advanced Nursing Practice

Direct na afronding van de Master Advanced Nursing Practice in 2003 is Ilse, naast haar werk als verpleegkundig specialist met deskundigheidsgebied kindergeneeskunde, gestart als Hogeschool docent. Zij richt zich met grote passie op de klinische vakken binnen de opleiding en heeft mede de fundamenten gelegd voor de modules farmacotherapie, anamnese & lichamelijk onderzoek en klinisch redeneren.  Zij zoekt in haar rol als coordinator van de klinische leerlijn, studiecoach en als voorzitter van de alumnivereniging steeds naar mogelijkheden om connectie van theorie en praktijk tijdens en na de Master Advanced Nursing Practice te optimaliseren. Het begeleiden van studenten bij het ontwerpen van hun masterthesis ervaart zij elk jaar weer als een belevenis.

Foto van Roland van de Sande

Dr. Roland van de Sande

Hogeschool Hoofd Docent Psychische Kwetsbaarheid

Dr. Roland van de Sande Hogeschool Hoofd Docent Psychische Kwetsbaarheid: is sinds 2004 verbonden aan het Instituut Verpleegkundige Studies en de MANP opleiding richting GGZ. Hij werkt daarnaast sinds 2008 in een grote GGZ instelling (Parnassia Groep) o.a. binnen de Specialisme Groep Acute Psychiatrie. Na zijn studie Verplegingswetenschappen promoveerde hij aan de Radboud Universiteit Nijmegen op de ontwikkeling en toetsing van de Crisis Monitor. Het betreft hier een model voor gestructureerde observatie korte termijn risicotaxatie in de spoedeisende psychiatrie. 

Over de hele linie zijn de onderzoek en opleiding-activiteiten de afgelopen 15 jaar vooral gericht om vroegsignalering, risicotaxatie, dwangpreventie en crisisbeheersing. Vanuit deze achtergrond is hij betrokken bij diverse landelijke en internationale expert groepen. zoals de European Violence in Psychiatry Research Group en was hij acht jaar bestuurslid van Horatio, European Psychiatric Nurses. Voor Nederland is hij de voortrekker van het implementatie van een inmiddels wereldwijd verspreide evidence based de-escalatie methode (zie ook: www.safewards.net). Binnen de MANP opleiding is hij vooral actief in de klinisch redeneer onderdelen en de begeleiding van praktijkgericht onderzoek. 

 

Publicaties van Dr. Roland van de Sande

Overige informatie

De studiebelasting is minimaal 36 uur per week, verdeeld over drie onderdelen:

  • 12 uur lesdag en voorbereiding
  • 12 uur praktijkleren
  • 12 uur oplopende productie als vios (verpleegkundige in opleiding tot verpleegkundig specialist)

De opleiding werkt met het action learning-principe. Op je werkplek werk je samen met je mentor/praktijkopleider volgens het meester-gezel-model. En wat je tijdens de lesdagen leert, breng je direct in de praktijk met een concrete opdracht op je werkplek.

Voor de duale master Advanced Nursing Practice heb je een werkplek nodig die aan de opleidingseisen voldoet. Zo moet er een erkende praktijkopleider en een medisch mentor zijn die je begeleiden. Ook moet er voldoende ruimte zijn om de kritische beroepsactiviteiten aan te leren van het specialisme waarbinnen je opgeleid wordt. Eventueel kun je hier een aanvullende stage voor doen.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 1000 kwijt. Verder betaal je eenmalig ongeveer € 2.000 voor je (verplichte) internationale studiereis en per jaar € 250 voor de catering tijdens de lesdagen.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Mentorenbijeenkomst

Datum volgt.

Diplomering

  • GGZ: dinsdag 15 september 2020 vanaf 16.00 uur. Vanaf 16.00 uur presentaties afstudeerders, 17.45 uur diplomering.
  • AGZ: vrijdag 18 september 2012 vanaf 16.00 uur. Vanaf 16.00 uur presentaties afstudeerders, 17.45 uur diplomering.

In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle belangrijke regelingen en afspraken in de gids. Bekijk de studiegids.

Wil je op de hoogte gehouden worden over nieuws in dit vakgebied? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief door te mailen naar manp@hu.nl.

Interesse in de opleiding Master advanced nursing practice (MANP)?