Tijdens de opleiding
Tijdens je opleiding leer je als technicus wat er allemaal komt kijken bij werktuigbouwkunde. Je gaat aan de slag met duurzame energie en verschillende materialen, leert construeren, produceren en modelleren en ontdekt wat extreme (mechanical) engineering is.
Inhoud van de opleiding werktuigbouwkunde
Techniek is dagelijks in beweging. Tijdens de opleiding loop je voorop bij alle nieuwe ontwikkelingen. Je leert de theorie en past deze toe in de praktijk. In de hypermoderne werkplaatsen en labs komt alles samen om iets bijzonders te ontwerpen en te bouwen.
In het eerste jaar komt alle basisstof voorbij en krijg je een goed beeld van de opleiding. De focus ligt bijvoorbeeld op de basis van wiskunde, statica en natuurkunde. Ook ga je aan de slag met praktijkgerichte onderwerpen als materiaalkunde, construeren, produceren en ontwerpmethodieken.
Met praktijkgerichte projecten leer je over samenwerken en verslaglegging, onderzoeken, presenteren en reflecteren. En nog veel leuker, je past de pasgeleerde theorieën toe op producten die je daadwerkelijk zelf gaat ontwerpen en maken. Je ontwikkelt jezelf om een echte 21e-eeuwse ingenieur te worden.
Periode A
Dit vak krijg je het hele eerste jaar en gaat over mechanica, natuurkunde en wiskunde.
Tijdens deze lessen krijg je te zien met wat voor soort werktuigen en constructies, producten, machines en installaties je in aanraking kunt komen als je straks aan het werk gaat als werktuigbouwkundige.
Dit vak bestaat iedere periode uit twee delen. Er zijn lessen en er wordt gewerkt aan een project. Deze cursus is gericht op het prettig en effectief werken in een projectteam. In de lessen van deze periode wordt aandacht besteed aan beroepsoriëntatie en de kenmerken van professioneel functioneren.
De focus ligt bij dit project op de constructieve kant van Werktuigbouwkunde, de zogenaamde koude kant.
In periode A onderzoeken jullie hoe groot het aanbod aan werktuigbouwkundige bedrijven is. Hoe leuk is het om een kijkje te nemen bij een technisch bedrijf waar je altijd al eens naar toe had willen gaan?
Het tweede gedeelte bestaat uit het bouwen van “The Bottle Machine”, geïnspireerd op de Amerikaanse cartoonist Rube Goldberg. Hij maakte complexe apparaten die een eenvoudige opgave onnodig langzaam moest uitvoeren. Samen met je groep ga je aan de slag om een kettingreactie te ontwerpen en te bouwen. Je leert creatief te denken, testjes te doen en kleine ontwerpen te maken.
Periode B
De focus ligt bij dit project op de energie technische kant van Werktuigbouwkunde, de zogenaamde warme kant.
Hoeveel warm tapwater gebruik jij thuis eigenlijk? Heb je daar weleens bij stilgestaan? Tijdens dit project ga je aan de slag om een woning duurzaam te voorzien van warm water. Je leert werken met tools die nodig zijn om een onderzoek methodisch en logisch op te zetten. Dit doe je door skills te ontwikkelen in het doen van echte praktijk experimenteren en literatuuronderzoek. Daarnaast maken jullie een schaalmodel om het werkingsprincipe te presenteren.
Tijdens deze lessen kijk je naar duurzame energiewerktuigen. Er wordt een begin gemaakt met materiaalkunde, met vooral aandacht voor de belangrijkste mechanische eigenschappen van materialen, met name metalen. Ook maak je kennis met technisch tekenen en modelleren in 3D.
In de lessen van deze periode leer je hoe je een onderzoek opzet en uitvoert. Daarnaast leer je ook hoe je de resultaten van het onderzoek op een goede manier presenteert.
Periode C
De focus ligt bij dit project op de constructieve kant van Werktuigbouwkunde, de zogenaamde koude kant.
Je gaat met je groep aan de slag om een robotje te ontwerpen, bouwen en testen dat over een parcours moet gaan rijden en “onhandig” geplaatste ballonnen lek moet prikken. Naast het ontwerpen en rekenen aan het voertuig, zal deze uiteindelijk ook gebouwd moeten worden. Tijdens een wedstrijd zal het ontwerp worden getoetst waarbij de vraag is “Krijgt het voertuig alle ballonnen lek geprikt?”.
In deze cursus wordt vooral aandacht besteed aan krachtoverbrenging binnen werktuigen en werktuigbouwkundige componenten, die speciaal bedoeld zijn voor kracht en vermogensoverbrenging. Ook hierbij verdiep je je in materiaalkunde. Je gaat aan de slag met technisch tekenen en het modelleren en presenteren van werktuigen m.b.v. 3D en CAD.Tijdens een practicum in de werkplaats ga je aan de slag met verschillende machines die gebruikt worden voor het bewerken en verbinden van metalen.
In deze cursus gaat het om het bedenken, construeren, bouwen en testen van een bewegende machine met bijbehorende constructie en het doen van daarvoor relevant onderzoek. In projectopdrachten wordt gestuurd op werkplanning, overzicht en onderlinge afstemming. In de lessen is er aandacht voor samenwerking, feedback en communicatie.
Periode D
Tijdens deze lessen maak je kennis met verschillende productietechnieken. Verder komen onder meer bedrijfskunde en antropometrische ergonomie aan bod. In het practicum in de werkplaats ga je aan de slag met verschillende machines en productietechnieken die vooral gebruikt worden voor het bewerken van kunststoffen.
In de lessen van deze periode wordt aandacht besteed aan beroepsoriëntatie en de kenmerken van professioneel werken zoals schriftelijk rapporteren. Je leert de basis van zakelijke verslaglegging. In het projectdeel staat werkplanning, onderlinge afstemming en samenwerking centraal.
De focus ligt bij dit project op de energie technische kant van Werktuigbouwkunde, de zogenaamde warme kant.
Tijdens dit project ga je aan de slag voor een opdrachtgever. De opdrachtgever wil een mens-aangedreven koelmachine, waarmee medicijnen worden gekoeld op plekken waar geen stroomvoorziening is. Naast het onderzoeken van koelprincipes moeten jullie een constructieve aandrijving ontwerpen. Tijdens de eindwedstrijd moet je de opdrachtgever overtuigen met een posterpresentatie en demonstratie.
Het tweede jaar lijkt qua opzet op het eerste jaar. De theoriecursussen gaan nu dieper in op de basiskennis en -vaardigheden die je in jaar 1 hebt opgedaan. Ook maken we kennis met nieuwe onderdelen binnen de Werktuigbouwkunde, zoals energieprocessen en simuleren.
- In de eerste helft van jaar twee volg je lessen en practica, en werk je op de hogeschool aan projecten. Voor het project ga je aan de slag met het ontwerpen, bouwen, testen én verbeteren van een 3D-printkop.
- In de tweede helft van het jaar ga je stage lopen bij een bedrijf in Nederland of in het buitenland dat je zelf uitzoekt in het werkgebied van werktuigbouwkunde.
Periode A
Deze lessen gaan over de theorie van systeemdynamica, elektrotechniek en besturingstechniek. In opdrachten breng je theorie in praktijk.
Je leert de constructies van producten, machines en systemen te analyseren, vooral op het gebied van sterkteleer en materiaalkunde. Je ontwikkelt zo een kritische en onderzoekende manier van werken.
Je leert gemotiveerde keuzes maken in je professionele ontwikkeling. Zoals op een goede manier feedback geven én reageren op feedback van anderen. In een project leer je onder meer een plan van aanpak op te stellen.
Periode A en B
De onderzoeksgroep Smart Systems for Healthy Living formuleert ieder jaar de opdracht om een printkop te ontwerpen voor een materiaal dat nog niet uit bestaande 3D-printers komt of een andere, nog niet of nauwelijks bestaande uitdaging bij het 3D-printen. Een uniek project wat vraagt om een nodige dosis onderzoeks- en ontwerpvaardigheden.
Met je groep ontwerp je een printkop, die je ook gaat bouwen en testen. Je zult ervaren dat veel van de op papier bedachte oplossingen in de praktijk toch net even iets anders werken. Met experimenten ga je het op papier bedachte concept testen en finetunen tot je uiteindelijk een goed werkende printkop oplevert en presenteert aan de opdrachtgever.
Periode B
In de lessen leer je met de hand of via computersimulaties modellen opstellen waarmee je de sterkte en stijfheid van een constructie kunt bepalen en verbeteren.
Je krijgt inzicht in thermische processen en leert deze vanuit een fysische manier te bekijken. Je basiskennis over klimaatinstallaties en koeltechniek zet je hier voor in.
Je leert onder meer om een testrapport en een verbeterplan op te stellen. Aan de hand van de resultaten van het project geef je een advies aan de opdrachtgever en overtuig je deze met een geweldige presentatie.
Periode C en D
In periode C en D ga je op stage. Je gaat binnen een bedrijf aan de slag met een eigen onderzoeks- en ontwerpopdracht. Je ontwikkelt jezelf verder in een richting binnen de Werktuigbouwkunde die jij interessant vindt. Misschien kies je wel voor een bedrijf in het buitenland?
In het derde jaar specialiseer jij je verder en gaan we nog verder met verschillende Werktuigbouwkundige thema's. Tijdens deze vakken worden thema’s behandeld welke op dat moment actueel zijn. Het eerste deel van het jaar ligt de focus op het ontwerpen en analyseren. Het tweede deel van het jaar gaat over onderhoud en beheren.Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zogenaamde warme kant van de Werktuigbouwkunde, hierbij worden onder andere verschillende vormen van duurzame energie besproken zoals stadverwarming en windenergie. Ligt je meer in de koude kant van de techniek? Denk dan bijvoorbeeld eens aan het verduurzamen van verschillende werktuigen zoals een wafelijzer of het kijken naar het trilgedrag van een spoorlijn of achtbaan of ga je aan de slag met het herontwerpen van een drone.
Daarnaast werk je gezamenlijk met studenten van de opleidingen Electrical Engineering en Technische bedrijfskunde in een groep van 4 tot 6 studenten aan 'authentieke' praktijkgerichte opdrachten uit het dagelijks leven. Dit doe je samen met bedrijven. Op basis van jouw interesses en kunde, bepaal jij waar je een professional in gaat worden.
Praktijkgerichte projecten
In het derde jaar van de opleiding werk je gezamenlijk met studenten van de opleidingen Electrical Engineering (EE) en Technische Bedrijfskunde (TBK) in groepen van 4 tot 6 studenten aan “authentieke” opdrachten uit het dagelijkse leven, dit doe je samen met bedrijven.
Door samen te werken met andere opleidingen krijg je nieuwe inzichten in hoe je samen tot een oplossing kan komen.Vaak gaat het om vraagstukken rondom nieuwe (industriële) bedrijfsprocessen, uitdagingen op het gebied van digitalisering of nieuwe innovatieve technieken.
De afgelopen jaren stonden onder andere de volgende thema’s centraal tijdens de projecten in jaar 3:
- Internet of Things
- Slimme sensoren
- Robotisering
- 3D-printing
- Duurzaam energiegebruik
- Medische technologie.
De laatste fase van je studie is aangebroken. Het is tijd om te laten zien wat jij kan. Voor het zover is krijg je de kans om een half jaar zelf te bepalen wat voor onderwijs je gaat volgen.
Je volgt in het eerste half jaar een minor naar keuze. Op die manier kun je je specialiseren of iets unieks aan je CV toevoegen. De tweede helft van het jaar staat in het teken van je afstudeeropdracht of onderzoek. Net zoals bij je stage in jaar 2 doe je dit weer bij een bedrijf binnen Nederland of daarbuiten.
Periode A en B
Het eerste half jaar staat in het teken van verdiepen of verbreden. Dit kan zowel binnen als buiten de HU. Je kunt kiezen voor een minor binnen het vakgebied Werktuigbouwkunde, bijvoorbeeld als specialisatie of om de doorstroom naar een masteropleiding te vergemakkelijken. Ook kun je iets anders doen om je beroepsperspectief te verbreden. Wat dacht je van een minor in het buitenland, in bijvoorbeeld Finland of Spanje?
Een minor is een keuzevak. Voorbeelden van minors voor Werktuigbouwkunde zijn de minor Railtechniek, de minor Co-Design Studio, de minor Procesautomatisering en de internationale minor Essence in Europe. Maar er zijn nog heel veel andere minors, van Game Technology and Stimulation, tot Engels en Filosofie.
Periode C en D
Je gaat aan de slag bij een bedrijf in binnen- of buitenland en pakt hier een werktuigbouwkundig probleem aan. Door het doen van onderzoek ga je aan de slag met (her)ontwerpen om zo het probleem van het bedrijf op te lossen. Je rondt deze afstudeeropdracht af met een presentatie en een scriptie.
Voorbeelden van afstudeeropdrachten zijn:
- De opdrachtgever is op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden van zijn game console: een speeltoestel dat door draadloze communicatie, sensoren, licht en geluid kinderen aanzet om te bewegen. Het product moet meer diepgang en functionaliteiten krijgen door nieuwe accessoires toe te voegen.
- Bij een biomassacentrale komt restwarmte vrij die niet wordt hergebruikt. Onderzoek hoe deze restwarmte gebruikt kan worden voor het stadsverwarmingsnet van Utrecht.
Werktuigbouwkunde
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Werktuigbouwkunde. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens je opleiding Werktuigbouwkunde volg je hoorcolleges en werkcolleges. Maar je werkt ook met studiegenoten aan projecten in kleinere groepjes en je gaat zelf aan de slag in de werkplaats.
Tijdens je studie werk je samen met en bij verschillende bedrijven tijdens verschillende projecten waar de theorie in de praktijk wordt gebracht. Daarnaast ben je tijdens je stage en afstuderen (beide een half jaar) aan de slag bij een bedrijf met je eigen opdracht.
In het derde jaar werk je samen met andere studenten in multidisciplinaire Quest-projectgroepen bij twee verschillende bedrijven. Benieuwd? Lees meer over deze Quest-projecten.
Er zijn verschillende soorten toetsen: schriftelijke tentamens, opdrachten en assessments. Je sluit je opleiding af met een afstudeeropdracht, scriptie en presentatie.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Kies een volledig programma of kom zelf met een idee.
Aan het begin van je opleiding leer je je studieloopbaanbegeleider (een soort mentor) kennen. Met deze begeleider (slb'er) bespreek je je voortgang en eventuele studieproblemen. Je houdt je hele studieperiode dezelfde slb'er.
Peercoach
Naast een studieloopbaanbegeleider krijg je in je eerste jaar een ‘peercoach’. Dit is een ouderejaars student die je met alles kan helpen. Zo geven peercoaches bijles, kijken ze mee tijdens je projecten, geven ze tips en zijn ze beschikbaar voor al je vragen die je hebt.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 400 tot € 700 kwijt.
Aan het einde van je eerste studiejaar ontvang je een zogenaamd dringend studieadvies. Dat advies kan inhouden dat je geschikt wordt geacht voor de opleiding, een verwijzingsadvies ontvangt als een andere opleiding beter bij je lijkt te passen, of het advies krijgt om met de studieloopbaanbegeleider een studieplanning op te stellen.
Het betreft hier geen bindend advies: je hoeft het advies niet op te volgen. Uiteraard gaan we ervan uit dat je het advies zorgvuldig weegt.
In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle regelingen en afspraken in de studiegids.
"Ik ben blij met mijn keuze voor deze creatieve, interessante en zo nu dan pittige studie."
Vera Erends (24)derdejaars student
“Mechanische techniek” is een zeer breed vakgebied waar verschillende richtingen en specialisaties in bevinden. Tijdens de vier jaar dat je studeert op de HU kom je daarom ook veel uiteenlopende en uitdagende projecten tegen, van constructies 3D-modelleren in CAD programma’s tot zelf achter de draaibank staan om een werkstuk te maken. Zo heb ik samen met medestudenten in het tweede jaar een 3D-printkop ontworpen, doorgerekend en gemaakt. Deze kan automatisch boetseerklei smelten en printen. Nu, in het derde jaar, ben ik bezig met een medisch-technisch project in opdracht van het UMC Utrecht en St Antonius ziekenhuis, die het leven van osteoarose patiënten zal verbeteren.
Ik vind dat er tijdens de studie een goede balans is tussen de focus op je eigen interesses waardoor je je kan specialiseren, en je algemene kennis over techniek. Zo heb ik in het tweede leerjaar een halfjaar stage gelopen bij Nikhef (Nationaal Instituut voor deeltjes- en Astrodeeltjesfysica) in Amsterdam. Nikhef werkt nauw samen met CERN (European Organization for Nuclear Research) en andere wetenschappelijke instituten over de hele wereld. CERN staat bv bekent om de Large Hardon Collider, hierbij werkt Nikhef aan de ATLAS en LHCb detectoren. Tijdens deze stageperiode heb ik ontzettend veel geleerd over (vacuüm) Techniek, formele- en informele vergaderingen, het geven van presentaties voor een internationaal publiek en documentatie. In dit half jaar zijn er bakken met informatie op mij afgevuurd en heb ik de meest interessante technieken leren kennen. Ondanks dat alles nieuw is als tweedejaars stagiaire werd ik opgenomen in het bedrijf en behandeld als volwaardig collega. Naast een interessante en leerzame stageperiode heb ik mijn onderzoek, “Verificatie en validatie van ultrahoog vacuüm simulaties”, kunnen publiceren in een vaktechnisch blad, de NEVAC (Nederlandse vacuüm vereniging). Mijn artikel is verschenen in het herfstnummer dit jaar. De stage is voor mij een hele bijzondere tijd geweest en het heeft een wereld geopend waarbij de absolute limieten van de experimentele wetenschappelijke techniek opgezocht worden. Technieken waarvan ik niet wist dat deze bestonden.
Ik ben blij met mijn keuze voor deze creatieve, interessante en zo nu dan pittige studie. Ik kan niet wachten om met een ingenieurs titel aan de slag te gaan in het werkveld.
"In mijn tweede jaar startte ik bij de opleidingscommissie van Werktuigbouwkunde. Dit jaar ben ik studentambassadeur."
Jasper Helberg (25)Vierdejaars student
In mijn tweede jaar startte ik bij de opleidingscommissie van Werktuigbouwkunde. Die commissie bestaat uit zowel studenten als docenten en werkt aan het verbeteren van de opleiding. Ik vond het erg leuk om naast mijn studie betrokken te zijn bij het onderwijs. Je mag meebeslissen over belangrijke zaken en advies geven over hoe de opleiding vorm krijgt. Je leert talloze nieuwe mensen kennen van andere opleidingen, maar ook van bijvoorbeeld het management. Af en toe was het best veel om te combineren met al mijn schoolwerk, maar ik heb er veel van geleerd.
Dit jaar ben ik de studentambassadeur van het gebouw waar ons instituut gehuisvest zit. Ook dat is erg leuk. De connecties die ik de afgelopen jaar opgebouwd heb denk ik goed te kunnen gebruiken als ik eenmaal afgestudeerd ben.
Waarom Werktuigbouwkunde studeren bij de HU?
-
Je kunt het dak op
In de duurzame energieproeftuin op het dak van Padualaan 99 staan verschillende zonnepanelen, zonneboilers, warmte pompen en witte dakbedekkingsmaterialen gecombineerd met zonnecellen opgesteld. Je maakt hier kennis mee tijdens ons werktuigbouwkundig techniekonderwijs.
-
Nieuw, nieuwer, nieuwst
Je krijgt les en werkt aan je groepsopdrachten in de nieuwste werkplaatsen met de meest moderne apparatuur.
-
Samen met andere opleidingen en bedrijven
Je werkt tijdens je studie aan 'Quest projecten' samen met andere studenten van andere (technische) opleidingen. Daarnaast kom je veel in contact met bedrijven om te zien het het er na je studie aan toe gaat.
Interesse in de bachelor werktuigbouwkunde?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur