Tijdens de opleiding

Tijdens de master Data Driven Business ontwikkel je je tot analytics translator. Als analytics translator heb je een sleutelrol in het vertalen van ruwe data naar slimme inzichten en besluiten waarmee je unieke waarde creëert voor organisaties.

Tijdens de master volg je in totaal negen modules. Je start met zeven algemene modules waarmee je een brede basis aan kennis en vaardigheden ontwikkelt op het gebied van data-gedreven besluitvorming, informatietechnologie, dataprivacy, ethiek in een digitale context, en natuurlijk ook het uitvoeren van data-analyses zelf. Halverwege de opleiding kies je één van de vijf verdiepingsmodules. In de laatste periode van de opleiding volg je de afstudeermodule in deze zelfde verdiepingsrichting.

inhoud van de master Data driven business

De 7 algemene modules volg je met al je collega-studenten, afkomstig uit diverse vooropleidingen op het gebied van ICT, Bedrijfskunde, HRM, Marketingen Finance.

De algemene modules zijn elk 5 studiepunten groot, en verdeeld over periode A, Periode B, en periode C. In periode C volg je tevens je specialisatie module (10 studiepunten), en in periode D je afstudeermodule (15 studiepunten).

  • Data Driven Decision making (5 studiepunten)
    Je leert de aanpak van een datagedreven besluitvormingstraject te ontwikkelen. Je ontwikkelt op conceptueel niveau basiskennis op het gebied van applied data science en datagedreven besluitvorming.
  • Information Systems (5 studiepunten)
    Je maakt kennis met de verschillende soorten informatiesystemen die als bron voor data-analyse kunnen dienen.
  • Data Exploration (5 studiepunten)
    In de mastermodule Data Exploration staat het borgen en beoordelen van de kwaliteit van data centraal.
Bekijk de modules periode A

  • Digital Ethics (5 studiepunten)
    In de mastermodule Digital Ethics staan het helder redeneren en de persoonlijk reflectie rondom ethische dilemma’s op het gebied van Data Driven Business centraal.
  • Data Privacy (5 studiepunten)
    In de mastermodule Data Privacy vertaal je de kennis en het begrip van de actueel geldende nationale en Europese wetgeving op het gebied van dataverzameling en -analyse naar concrete implicaties voor datagedreven besluitvorming in organisaties.
  • Programming & Modeling (5 studiepunten)
    In de mastermodule Programming & Modeling staat het programmeren in Python ten behoeve van data science centraal.
Bekijk de modules periode B

  • Machine Learning & Visualization (5 studiepunten)
    In de mastermodule Machine Learning & Visualization staat het ‘zelf leren’ van de machine, de computer, centraal.
  • Verdiepingsmodule (10 studiepuntent)
    Je start je verdieping met een verdiepingsmodule. In periode D volgt de afstudeereenheid in hetzelfde verdiepingsdomein. Afhankelijk van je vooropleiding, ga je één van de volgende verdiepingen volgen:
    • Data Analytics
    • Strategy Analytics
    • People Analytics
    • Marketing Analytics
    • Finance Analytics
Bekijk de modules periode C

  • Afstudeereenheid (15 studiepunten)
    In deze afstudeereenheid staat het onderwerp van jouw verdieping centraal.
Bekijk de afstudeermodule

Docenten

De docenten van de master Data Driven Business zijn topprofessionals uit het werkveld, het onderwijs en de wetenschap. Als geen ander weten zij hun kennis en werkervaring om te zetten naar inspirerende lessen. We stellen graag vast enkele docenten aan je voor.

Guido Ongena

Guido Ongena

Hoofddocent | Senior onderzoeker

Guido Ongena is binnen Hogeschool Utrecht Hoofddocet bij het Institute for ICT, en Senior onderzoeker bij het Lectoraat Procesinnovatie en informatiesystemen (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Hiervoor werkte Guido als docent (Haagse Hogeschool), Projectmanager R&D, team Innovation (dr. Leo Kannerhuis), en Researcher & Consultant (Dialogic).

Dr. ing. Pascal Ravesteijn

Lector

Pascal Ravesteijn is binnen Hogeschool Utrecht Lector Procesinnovatie en Informatiesystemen (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Ook is hij Editor van het Journal of International Technology and Information Management. Hiervoor werkte Pascal als Boardmember (BPM-Forum; NeWork Community).

Sjoerd van den Heuvel | docent Predictive People Analytics (cursus) | Hogeschool Utrecht

Dr. Sjoerd van den Heuvel

Hoofddocent | Senior onderzoeker

Sjoerd van den Heuvel is binnen Hogeschool Utrecht hoofddocent bij het Instituut voor Arbeid & Organisatie, en Senior onderzoeker bij het lectoraat Organiseren van Waardig Werk (Kenniscentrum Sociale Innovatie). Daarnaast ontwikkelt hij momenteel het lectoraat Organisatie in Digitale Transitie dat in oprichting is bij het Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad. Hiervoor werkte Sjoerd als Sr. Adviseur Engagement & Retentie (PostNL), Universitair docent (Universiteit Twente), en Senior Consultant (Capgemini Consulting).

Marlies van Steenbergen

Dr. ir. Marlies van Steenbergen

Lector

Marlies van Steenbergen is binnen Hogeschool Utrecht Lector Digital Smart Services (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Hiervoor werkte Marlies als Principal Consultant Enterprise Architectuur (Sogeti), Information Architect (KPN), en Resercher (KPN).

Anke van Gorp, hogeschooldocent post-bachelorleergang Privacy Officer, Hogeschool Utrecht

Dr. ir. Anke van Gorp

Hoofddocent | Senior onderzoeker

Anke Van Gorp is binnen Hogeschool Utrecht hoofddocent bij het Instituut voor Veiligheid, en Senior onderzoeker bij het Lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid (Kenniscentrum Sociale Innovatie). Ook is Anke Privacy Officer van het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht. Hiervoor werkte Anke als Researcher/consultant (TNO).

Afsoon Qutbyar

Docent | Promovenda

Afsoon Qutbyar is binnen Hogeschool Utrecht docent bij het Institute for International Business Studies (IBS) en promovenda bij het Research Centre for Innovation in Business and Communication (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Hiervoor werkte Afsoon als Senior Associate (PWC).

Anand Sheombar

Docent | Promovendus

Anand Sheombar is binnen Hogeschool Utrecht docent bij het Institute for Business Administration, en promovendus bij het lectoraat Procesinnovatie en Informatiesystemen (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Hiervoor werkte Anand als Vendor manager (SURFmarket) en IT account manager / business consultant (UMC Utrecht).

Portretfoto Ronald Voorn

Ronald Voorn MSc RM

Docent | Onderzoeker

Ronald Voorn MSc RM is binnen Hogeschool Utrecht docent, onderzoeker en promovendus bij het lectoraat Marketing & Customer Experience (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Ook is Ronald Lecturer marketing communications and consumer psychology bij de Universiteit Twente. Hiervoor werkte Ronald als Managing Director (Heineken), Director of Global Marketing (Heineken), en Global Brand Director (Heineken).

Overige informatie

De master Data Driven Business is een voltijd masterprogramma van 60 studiepunten. Zonder vertraging rond je de master in 1 jaar af. Hierbij moet je rekening houden met een 40-urige werkweek. Je contacttijd is gemiddeld 12 uur in de week. In periode C en D kan dit hoger liggen wanneer je ervoor kiest ook verdiepingssessies en verdiepingslabs van andere verdiepingen te gaan volgen. Verder proberen we jouw contacttijd in maximaal 3 dagen te roosteren, zodat je minder hoeft te reizen en flexibel bent om naast je studie te werken.

De contacttijd bestaat bijvoorbeeld uit interactieve werkcolleges, specialisatieverdiepingssessies, specialisatielabs waarin de vragen van de studenten centraal staan, onderzoekslabs, en leerteambijeenkomsten met een vaste groep studenten waarin persoonlijke en professionele ontwikkeling centraal staan. De tijd voor zelfstudie besteed je aan bijvoorbeeld het bekijken van bite-sized learning video’s, het volgen van online trainingsmodules, het lezen van artikelen, en het studeren voor tentamens.

De master Data Drive Business is een Nederlandstalig programma. Dit houdt in dat nagenoeg alle interactie met jou als student in het Nederlands plaats vindt. Uitzonderingen hierop zijn bijvoorbeeld Engelstalige gastsprekers.

Een groot deel van de studiematerialen en literatuur (boeken, artikelen, video’s) is Engelstalig, denk aan minimaal 50%. We vinden het belangrijk dat je je Engels doorontwikkelt, omdat je tenslotte in een steeds meer internationaliserende wereld komt te werken.

Tijdens de master Data Driven Business leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten, docenten en professionals uit de beroepspraktijk.

Ga je de master Data Driven Business direct na je voltijd bacheloropleiding volgen? Dan geldt voor jou waarschijnlijk het wettelijke collegegeld van € 2143,-.

Om in aanmerking te komen voor het wettelijk collegegeld gelden vanuit de overheid echter enkele voorwaarden. Zo mag je aan het begin van het collegejaar nog niet eerder een masterdiploma hebt behaald. Bereken welk tarief voor jou geldt.  Voor boeken en andere lesmaterialen ben je ongeveer € 500,- kwijt.

Na het succesvol doorlopen van je afstudeermodule, sluit je de master af tijdens het feestelijke Data Driven Business HUB event.

Hier komen onderwijs, onderzoek en praktijk op het gebied van Data Driven Business samen. In een informele marktsetting presenteer jij daar jouw eigen afstudeerproject. Daarnaast zijn er plenaire keynote-presentaties van toonaangevende professionals en wetenschappers, evenals een verscheidenheid aan organisaties die jou en je familie en vrienden nader kennis laten maken met innovatieve Data Driven Business technologieën, zoals Virtual Reality trainingen, chatbots voor klantcontact, en geavanceerde visualisatiesoftware.

En natuurlijk… neem jij jouw dik verdiende diploma in ontvangst!